Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ بنای بازار سنتی کرمانشاه که در گویش محلی تاریکه بازار نامیده می‌شود به دوره زندیه بر می‌گردد که می‌تواند یکی از جاذبه‌های شاخص گردشگری در این استان باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرمانشاه ، بازار سنتی کرمانشاه هر چند جنبه گردشگری و تاریخی دارد اما هنوز هم محل کسب و کار مردم است و بخش زیادی از خریدهای مردم در این بازار انجام می‌شود؛ به ویژه خرید آن دسته از مردمی که از گوشه و کنار به کرمانشاه می‌آیند به طور عمده در این منطقه و بازارهای اطراف آن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این بازار در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه بوده است که قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. بازار کرمانشاه در تاریخ یکم دی 1376 با شمارهٔ ثبت 1944 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار بزرگ کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه تکمیل شده و رونق گرفت که همچنان پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای هم جوار آن دارد.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مرمت و ساماندهی راسته‌ بازارهای بازار سنتی در این سال‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز اقدامات مرمتی گسترده‌ای در این بازار انجام‌ شده است گفت: در این بازار علاوه بر راسته‌ بازارها که هر کدام مخصوص یک صنف و شامل حجره‌ها و مغازه‌هایی است، عناصری مانند حمام‌ها، مساجد، تیمچه‌ها و سراهای تاریخی داریم که وابسته به راسته‌ بازارها هستند.

علیرضا برشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم افزود: در زمان‌های قدیم کاروان‌های تجاری پس از ورود به شهر در سراهای بازار سنتی که حکم تجارتخانه را داشتند، مستقر می‌شدند و کالاهایشان را در این سراها خالی می‌کردند و این سراها محل دادوستد و توزیع کالاها در بازار سنتی بوده‌اند و حتی محل استراحت برای تجار هم داشتند که صنوف راسته‌بازارها برای تبدیل این سراها به انبار تغییراتی در فضای معماری آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بازار سنتی کرمانشاه حدود 150 سال پیش و در زمان حاکم شهر کرمانشاه، محمدعلی میرزای دولتشاه ساخته شده ‌است بیان کرد: این بازار در مسیر جاده عتبات عالیات و جاده شاهی واقع شده است و امتداد این بازار از چوب‌فروشها در منطقه رشیدی تا پارک شیرین است و این بازار دارای 18 راسته از جمله راسته صندوق‌سازها، راسته آهنگرها، علاف‌خانه‌ها، مسگرها، سراج‌ها است و با احداث خیابان مدرس بازار به دو پاره شرقی و غربی تقسیم شده است.

برشاهی با بیان اینکه  بازار شامل حجره‌ها و دکان‌هایی است که در دو طرف به صورت طولی قرار دارد و برای در امان ماندن از برف و باران و نور آفتاب پوشش مسقف شکل دارند بیان کرد: در کنار این بازارها مساجدی از جمله مسجد عمادالدوله، حاج شهبازخان و فیض مهدوی برای برگزاری نماز جماعت و مراسم مذهبی بنا شده است.

وی با اشاره به احداث حمام حاج شهبازخان در کنار بازار سنتی کرمانشاه به منظور رفاه حال  شهروندان افزود: اصل قدمت این بازار به دوران زندیه برمی‌گردد که در دوران قاجار تکمیل شده است.

بازار قدیمی یزد پس از دوسال رکود دوباره جان گرفتگزارش تصویری از حال و هوای بازار کرمانشاه مرمت بازار سنتی نطنز همچنان در گذر زمان

کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه  با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی بازار سنتی از سال 1374 آغاز شد گفت: بیش از 80درصد سقف بازار تخریب شده بود که بسیاری از این سقف‌ها از جمله سقف بازار مسگرها، علاف‌خانه، تیمچه‌، اسماعیل خانه، سرای خرما فروش‌ها و بازار توپخانه‌ بازسازی شده است. 

گشت و گذار در بازار سنتی کرمانشاه امروز یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات این شهر است و شلوغی جمعیت و کالاهای رنگارنگ بازار کرمانشاه حس و حال متفاوتی از گردش در مراکز خرید لوکس و پاساژهای جدید منطقه را به انسان هدیه می‌کند. 

در بازار کرمانشاه می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های کرمانشاه نظیر انواع شیرینی و پوشیدنی‌های سنتی را تهیه کنید.

انتهای پیام/833/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه بازار استانداری کرمانشاه بازار بازار سنتی کرمانشاه بازار کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • نفت در مدار رشد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود
  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی