Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:45:55 GMT

یک جام سنگی پنج‌هزارساله در زنجان کشف و ضبط شد

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۳۰۹۷

یک جام سنگی پنج‌هزارساله در زنجان کشف و ضبط شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسینعلی فضلی گفت: شی تاریخی ضبظ شده یک جام سنگی خاکستری رنگ متعلق به جیرفت کرمان است که بر اساس بررسی‌های اولیه کارشناسان باستان شناسانی معاونت میراث‌فرهنگی استان قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: در پی دریافت گزارش مبنی بر فعالیت باندی در قاچاق اشیا تاریخی در شهر زنجان، نیروهای یگان حفاظت پس از انجام کارهای اطلاعاتی و با اخذ دستور قضایی منزل متهم را بازرسی کرد که منجر به کشف و ضبط این شی تاریخی شد و دو نفر در حین معامله دستگیر شد و جام تاریخی ضبط و به مراجع قضایی معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضلی با تأکید بر اهمیت آثار باستانی استان گفت: آثار باستانی بخش مهمی از فرهنگ غنی این منطقه را تشکیل می‌دهند و در این زمینه از مردم و همچنین شوراها و دهیاران تقاضا داریم در صورت هرگونه رفتار مشکوک با شماره ۳۳۰۳۳۳۵۰ یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان و یا شماره تلفن گویای یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور ۰۹۶۶۲ را مطلع کنند.

وی بیان کرد: افرادی که به دنبال به دست آوردن ثروت از طریق خریدوفروش اموال تاریخی و فرهنگی هستند، بدانند که مأموران ما با همکاری نیروی انتظامی استان به‌صورت شبانه‌روزی محوطه‌های تاریخی را رصد می‌کنند و حفاران غیرمجاز را دستگیر می‌کنند و تحویل مقام قضایی می‌دهند.

کد خبر 5451899

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان آثار تاریخی علی فضلی بوشهر نوروز ویروس کرونا کرمانشاه نوروز 1401 نیمه شعبان مسافران نوروزی عید نوروز بارش برف آمار کرونا اردوهای راهیان نور گردشگری خطبه های نماز جمعه سفرهای نوروزی میراث فرهنگی یگان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد و گفت:  پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

بهروز محبی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جستجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجار‌های بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل کشف و ضبط شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود