Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله ملک حسینی از سمبل‌ها و ستون‌های مبارزه علیه رژیم طاغوت در جنوب و حلقه اتصال عشایر به امام (ره) و انقلاب بود. کرامت ایل عشایر ۲ فروردین مجروح شد تا مجاهدت‌های این فقیه برای همیشه جاودانه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس به بهانه 2 فروردین، سالروز حمله به مدرسه فیضیه و مجروح شدن آیت الله سید کرامت ملک حسینی به سراغ اسناد تاریخ انقلاب اسلامی رفتیم تا در مجال به بازخوانی خاطراتی از این فقیه جاودانه بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت بزرگ مردانی بود که جان در طبق اخلاص گذاشتند و در برابر ظلم طاغوت مبارزه کردند تا حاصل امروز آن مبارزات شکوفایی و صلابت جمهوری اسلامی ایران در جهان باشد، انقلابی که خونهای زیادی برای برافراشته ماندن و جوانه زدن آن ریخته شد.

آیت الله سید کرامت ملک حسینی، کرامت ایل و عشایر زاده های لر  یکی از این بزرگ مردان بوده که حضور غیرتمندانه او موجب اتصال عشایر جنوب به انقلاب و رهبری آن و یکی از عوامل ناکامی رژیم ستم شاهی در جنوب بود.

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی در سال 1303 هجری شمسی در روستای گوشه از توابع شهرستان بویراحمد در جوار حرم جدش، امامزاده قاسم (ع )، چشم به جهان گشود.

او فرزند سید صدرالدین، معروف به آصدرا، حکیم و روحانی با نفوذ کلمه و مورد اعتماد و احترام مردم و عشایر منطقه است.

 

آیت الله در 22 سال از زندگی ارزشمندش با بحران ها و سرد و گرمی های زیادی در زندگی دست و پنجه نرم کرد تا اینکه در سال 1325 به قم عزیمت کرد و قریب به 16 سال را در محضر استوانه های فقاهت و اساتید مبارز مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس او را به رشته تحریر در آورد که بدین دلیل موردعنایت و توجه خاص حضرت امام (ره ) قرار می گرفت.

در سال 1340 به درجه اجتهاد نائل شد و در اواخر عمر با برکت آیت الله العظمی بروجردی به صلاحدید ایشان به شیراز عزیمت کرد و در مدرسه خان به تدریس طلاب علوم دین پرداخت.

از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی کبیر (ره ) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست و یکی از عوامل اصلی اتصال عشایر جنوب به انقلاب و رهبری آن بود.

وی که یکی از مضروبان حادثه حمله رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم بود، به موجب بخش به دست آمده از اسناد ساواک، ارگان امنیتی انتظامی سابق به زعم آن ها از جمله خطرناکترین شاگردان امام واز افراطی ترین روحانیون تحت مراقبت بود. 

این فقیه مجاهد در زمان حیات، خاطرات حادثه مدرسه فیضیه قم را اینگونه روایت کرده بود: اواخر سال 1341 تظاهرات طلاب علیه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی رژِیم پهلوی آغازشد و به همین دلیل شاه نیروهای ساواکی بسیاری را با لباس مبدل برای تهدید و ارعاببه قم فرستاده بود.

نماینده اسبق ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: روز دوم عید نوروز 1342، مصادف با شهادت امام جعفر صادق(ع) در منازل برخی از علما، روضه هایی برگزار شده بود، همچنین برخی آقایان در مدرسه حجتیه مراسم روضه داشتند و برخی بازاریان نیز مراسم دیگری برگزار کردند.

او افزود: مرحوم آیت الله گلپایگانی اطلاعیه داده بودند که روضه در بعد از ظهر همان روز در مدرسه فیضیه برگزار شود که البته برخی آقایان به دلیل حضور ساواکیها رژیم در مراسم صبح و نداشتن توانایی و تجهیرات لازم برای برخوردبا آنها، موافق برگزاری این جلسه نبودند.

آیت الله ملک حسینی خاطر نشان کرد: بعد از ظهر به سمت مدرسه فیضیه حرکت کردیم در حالیکه مدرسه پر از جمعیت بود و هیچگاه جلسه ای به این شلوغی و با شکوهی برگزار نشده بود.اغلب آقایان اهل علم کنار حجره ها ایستاده بودند وکسی مجال نشستن نداشت فقط برخی از طلاب و مردم نزدیک محراب و منبر نشسته بودند.

وی تصریح کرد: هنگامی که سخنرانی آقای آل طاها ازمنبریهای خوب قم، آغاز شد، یک نفر از جمعیت بدون اجازه صلوات فرستاد و ایشان سخنرانی را تمام کرد. سپس شیخ انصاری که از منبریهای معروف و زبده آن زمان در قم بود، شروع به سخنرانی کرد که ناگهان وسط سخنرانی یکی از ساواکیهای حاضر در مجلس که در نزدیکی منبر ایستاده بود، بدون کسب اجازه صلوات فرستاد.

 

نماینده سابق مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: دراین هنگام آقای انصاری گفت: «آقایان توجه داشته باشند تا منبری طلب صلوات نکند معنی ندارد کسی صلوات نفرستد» اما باز هم یکی دیگراز عمال رژیم صلوات فرستاد که شیخ انصاری پس از چند جمله روضه خواندن، سخنرانی اش را تمام کرد و از منبر پایین آمد.

آن فقیه نستوه گفت: ناگهان یکی از همان ساواکیهایی که در کنار منبر بود از منبر بالا رفت وگفت: «برای رضا خان و نظام صلوات بفرستید» اما کسی صلوات نفرستاد که در این هنگام ساواکیهایی که در قسمتهای مختلف جمعیت قرار گرفته و تعلیمات لازم را دیده بودند شروع به ضرب و شتم طلاب کردند.

کرامت عشایر لر با بیان اینکه؛ با تعدادی از مازندرانیها و اصفهانیها برای مقابله باآنها حرکت کردیم و در وسط حیاط مدرسه ایستادیم گفت: یکی از ساواکیها به سمت ما حرکت و اهانتی کرد و با پنجه بوکس به گونه چپ صورتم با شدت کوبید. من هم که آن روزها جوان بودم، مشت محکمی به گردن و صورتش زدم که پس از آن شش تا هفت نفر ازساواکیها بر سرم ریختند و کتکم زدند.

آیت الله ملک حسینی خاطر نشان کرد: در آن لحظه هراسم از این بود که عمامه از سرم پایین نیفتد. در همین حین نمی دانم چه شد که یکی از کسانی که کت وشلوار به تن داشت و معلوم بود که مقامش بالاتر است، جلو آمد و به آنها گفت:«سید رانزنید» سپس گونه و عمامه من را بوسید و تا دالان مدرسه فیضیه بدرقه ام کرد.

او افزود: 300 تا 400 نفر در این حادثه زخمی شدند. پس از حادثه به مدرسه حجتیه رفتم، خونریزی زخم صورتم تا صبح ادامه داشت اما برایم زشت بود که به بیمارستان بروم.

ملک حسنی ابراز داشت: صبح به منزل امام رفتم، سید ریش سفید ومسنی در کنارش بود که وقتی از امام سئوال کردم ایشان کی هستند؟ فرمودند که «اخوی بزرگ ما آقای پسندیده هستند»، سپس امام فرمودند: «شما هم زخمی شدید؟» گفتم:«بلاوقتی عمومی باشد گواراست».

وی گفت:‌ عصر که می خواستیم برگردیم دودی سراسر فیضیه را گرفته بود که دل هر سنگدلی برای مدرسه می سوخت؛ فردای آن روز شنیدیم نیروهای رژیم می خواهند به مدرسه حجتیه نیز حمله کنند، با دوستان قرار گذاشتیم با کارد و چاقو و هر وسیله ای که داریم مقاومت کنیم، ساواکیها تا نیمه راه و نزدیکی درب مدرسه آمده بودند امابرگشتند و نیامدند.

آن عالم ربانی گفت: پس از چند روز به سمت شیراز حرکت کردیم ، وقتی در شیراز اوضاع قم را از من جویا شدند، گفتم «خبری نیست جز عزت و شرافت اسلام و مسلمین».

سرانجام آیت الله العظمی ملک حسینی در بامداد جمعه 12آبانماه 91 و در آستانه عید مولایش امیرالمومنین علی (ع) چشم از جهان فرو بست تا عشایر جنوب را در ماتم خود به سوگ نشاند.

روز وداع همیشگی آن عالم ربانی، بزرگترین تجمع مردمی تاریخ کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفت ، مردم عزادار در روز وداعش خدامحوری و مردم مداری او را فریاد زدند و صحنه‌ هایی به یادماندنی از عشق و شور و شعور خلق کردند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آیت الله ملک حسینی مدرسه فیضیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبگاه خبرگزاری سما، جنبش حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان ما حمله ترکیبی را با استفاده از پهپاد‌های انتحاری و موشک‌های هدایت شونده علیه مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شهرک المناره و محل استقرار نیرو‌های گردان ۵۱ وابسته به تیپ گولانی انجام دادند و عملیات موفقیت آمیز بود.

حزب الله لبنان صبح امروز هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای ادامه حمایت از ملت استوار و مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن، مواضع جدید نظامیان دشمن صهیونیستی در غرب شهرک «شومیرا» را با موشک هدف قرار دادیم و صدماتی به آنها وارد کردیم.

 

 

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد