Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:15:35 GMT

کریک، فرصتی برای بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۱۲۹۵

کریک، فرصتی برای بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد

روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری  است.

عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با  صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای کریک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می کند افزون بر قرار  گرفتن  باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود.

اما زیباترین جلوه های طبیعت بکر روستای کریک در شام گاهان با صدای آب رودخانه و تماشای ستارگان نمایان می شود جایی که آرامشی وصف نشدنی  برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهرها را فراهم کرده است.

هوای پاک،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده اند. 

امکانات و زیرساخت های گردشگری روستای کریک

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت های مورد نیاز پذیرایی و اسکان شبانه گردشگران در روستای توریستی کریک فراهم است.

محمد حسین زاده افزود:سه اقامتگاه بومگردی برای اقامت شبانه،پذیرایی با غذاهای محلی آماده پذیرایی از گردشگران در روستای کریک است.

وی بیان کرد:یک اردوگاه گردشگری با امکانات مانند سکوی نشیمن و سرویس های بهداشتی از دیگر زیرساخت های موجود در این روستاست.

حسین زاده تاکید کرد: مسافران همچنین می توانند خوراکی های محلی چون کشک، عسل،سبزی های خشک شده کوهی و صنایع دستی را برای سوغات سفر خود از اهالی روستای کریک خریداری کنند.

استقبال از بومگردی ها

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال استقبال گردشگران نوروزی از واحدهای بوم‌گردی استان به ویژه در روستای کریک بی نظیر بوده است.

سعید طالبی پور با اشاره اینکه بر اساس آخرین آمار ثبت‌شده در سامانه آمار و نظارت بر تأسیسات گردشگری تا روز یکم فروردین حدود ۹ هزار گردشگر در استان پذیرش شده اند اضافه کرد: واحدهای بومگردی بیشتر آمار اقامت مسافران در کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اکنون در استان حدود هشت واحد بوم‌گردی آماده ارائه خدمات به گردشگران نوروزی است که بیشتر این بوم گردی‌ها به‌صورت خانه‌های سنتی، خشتی و گلی و با امکانات سنتی تزیین‌شده‌اند.

وی عنوان کرد: سرو کردن غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی اقوام از جمله خدمات بومگردی کهگیلویه و بویراحمد است.

برنامه های پیش بینی شده

طالبی‌پور عنوان کرد: برپایی جشن نوروزگاه در مکان‌های تاریخی و گردشگری پربازدید سه شهرستان استان با هدف ایجاد روحیه شور و نشاط و برپایی نمایشگاه های سوغات و هدایا در ورودی شهرها از برنامه های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز امسال است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده برنامه‌های نوروزگاه ۱۴۰۱ در شهرستان‌های گردشگرپذیر کهگیلویه، گچساران و باشت با حضور هنرمندان مطرح استانی برگزار می‌شود.

وی گفت: به منظور معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری استان امسال ۳۹ هزار نسخه اقلام تبلیغاتی ظرفیت های گردشگری استان شامل کتابچه، پوستر،لوح های فشرده و سایر اقلام چاپ، در تعطیلات نوروزی توزیع می شود.

طالبی پور اظهار داشت: این اقلام اطلاع رسانی و معرفی مناطق گردشگران کهگیلویه و بویراحمد بین گردشگران در محل کیوسک های اطلاع رسانی، نمایشگاه های سوغات و هدایای ورودی شهرها و جشن های نوروزگاه توزیع می شود.

وی بیان کرد: معرفی جاذبه های گردشگری در بستر فضای مجازی، ساخت و پخش کلیپ های کوتاه، اطلاع رسانی از طریق رسانه های ارتباط جمعی و صدا وسیمای استانی دنا از دیگر برنامه های تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های گردشگری استان است.

مجموعه های گردشگری فعال در کهگیلویه و بویراحمد

معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۱۹ مجموعه گردشگری در سطح استان شامل اردوگاه های تفریحی،  خانه های مسافر و بوم‌گردی ها در ایام نوروز ۱۴۰۱ فعال است.

محمد حسین‌زاده تاکید کرد: یکهزار و ۳۱۹ تخت  در کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی شده است.

معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا در تمامی شهرستان‌ها گشت‌های نظارت، بازرسان اداره صنعت و معدن، میراث‌فرهنگی، بهداشت و اماکن نیروی انتظامی به‌صورت روزانه فعال شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج پروندهٔ خبری نوروز ۱۴۰۱ در نگارستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد اداره کل میراث فرهنگی گردشگری استان روستای کریک بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس سازمان اورژانس کشور به کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گفت: جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور در سفری دو روزه با هدف بازدید از توانمندی ها و پایگاههای اورژانس استان و بررسی مسائل و مشکلات و برنامه های آتی این مرکز به این استان سفر خواهد کرد. محمدامین نیکویی نژاد، افزود: دیدار با آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج، دیدار با احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، دیدار با مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران به منظور راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی، کلنگ زنی سه پایگاه اورژانس ۱۱۵ در استان، بازدید از پروژه ساختمان ستاد مرکزی و همچنین نقلیه اورژانس ۱۱۵ استان، کنفرانس خبری و مطبوعاتی با رسانه ها، دیدار با پرسنل و کارشناسان اورژانس استان، برگزاری نشست با رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان از دیگر برنامه‌های این سفر دو روزه است.
گفتنی است در این سفر دو روزه محمد سرور، معاون فنی و عملیات اورژانس کشور، رئیس‌سازمان اورژانس کشور  را همراهی می کند.

دیگر خبرها

  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • سفر رئیس سازمان اورژانس کشور به کهگیلویه و بویراحمد