Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان خلیل آباد با بیش از ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت به‌عنوان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که سرمازدگی آخر سال ۲۳۰ میلیارد ریال به باغداران انگور خسارت وارد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ شهرستان خلیل آباد یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات باغی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود و این شهرستان با داشتن باغات گسترده انگور، پسته و انار یکی از مهمترین شهرستان‌های تولید میوه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین محصول باغی خلیل آباد انگور و کشمش است و این شهرستان توانسته با تولید بیشترین میزان انگور در استان، بعنوان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب شود.

سالانه بیش از 100 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می‌شود و  ۸۰ درصد انگور تولیدشده در منطقه تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری می شود که بخشی از تولیدات شهرستان به شهرهایی نظیر مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان ارسال شده و بخشی هم به  سایر کشورها از جمله روسیه صادر می‌شود.

پدیده سرمازدگی یکی از معضلات بخش باغداری است که در سال‌های اخیر باعث تحمیل خسارت‌های سنگین به باغداران شده به طوری که در روزهای پایانی سال 1400، افت بی سابقه دمای هوا در شهرستان خلیل آباد موجب سرمازدگی درختان انگور و ایجاد خسارت میلیاردی برای باغداران شد.

خسارت 23 میلیارد تومانی سرما به باغات انگور خلیل آباد

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید دما در روزهای پایانی سال و در 27 و 28 اسفندماه به 700 هکتار از باغات انگور در روستاهای علی آباد برکال، سنبل، قهندیز، کاهه، ارغا، جابوز و کندر بین 20 تا 40 درصد خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به ارزیابی های اولیه و بازدیدهای انجام شده، میزان خسارت وارد شده بالغ بر 23 میلیارد تومان برآورد شده است که احتمال افزایش خسارت پس از ارزیابی های نهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: توصیه می شود باغدارانی که باغات آنها دچار سرما زدگی شده است، نسبت به جمع آوری جوانه های سرمازده اقدام و سپس با آبیاری سبک همراه با مقداری کود ازته اقدام کنند تا میزانی از خسارت جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین تصریح کرد: در ایامی که از سوی هواشناسی اطلاعیه در خصوص سرمازدگی اطلاع‌رسانی می‌شود استفاده از روش‌های فعال در جهت کنترل سرمازدگی تشعشعی و مقطعی که در اطلاعیه پیش آگاهی حفظ نباتات و هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌شود مورد تاکید قرار دارد.

وی اذعان کرد: بهترین راه جبران خسارت مالی از سرمازدگی و سایر حوادث غیر مترقبه برای باغداران، زارعین و دامداران بیمه کردن محصولات کشاورزی قبل از وارد آمدن خسارت است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان خلیل آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردل گفت: برای غنی سازی زمین‌های دیم و کاشت درختان مثمر در زمین‌های شیب دار،  طرح توسعه باغات دیم در ۶۲ هکتار از منطقه لامسیرک شهر اردل انجام شد که پس از به اتمام رسیدن گود برداری کشاورزان بصورت خودجوش و با راهنمایی کارشناسان این مدیریت اقدام به کاشت هسته‌های بادام، نهال‌های انگور و انجیر کردند.
وحید طهماسبی افزود: در بازدید از این زمین‌ها ۷۵درصد از هسته‌ها و نهال‌های کاشته شده جوانه زدند.
وی گفت: این طرح شامل ۱۹هزار گود است که در پاییز سال ۱۴۰۲ انجام شده است.
طهماسبی ادامه داد: با اجرای این طرح از هدر رفت آب‌های روان و فرسایش خاک جلوگیری و افزایش تولیدات باغی و اشتغال زایی را به همراه داشته است.

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • چهره واقعی آمریکای بزک کرده برای دنیا مشخص شد
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • تصاویر جدید از خسارت‌های آتش‌سوزی مهیب شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی