Web Analytics Made Easy - Statcounter

«وسیم بَزی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان با تبیین حوادث و رویدادهای این کشور در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: لبنان در سال گذشته با شرایط سخت و پیچیده‌ای در همه عرصه‌ها روبه‌رو بوده است و مردم رنج بسیاری کشیدند و همچنان با محاصره و جنگ نرم با هدایت آمریکا مواجه هستند که هدف مستقیم آن تسلیم کردن ملت لبنان و مقاومت آن است تا در راستای خدمت به پروژه‌هایش در منطقه به ویژه در راستای حمایت از رژیم صهیونسیتی قرار گیرد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: می‌توان شرایط لبنان در سال گذشته را در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- بعد اقتصادی:

لبنان همچنان از پیامدهای بحران اقتصادی و اجتماعی ناشی از تداخل عوامل مختلف داخلی و خارجی آمریکایی از طریق محاصره اقتصادی، سیاست گرسنه کردن مردم، تحریم‌ها، ضربه به بخش بانکی و پوشش خارج کردن سرمایه‌ها از کشور و همچنین ترسیم مرزهای دریایی با دشمن صهیونیستی رنج می‌برد. به گونه‌ای که آمریکا در این خصصوص بر لبنان فشار وارد کرده و می‌خواهد که این کشور از حقوق خود به نفع این رژیم عقب‌نشینی کند‌. این فشارها اخیرا در طرح پیشنهادی «عاموس هوخشتاین»، میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای بین لبنان و اراضی اشغالی و همچنین پرونده نیاز لبنان به مشتقات نفتی نمود یافت، به گونه‌ای که پس از واردات نفت از ایران توسط حزب الله و در ارتباط با بحران سخت برق، آمریکا به سرعت مسیرهای تجهیز لبنان به برق از طریق اردن و گاز از طریق مصر را باز کرد اما خیلی زود همین طرح را نیز تحت بهانه قانون قیصر و دشواری اخذ معافیت‌ها از کنگره متوقف کرد، اما در واقع با این کار از لبنان باج‌خواهی کرده و همه این فشارها به مسأله موافقت لبنان در مورد مرزهای دریایی با دشمن مرتبط است.

۲- در بعد سیاسی نیز پرونده تحقیق درباره انفجار بندر بیروت و عملکرد «طارق بیطار»، قاضی این پرونده و شهادت چند نفر در چارچوب اعتراض به این عملکرد مطرح بوده است که پیامدهای آن منجر به ناکارآمدی دولت «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان شد اما مسیر نزاع سیاسی در مورد «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی، بانک‌ها و نقش آن در بحران و همچنین اموال تلف‌شده مردم و نیز انتخابات پارلمانی آتی، جایگاه مقاومت و حزب‌الله در این انتخابات سرنوشت‌ساز برای ترسیم صحنه سیاسی آینده کشور، خروج «سعدالحریری» نخست وزیر پیشین لبنان و جریان المستقبل از صحنه سیاسی و انتخاباتی کشور و... از جمله مواردی هستند که سال گذشته بر صحنه سیاسی لبنان حاکم بوده است.

۳- در بعد امنیتی و نظامی نیز  بیانیه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره توانمندی مقاومت برای تولید موشک‌های نقطه‌زن و ورود به دنیای خودکفایی در زمینه تولید پهپادها دو گام خیلی مهم و اساسی را در چارچوب قواعد درگیری با دشمن شکل دادند و همچنین لبنان و دستگاه‌های امنیتی موفق شدند بسیاری از شبکه‌های امنیتی دشمن در داخل کشور را شناسایی کنند. واضح است که دشمن تلاش می‌کند تا از واقعیت کنونی دشوار لبنان استفاده کرده و بسیاری از جوانان  را در سایه بیکاری و فقر جذب خود کند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لبنان صحنه سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقرهای نظامی صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدوربیانیه‌هایی از عملیات‌های جدید خود علیه موضع‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در بیانیه خود تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن به روستاهای پایدار و خانه‌های غیرنظامیان به ویژه در شهرک‌های کفرکلا و کفرشوبا، رزمندگان مقاومت اسلامی امروز شنبه بیست‌وهفتم آوریل ۲۰۲۴ حمله‌ای ترکیبی را به وسیله پهپادهای انتحاری و موشک‌های هدایت‌شونده علیه مقر فرماندهی نظامی شهرک المناره و موضع‌گیری نیروهای گردان ۵۱ تیپ گولانی به انجام رساندند و آن‌ها را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

در بیانیه دیگر حزب‌الله لبنان نیز آمده است: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۸:۳۰ عصر امروز شنبه بیست‌وهفتم آوریل ۲۰۲۴ موضع السماقه واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را با تسلیحات موشکی هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

از سوی دیگر حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به خاک لبنان نیز همچنان ادامه دارد.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گزارش داد که در نتیجه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در حدفاصل شهرک‌های «یاطر» و «صربین» ۱۱ غیرنظامی لبنانی زخمی شده‌اند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

همچنین جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های «حولا» و «القوزح» در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

کد خبر 6090412

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقرهای نظامی صهیونیستی
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است