Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای استفاده از درآمد‌های نفتی برای ساختن زیرساخت‌های کشور گفت که تاکید رهبر انقلاب نشان داد تصمیم مجلس برای اصلاح مبنایی ساختار بودجه و تفکیک متولیان بودجه‌های عمرانی و جاری تصمیم دقیقی بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «تأکید رهبر معظم انقلاب بر صرف درآمد‌های نفتیِ ناشی از افزایش شدید قیمت نفت در زیرساخت‌ها نشان داد تصمیم مجلس برای اصلاح مبنایی ساختار بودجه و تفکیک متولیان بودجه‌های عمرانی و جاری تصمیم دقیقی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجلس مصمم است هزینهٔ جاری توسط وزارت اقتصاد از درآمد‌های گمرک و مالیات تأمین شود و درآمد انفال از جمله نفت توسط سازمان برنامه صرف زیرساخت‌ها شود. البته در گام‌های اول بهتر است از مولّدسازی دارایی‌های دولت برای جبران کسری هزینهٔ جاری استفاده شود.

با این تکلیف، نفت به تدریج از بودجهٔ جاری کشور جدا خواهد شد و عملاً بودجه بدون وابستگی به نفت محقق می‌شود و آسیب‌پذیری شاخص‌های اقتصادی نسبت به تغییرات قیمت جهانی نفت، به صفر میل خواهد کرد. رسیدن به این هدف غایی باید در برنامهٔ هفتم توسعه و بودجه‌های سنواتی سال‌های آینده تکمیل شود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنرانی زنده و تلویزیونی در نخستین روز از سال ۱۴۰۱، به افزایش قیمت نفت و درآمد‌های ارزی اشاره کردند و با طرح این سؤال که با این درآمد‌ها چه می‌خواهید بکنید، گفتند: با این درآمد‌ها دو گونه می‌توان برخورد کرد یا می‌توان آن‌ها را صرف افزایش واردات کرد با این تصور که با این کار، رفاه و آسایش مردم بیشتر می‌شود. این کار اگر چه ظاهر خوبی دارد، اما باطن آن بسیار بد و در واقع ضایع‌کردن سرمایه‌های اساسی کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: راه دیگر که راه درست و اساسی است، استفاده از درآمد‌های نفتی برای ساختن زیرساخت‌های کشور و محکم‌کردن بنیان‌ها و ریشه‌دارکردن اقتصاد است که این کار باید انجام شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زیرساخت ها درآمد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلای، نمایندگان با اکثریت آراء با جدول ۲۱ بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در دفاع از جدول ۲۱ لایحه بودجه ۱۴۰۳ علاوه بر توجه به اقشار محروم جامعه گفت: یکی از اقدامات مهم توجه به قدرت دفاعی و مسائل امنیتی کشور است که در این جدول توجه خوبی به نیروهای مسلح شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: در جدول ۲۱، حدود ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح اختصاص یافته و تمام زوایای امنیتی کشور از مرزها گرفته تا پایتخت مربوط به این جدول است.

نماینده دولت در جلسه علنی مجلس نیز در دفاع از جدول ۲۱ بودجه گفت: ما موظف بودیم که ۵ درصد اعتبارات بودجه را به نیروهای مسلح اختصاص دهیم در مرحله اول در قالب بند ب تبصره ۴ اعتباری معادل ۱۳۶.۸ همت از این اعتبارات تأمین شده بود و پس از اصلاح سقف بودجه این عدد به ۱۴۷.۱ همت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: دولت حداکثر مساعدت ممکن را در این حوزه انجام داد ضمن اینکه ۱.۸ میلیارد یورو هم به عنوان فرا بودجه تهاتر نفت برای این بخش در نظر گرفته شد.

نماینده دولت در دفاع از جدول ۲۱ بودجه اظهار داشت: تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که در جدولی که در مجلس جمع بندی شده ۱.۸ میلیارد یورو با نرخ تسعیر بالاتر از بازار دوم (بازار مبادله طلا و ارز) در نظر گرفته شده است که ما با این موضوع مخالف هستیم چرا که این کار باعث اخلال در بازار ارز خواهد شد.

وی افزود: نرخی که مبنای ما است یکی نرخ ارز کالاهای اساسی و دیگری نرخ مرکز مبادله است که هر روز بانک مرکزی این نرخ را در سایت خود قرار می دهد.

نماینده دولت اظهار داشت: ۱۱۸ همتی هم که توسط مجلس در نظر گرفته شده مازاد بر سهمی است که دولت در نظر گرفته و ما با آن مخالف هستیم.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز ۱.۸ میلیارد یورو در نظر گرفته شده برای نیروهای مسلح بر مبنای قیمتی است که توسط دولت اعلام می شود.

در نهایت و با این توضیح رئیس کمیسیون تلفیق با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان در صحن مجلس رسید.

کد خبر 848310 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه دفاع - ستاد کل نیروهای مسلح بودجه کل کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • تصمیم مهم مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند +اسامی
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است