Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@00:26:14 GMT

۲ کانون ریزش آفت سن غلات در لاسجرد و اعلا شناسایی‌شده است

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۲۸۰۸

۲ کانون ریزش آفت سن غلات در لاسجرد و اعلا شناسایی‌شده است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس مشیریان ظهر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل جهاد سمنان ضمن بیان اینکه دو کانون ریزش آفت سن غلات در لاسجرد سرخه و اعلا سمنان شناسایی‌شده است، ابراز داشت: با توجه به گزارش تیم‌های پایش و ارزیابی جهاد کشاورزی تیم پایش مزارع برای مقابله با آفت سن در استان سمنان تشکیل‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه میانگین تراکم آفت سن در مزارع غلات منطقه لاسجرد کمتر از سه عدد در هر ۱۰ متر مربع گزارش‌شده است، افزود: این رقم در مزارع غلات روستای اعلای سمنان کمتر از دو عدد آفت در هر ۱۰ متر مربع ارزیابی می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه سم موردنیاز برای مقابله با آفت سن تأمین و در اختیار بهره‌برداران قرار داده‌شده است، ابراز داشت: برای مقابله با این آفت تلاش شد تا آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود تا در صورت مشاهده آفت سن اقدامات اورژانسی به سرعت انجام گیرد.

مشیریان بابیان اینکه سطح آلودگی در روستای لاسجرد ۶۰ هکتار و در روستای اعلا نیز ۱۵۰ هکتار است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع پایش مزارع استان به لحاظ آفت سن از گرمسار و آرادان آغازشده است تا طبق برنامه‌ریزی به عمل‌آمده بتوان به موقع جلوی سرایت آن را گرفت.

وی بابیان اینکه ریزش اولیه سن مادری این آفت از بوته‌های حواشی مزارع غلات به داخل آن در برخی نقاط استان با تراکم بسیار اندک مشاهده‌شده است، افزود: با توجه به برودت هوا و احتمال تأخیر در ریزش کامل سن از اماکن زمستان گذران به مزارع پیش‌بینی می‌شود تراکم سن مادری در هیچ‌یک از مناطق آلوده تا پایان این هفته به نرم اقدام عملی برای مبارزه با این آفت نرسد.

کد خبر 5451861

منبع: مهر

کلیدواژه: سن گندم غلات جهاد کشاورزی سمنان سموم کشاورزی بوشهر نوروز ویروس کرونا کرمانشاه نوروز 1401 نیمه شعبان مسافران نوروزی بارش برف عید نوروز آمار کرونا اردوهای راهیان نور خطبه های نماز جمعه گردشگری سفرهای نوروزی آفت سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از روز شنبه (۱۵ اردیبهشت) تا روز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت‌)، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد. رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات تشدید فعالیت این سامانه بارشی خواهد بود.

این سامانه بارشی در روز شنبه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب غرب فارس، نیمه شمالی خراسان جنوبی، شرق و شمال شرق سمنان، نیمه جنوبی بوشهر، شمال غرب کردستان و جنوب غرب آذربایجان غربی و در روز دوشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال قزوین را در بر خواهد گرفت.

اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از جمله پیامدهای احتمالی این سامانه خواهد بود.

خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه

در این راستا به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن و محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش توصیه می‌شود.

کد خبر 6095956 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آغاز بکار بنیاد خیریه برنا در استان سمنان
  • هشدار نارنجی به کشاورزان، گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • هشدار به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن ببرید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان/ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن