Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها - عصمت اسماعیلی؛ عملیات فتح‌المبین با رمز یا زهرا (س) به مدت هفت روز نبرد سنگین در فروردین‌ماه ۱۳۶۱ توسط رزمندگان اسلام در منطقه دهلران و شوش انجام شد.

این عملیات غرور آفرین از سقوط یا تصرف دزفول جلوگیری کرد و به آزادسازی دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران و خروج شهرهای دزفول، شوش، دهلران، اندیمشک و پایگاه هوایی دزفول از تیررس رژیم بعث عراق منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات فتح‌المبین را باید نقطه شکل‌گیری گزاره غلبه رزمندگان اسلام بر رژیم صدام و باطل‌سازی توهم شکست ناپذیری ارتش بعثی در جنگ تحمیلی دانست.

عملیات بزرگ فتح‌المبین، پس از عملیات راهبردی طریق القدس در آذرماه سال ۶۰ و ظرفیت‌سازی و اعتماد به نفس تعیین کننده برای طرح ریزی‌های هوشمندانه عملیاتی در جبهه خودی، با تلاش‌های مستمر و خستگی ناپذیر، در بامداد دوم فروردین ماه سال ۶۱ آغاز و دستاوردهای شگفت‎آور و سرنوشت‌سازی را برای جمهوری اسلامی و ملت ایران به همراه داشت.

در این عملیات ۱۶ هزار نفر از نیروهای بعثی اسیر و ۲۶ هزار نفر کشته شدند و زخمی شدند و ادوات و تجهیزات بسیاری از دشمن نابود یا به غنیمت گرفته ش دبه طوری که در عملیات‌های بعدی بر علیه دشمن متجاوز به کار گرفته شد.

این عملیات چهار مرحله‌ای در فروردین ۱۳۶۱، تثبیت مواضع و آزادسازی بخش عظیمی از مناطق اشغال شده توسط دشمن در خوزستان و در جبهه جنوبی در منطقه شوش و دزفول و وارد شدن ضربات مهلک و سنگین بر ماشین جنگی رژیم بعثی صهیونیستی صدام را رقم زد و نقطه عطفی در دفاع مقدس هشت ساله برابر جبهه متحد استکبار جهانی در جنگ تحمیلی علیه کشورمان به شمار می‌رود.

پیام‌ها و پیامدهای عملیات فتح‌المبین بسیار سترگ و ظفرمند است و بر پیشانی آن، بوسه حضرت امام راحل (ره) بر بازوی رزمندگان اسلام می‌درخشد که در قسمتی از پیام خویش خطاب به ملت ایران و رزمندگان اسلام به مناسبت پیروزی در عملیات فتح المبین با تجلیل از مجاهدات رزمندگان فرمودند: «… اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم.

این عملیات، در دل نیروهای متجاوز بعثی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان هراسی راهبردی تولید و با باطل‌سازی توهم شکست ناپذیری ارتش بعثی صدام، کارآمدی عنصر مقاومت، معنویت و شجاعت در جبهه حق و اردوگاه رزمندگان اسلام را آشکار و رضایت‌مندی، ولی فقیه زمان حضرت روح الله (ره) را سبب شد.

نوروز آن سال یکی از شادترین نوروزهای برای مردم کشورمان توسط فرزندان غیورشان رقم خورد و خفت بار ترین شکست‌ها را بر دشمنان متجاوز وارد کرد و به عنوان نقطه عطفی در تداوم پیروزی‌های بعدی آن دوران محسوب می‌شود.

شهرستان گناوه که از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی در اعزام نیروها و کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل پیشگام بود در این عملیات غرور آفرین برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار خود ثبت کرد.

در این عملیات پیروزمندانه ۲۲ نفر از رزمندگان و فرزندان رشید و سرافراز این شهرستان به درجه رفیع شهادت نائل شدند و به دیدار معبود شتافتند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت سالروز این حماسه افتخار آفرین اظهار داشت: آرامش و امنیت کشور مدیون و مرهون عزیزانی است که با نثار جان خود اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن به دست دشمنان بیافتد.

محمد قاعدی افزود: این شهرستان در این عملیات غرورآفرین فتح المبین ۲۲ شهید والامقام تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده‌است که ۱۶ دانش آموز و یک معلم از این شهیدان از یک آموزشگاه بودند و امروز این آموزشگاه به نام شهدای فتح المبین مزین است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گناوه بیان کرد: مزار مطهر ۲۲ رزمنده‌ای که در عملیات غرور آفرین فتح المبین از این شهرستان به درجه رفیع شهادت نائل شدند در گلزار شهدای این شهرستان قرار دارد.

وی با اشاره به اسامی ۲۲ شهید گلگون کفن شهرستان در عملیات فتح المبین گفت: شهیدان عبدالرحیم احمدزاده، نصرالله احمدی، غلامحسین تیموری، شهریار ارجمند، بهروز بهروزی، حیدر تباشیر، عبدالحسین ثقفیان، عبدالطیف حیدرزاده، حر خسروی، ناصر داودی، اکبر دهدشتی، ماندنی محمدی، فریدون زنگی، مصطفی سراجی، بهادر شهریاری، محمد عباسی رضایی، محمد غلامی، عبدالحسین مرادی، عباس یوسفی، محمود حاج، عبدالله لیراوی، حسین مرادی ۲۲ شهید والامقام از شهرستان گناوه بودند که در این عمیات به فیض شهادت نائل شدند.

وی افزود: به برکت خون شهدا و به کوری چشم دشمنان، امروز انقلاب اسلامی با عزتمندی و شکوه هر چه تمام تر در سراسر جهان می‌درخشد.

قائدی خاطر نشان کرد: همگان در قبال خون شهدا مسئولیم و وظیفه داریم از آرمان‌های امام راحل، شهدا و دستاوردهای انقلاب با اتحاد و انسجام حفاظت و پاسداری و اهداف انقلاب را برای جامعه به خصوص نسل جوان تبیین کنیم.

وی گفت: امروز پیام شهدای والامقام به آحاد مردم و مسئولان اطاعت از رهبری و حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب و ولایت فقیه است.

امروز پس از گذشت ۴۰ سال از آن عملیات افتخارآفرین، عوامل عبور پیروزمندانه ملت ایران در آن دوران غرورآمیز و دستیابی انقلاب و نظام اسلامی به موفقیت، پیشرفت‌ها و دستاوردهای تاریخ ساز و عبور سر افرازانه کشور از گذرگاه‌های پرخطر و پر فتنه تاریخی پس از جنگ تحمیلی باید سرلوحه و الگویی در پیمودن راه و در چهل سال دوم و گام دوم انقلاب باشد و حرکت ایران و ایرانی را به سمت تمدن نوین اسلامی را رقم زند.

کد خبر 5451797

منبع: مهر

کلیدواژه: گناوه عملیات فتح المبین شهید بوشهر نوروز ویروس کرونا کرمانشاه نوروز 1401 مسافران نوروزی نیمه شعبان عید نوروز بارش برف آمار کرونا اردوهای راهیان نور گردشگری خطبه های نماز جمعه سفرهای نوروزی عملیات فتح المبین رزمندگان اسلام شهرستان گناوه جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی صفری سه شنبه شب در آئین بزرگداشت روز شورا ها در تالار بهزاد گناوه اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از زمان قبول این مسئولیت کارهای زیادی در سطح شهرها و روستاهای شهرستان گناوه انجام شده است و سراسر این شهرستان یک کارگاه و مجتمع عمران و آبادانی در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: همه این اقدامات و فعالیت های انجام شده وظیفه و تکلیفی برای ما بوده که با همکاری و همراهی و همت همه مردم و مسئولان استانی و شهرستانی میسر شده است.

فرماندار گناوه ادامه داد: در آغاز شروع مسئولیت، به منظور پیشرفت شهرستان و رفع مشکلات و نوافص با بررسی و مشورت با کارشناسان و نخبگان نظرات مختلف جمع آوری شد که در این زمینه ۲ رویکرد انجام کارهای سطحی و یا توجه به کارهای زیرساختی و زیربنایی پیش رو بود.

وی گفت: شهرستان گناوه در زمینه زیرساخت ها باعقب ماندگی های زیادی روبرو بود که طی این مدت تلاش شد تا بخشی از این عقب ماندگی ها جبران شود.

وی با ارائه گزارشی از مهمترین افدامات در شهرستان گناوه گفت: خرید دستگاه دیالیز، رادیولوژی، سونوگرافی و سی تی اسکن جدید و تجهیزات دیگر برای بیمارستان، بهسازی جاده ورودی بیمارستان، ساخت پانسیون پزشکان، جذب پزشکان متخصص، احداث خانه های بهداشت در روستاهای بخش مرکزی و ریگ و شهر، تحویل آزمایشگاه مرکزی، تحویل یک آمبولانس جدید از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت بوده است.

وی گفت: در حالی که در آموزش و پرورش در طی حداقل ۱۰ سال گذشته یک ساخت دولتی انجام نشده بود ۴ مدرسه و۴ سالن همزمان و چمن های مصنوعی مدارس احداث و در اختیار مدارس قرار گرفت.

فرماندار گناوه بیان کرد: در ورزش و جوانان در حالی که شهرستان در رتبه آخر استان قرار داشت تلاش های زیاد انجام و تحولی صورت گرفت که در این زمینه تجهیز سالن های ورزشی، احداث سالن و زمین چمن ورزشی در گناوه و بخش ریگ را می توان نام برد.

صفری با بیان اینکه در روستاهای این شهرستان در حوزه زیرساختی بهداشت و سلامت، ورزشی و عمرانی اتفاقات خوبی رقم خورده است، افزود: در طی این مدت ۴۰۰ هزار مترمربع معابر و کوچه های سطح روستاهای این شهرستان با کمک دهیاران و شوراها آسفالت شده است.

فرماندار گناوه با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه ها سال ها راکد و غیر فعال مانده بود، گفت: جاده کمربندی، جاده ارتباطی گناوه به گچساران، امتداد جاده ساحلی به سه روستای گردشگری و احداث پل کمربندی در مسیر مرقد سیدرضا، پل گشویی از عمده اقدامات در این شهرستان است.

وی گفت: احیای دوباره واحدهای راکد در شهرک صنعتی بندر ریگ شهرستان و فعال شدن واحد های تولیدی که نقش مهمی در اشتغال و تولید داشنه است از دیگر اقدامات مهم است.

فرماندار گناوه بیان کرد: طرح توسعه بندر گناوه با هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که تحول شگرفی در تجارت و دریانوردی ایجاد خواهد کرد.

صفری گفت: طرح هایی در زمینه مسکن، بهزیستی، کمیته امداد، مشاغل خانگی، توسعه آبزی پروری و طیور، سد ها و آبخیزداری، انجام اقدامات فرهنگی از دیگری از اقدامات دولت در این شهرستان است.

وی بیان کرد: در هر جای شهرستان قدم بردارید کارها و خدماتی انجام شده که این خدمات و فعالیت ها تداوم دارد.

وی گفت: شوراها کارها و فعالیت های خود را به مردم گزارش و منتقل کنند و این عملکردها از طریق بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود.

فرماندار گناوه بیان کرد: منتخبین مردم در شوراها در هر روستا به عنوان بزرگان و مدیران روستا هستند و باید مشکلات و اختلافات را با صبوری، همدلی، وحدت و همراهی حل و مشکلات مردم را پیگیری و منتقل کنند.

صفری بیان کرد: مردمشهرستان گناوه غیرتمند، مومن، متدین، انقلابی و ارزشمند و شایسته بهترین خدمات هستند و باید همه دست به دست هم دهیم تا بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

کد خبر 6093673

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری شهید دفاع مقدس در گناوه برگزار می‌شود
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند
  • معلم گناوه ای رتبه برتر جشنواره ایده های نو را کسب کرد
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • عملیات وعده صادق فخر اسلام و مسلمین بود
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • دستگاه های اجرایی شهرستان گناوه در اجرای طرح «نور» همکاری کنند