Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ۱۸ سال پیش در چنین روزی «احمد اسماعیل یاسین» معروف به «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی «حماس» توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و به شهادت رسید. بسیاری از شخصیت‌ها، رهبران و فرماندهان برجسته مقاومت فلسطین از «شیخ احمد یاسین» به عنوان «سمبل مقاومت» یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین بیانیه‌ای را صادر کرد.

این جنبش در بیانیه خود تأکید کرد: «مقاومت گزینه راهبردی ما است. حماس راه شهدا را ادامه خواهد داد و به گزینه مقاومت به عنوان گزینه‌ای راهبردی تا بازپس‌گیری حقوق سلب شده ملت فلسطین و بیرون راندن اشغالگران پایبند خواهد بود». در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «پرچم شهدا که با عشق به سرزمین و دفاع از اصول و قدس و مسجد الاقصی رنگین شده است، هرگز به زمین نخواهد افتاد و نسل‌های بعدی نیز حامل این پرچم خواهند بود تا اینکه سرانجام رژیم اشغالگر نابود شود».

شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۳ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت و به ۱۳ سال حبس محکوم شد شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۳۷ در روستای الجوره از توابع شهرستان مجدل در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. سه سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد. او پس از تجاوز صهیونیست‌ها به اراضی فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ به نوار غزه رفت. وی در دوران نوجوانی در پی یک حادثه دچار معلولیت شد. با این حال، حادثه مذکور موجب دور شدن شیخ یاسین از سلسله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نشد.

او در جریان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود به تدریج در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت تا اینکه به مشهورترین سخنرانان نوارغزه تبدیل شد. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال ۱۹۸۳ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد و پس از محاکمه در دادگاه نظامی این رژیم به ۱۳ سال حبس محکوم گشت. با این حال، شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۵ با ۲ نظامی صهیونیست که پیشتر توسط فلسطینیان بازداشت شده بودند، مبادله شد و آزاد گشت.

این شخصیت فلسطینی در سال ۱۹۸۷ به همراه شماری از گروه‌های فلسطینی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را بنیانگذاری کرد. از همان زمان، حساسیت‌های رژیم صهیونیستی در قبال شیخ یاسین بیش از پیش افزایش یافت. در ماه اکتبر سال ۱۹۹۱ بود که دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی، شیخ یاسین رh بنا بر اتهامات واهی مختلف و نیز نقش وی در تأسیس جنبش حماس، به حبس ابد محکوم کرد.

در نهایت، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس در بامداد روز ۲۲ مارس سال ۲۰۰۴ (۳ فروردین ماه ۱۳۸۳) پس از اقامه نماز صبح در مسجد غزه، به دنبال حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی هدف ترور قرار گرفت و به شهادت رسید. از آن روز تاکنون، فلسطینیان نام این رهبر معنوی خود را جاودانه نگاه داشته اند و هر سال با فرا رسیدن سالروز شهادت این شخصیت برجسته، نام و یاد او را گرامی می‌دارند.

نقش آفرینی «شیخ یاسین» در راه افتادن انتفاضه‌های اول و دوم در اراضی اشغالی یکی از عواملی بود که موجب شد صهیونیست‌ها تصمیم به ترور او بگیرند مبادرت ورزیدن رژیم صهیونیستی به ترور شیخ احمد یاسین علل و عوامل مختلفی داشت. از جمله علل و عواملی موجب شد که صهیونیست‌ها تصمیم به ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین بگیرند، این بود که وی و جنبش متبوعش حماس نقش مهم و تأثیرگذاری در هدایت انتفاضه‌های اول و دوم در اراضی اشغالی ایفا کردند. شیخ احمد یاسین همچنین در توسعه اشکال مختلف مقاومت نقش آفرینی کرد.

همین مسأله نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها در قبال شیخ احمد و حماس را برانگیخت. در عین حال، شیخ احمد یاسین به یکی از سمبل‌های فلسطین و مقاومت تبدیل شده بود. از سوی دیگر، عملیات‌های استشهادی علیه صهیونیست‌ها به ویژه در کرانه باختری بیش از پیش گسترش یافته بود. سیاستمداران و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانستند که شیخ احمد یاسین در سازماندهی عملیات‌های مقاومتی و استشهادی نقش بسزایی دارد.

عواملی که بدان اشاره شد، صهیونیست‌ها را بر آن داشت تا تصمیم به ترور شیخ احمد یاسین بگیرند. مقامات رژیم صهیونیستی از رهگذر ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین به دنبال تحقق دو اهدف اصلی و اساسی بودند؛ هدف اول این بود که مقاومتِ تحت رهبری او را متوقف کرده و برای همیشه نابود سازند. هدف دوم صهیونیست‌ها این بود که با ترور شیخ احمد یاسین قدرت بازدارندگی خود در اراضی اشغالی را ارتقا بخشند؛ به گونه‌ای که دیگر تهدیدی هم سطح شیخ احمد یاسین متوجه آنها نگردد.

ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین آنقدر برای نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی حائز اهمیت بود که او خود شخصاً بر عملیات ترور نظارت داشت ترور شیخ احمد یاسین آنقدر برای «آریل شارون» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی اهمیت داشت که گفته شد وی شخصاً بر عملیات ترور این شخصیت برجسته فلسطینی نظارت داشته است. پس از انجام عملیات ترور و شهادت شیخ یاسین، صهیونیست‌ها با بهره برداری از ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خود تلاش کردند تا نزد افکار عمومی، از تل آویو در برابر مقاومت یک قهرمان بسازند.

هرچند که صهیونیست‌ها عملیات ترور شیخ احمد یاسین را با موفقیت پشت سر گذاشتند اما در نهایت نتوانستند به اهداف ازپیش برنامه ریزی شده خود در نتیجه این عملیات، دست یابند. هدف اصلی صهیونیست‌ها نابود ساختن میراثی بود که شیخ یاسین از خود برجای گذاشته بود. با این حال، حتی پس از شهادت این شخصیت برجسته و مشهور فلسطینی هم صهیونیست‌ها موفق به سرکوب جنبش حماس نشدند.

در همین حال، فرماندهان رژیم صهیونیستی از خلق یک قدرت بازدارندگی در اراضی اشغالی پس از شهادت شیخ احمد یاسین بازماندند. عملیات‌های مقاومتی در اراضی اشغالی پس از شیخ یاسین هم ادامه پیدا کرد؛ کما اینکه قدرت نظامی جنبش حماس بیش از پیش تقویت شد. از همین روی، ترور شیخ احمد یاسین نه تنها به نابودی حماس منجر نشد که جاودانه شدن یاد و خاطره این رهبر معنوی مقاومت را در پی داشت؛ رهبری که مردم فلسطین همچنان او را سمبل مقاومت می‌دانند.

کد خبر 5451877 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: جنبش حماس فلسطین رژیم صهیونیستی شیخ احمد یاسین اوکراین روسیه جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین آخرین اخبار اوکراین عراق فلسطین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا سوریه عربستان سعودی ناتو ترکیه امارات متحده عربی جنبش مقاومت اسلامی رهبر معنوی مقاومت شیخ احمد یاسین شخصیت برجسته اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی مقاومت فلسطین عملیات ترور صهیونیست ها شیخ یاسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس و خروج نظامیان اسرائیلی از غزه را نمی پذیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» درباره مذاکرات غیرمستقیم مقاومت با رژیم صهیونیستی گفت که طرف اسرائیلی مجبور شد در پیشنهاد اخیر خود که به واسطه‌ها ارائه داده بود، تغییراتی ایجاد کند.

وی درباره تغییرات ایجاد شده گفت که رژیم صهیونیستی زمانی این تغییرات را انجام داد که حماس و مقاومت را در پیشنهاد اخیرش مطلق و قاطع دید.

این رهبر حماس افزود: اسرائیلی‌ها در حال حاضر مدام در حال تماس با برادران مصری هستند تا به پیشنهادی برسند تا حماس و مقاومت بتواند آن را قبول کند.

وی در ادامه گفت که جنبش حماس به طرف مصری اطلاع داده است که هیچ پیشنهادی را که شامل آتش‌بس و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه نباشد، نمی پذیرد.

در همین ارتباط رسانه ها گزارش دادند که عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر امروز به فلسطین اشغالی سفر می کند و قرار است با مقامات صهیونیستی برای احیای مذاکرات بر سر مبادله اسرا دیدار ‌و گفت‌وگو کند.

203 روز از جنگ در غزه می‌گذرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه، 34305 نفر به شهادت رسیده و 77293 تن دیگر زخمی شده‌اند، پیکر هزاران نفر نیز همچنان زیر آوار ساختمان‌ها مدفون است. از بامداد امروز نیز نیروی هوایی و توپخانه ارتش اشغالگر مناطق مختلف از شمال تا جنوب باریکه غزه را آماج حملات خود قرار داده است.

از سوی دیگر مقامات رژیم تل‌آویو همچنان از قریب‌الوقوع بودن یورش زمینی به رفح سخن می‌گویند.

در سطوح سیاسی نیز شبکه 12 اسرائیل گزارش داد که کابینه جنگ و شورای وزیران این رژیم به زودی در خصوص ادامه مذاکرات یا آغاز یورش به رفح تصمیم‌گیری خواهند کرد.

طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگحماس: تیم‌های تخصصی برای شناسایی اجساد مفقودین اعزام شود

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • شهادت اسیر فلسطینی ۱۰ روز بعد از بازداشت توسط نظامیان صهیونیست
  • شهادت ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه
  • پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس
  • حمله به رفح کارت بازی اسرائیل برای آزادی اسرااست/مقاومت آماده است
  • حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم
  • اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد