Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اعزام نیروهای نظامی ارتش ترکیه به دهوک عراق، درخواست سناتور آمریکایی برای خروج از مذاکرات وین، جزئیات جدید از نشست سه‌جانبه مصر، رژیم صهیونیستی و امارات، کشف گور دسته‌جمعی با ۱۴۳ جسد در موصل عراق و درخواست عربستان برای تشدید فشارها بر انصارالله یمن از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعزام نیروهای نظامی ارتش ترکیه به دهوک عراق 

یک منبع محلی خبر داد که نظامیان ترکیه، تجهیزات جدیدی به منطقه کردستان عراق به ویژه در استان «دهوک» ارسال کردند.

این منبع به پایگاه خبری المعلومه گفت که یک گروه نظامی شامل 30 خودروی متعلق به ارتش ترکیه، وارد منطقه «کانی مآسی» در شهر «العمادیه» شد.

به گفته این منبع، این گروه ترکیه‌ای، از طریق مرزهای زمینی وارد عراق شد. این گروه تجهیزات نظامی داشتند و جایگزین گروه دیگری نیز نشدند.

حضور ترکیه در خاک عراق که به بهانه مبارزه با گروهک «پ ک ک» صورت می‌گیرد، موجب خشم و اعتراض بسیاری از گروههای سیاسی عراق شده است. «فاضل موات» عضو ائتلاف «دولة القانون» اخیرا از عملکرد دولت مرکزی و دولت کردستان در قبال اقدامات ترکیه انتقاد کرد.

موات گفته بود که «ترکیه، حاکمیت عراق را به بازی گرفته و پس از اینکه مشاهده کرده دولت مرکزی [عراق] قادر به حفظ اراضی خود نیست، دست به اشغال خاک [عراق] زده است».

وی با بیان اینکه این اقدامات ترکیه، باعث خواهد شد که «عراق، بخش دیگری از خاک خود را از دست دهد»، خاطر نشان کرد: «نفوذ نیروهای ترکیه در شمال کردستان، نیازمند مداخله و راهکارهای سریع است تا استانهای دیگری از [اراضی] عراق، از دست نروند».

این مقام عراق همچنین تأکید کرد که «باید به نیروهای اشغالگر، پاسخ نظامی داد؛ نیروهایی که همه پروتکلها و قوانبین بین‌المللی را نقض می‌کنند».

این در حالی است که المعلومه به تازگی به نقل «کاوه شیخ موس» عضو روابطد عمومی حزب کارگران کردستان گزارش داد که «ترکیه برای تحمیل اراده خود در تشکیل کابینه آینده عراق، نقش پلیدی ایفا می‌کند».

شیخ موس همچنین تأکید کرد که «تحرکات اخیر گروههای تروریستی، با تحریک و هدایت ترکیه صورت می‌گیرد؛ به نحوی که این کشور در تلاش است در عرصه امنیتی، خلل ایجاد کند تا اراده سیاسی خود را تحمیل کند».

درخواست سناتور آمریکایی برای خروج از مذاکرات وین 

یک سناتور ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شده که چنانچه مذاکرات وین به حصول توافق منجر شود بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد و دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی از این گفت‌وگوها خارج شود.

«جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بعد از اتمام جلسه محرمانه‌ای در این کمیته با حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در بیانیه‌ای مدعی شد که از «امتیازهایی» که دولت بایدن قرار است به ایران اعطا کند نگران است.

او در این بیانیه تصریح کرد: «دولت بایدن علی‌رغم مخالفت‌های شریکانمان در خاورمیانه و همچنین نگرانی‌های مشروع هر دو شاخه کنگره به دنبال توافق با ایران است. گزارش‌های رسیده از [مذاکرات] وین را در بهترین حالت می‌توان نگران‌کننده دانست و من از امتیازهایی که دولت قصد دارد به ایران اعطا کند هراس دارم.»

جیم ریش در ادامه مدعی شده که چنین توافقی به اعطای بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار به ایران از محل رفع تحریم‌ها و خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO آمریکا منجر خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «از همه بدتر، این توافق می‌تواند پوتین را قادر کند زرادخانه‌ هسته‌ای خودش را تقویت کرده و در میانه حمله به اوکراین، نفع اقتصادی کسب کند. دولت باید از این مذاکرات خارج شود.»

شمار زیادی از قانونگذاران آمریکایی بعد از آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به طرق مختلف- اعم از نامه‌نگاری با نمایندگان قوه مجریه، معرفی طرح‌هایی برای ملزم کردن دولت آمریکا به نظرخواهی از کنگره و برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف- تلاش کرده‌اند مخالفت‌های سیاسی خود با برجام را به شکل علنی ابراز کنند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند به استناد آنچه از تجربه ۶ ساله اجرای برجام توسط آمریکا می‌توان دریافت، این نوع مخالف‌خوانی‌ها را نمی‌توان تماماً انعکاسی از نگرانی‌های واقعی این گروه از سیاستمداران درباره برجام دانست، بلکه، آنها گاه بخشی از راهبردی گسترده‌تر هستند که هیئت حاکمه آمریکا به عنوان یک کل علیه ایران دنبال می‌کنند.

جزئیات جدید از نشست سه‌جانبه مصر، رژیم صهیونیستی و امارات

یک رسانه صهیونیستی جزئیات ادعایی بیشتری از نشست سه‌جانبه سران رژیم صهیونیستی، مصر و امارات در شرم‌الشیخ ارائه کرده است.

کان‌نیوز نوشته «نفتلی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سران مصر و امارات پیشنهاد تشکیل ائتلافی علیه ایران و راه‌اندازی یک سیستم دفاع منطقه‌ای علیه موشک‌ها و پهپادها داده است.

افزایش قیمت‌ها از دیگر موضوعات مطرح در میان سران سه طرف بوده و آنها درباره احتمال کاهش گندم در مصر نیز رایزنی کرده‌اند.

طبق ادعای این رسانه، طرف‌ها درباره سفر «بشار اسد»، رئیس‌جمهور مصر به امارات گفت‌وگو کردند. سران مصر و رژیم صهیونیستی از امارات در این باره سوال کرده‌اند و «محمد بن‌زاید»، ولیعهد ابوظبی تلاش کرده مواضع ابوظبی را توضیح دهد.

نفتالی بنت، عبدالفتاح السیسی و محمد بن‌زاید روز گذشته در شرم‌الشیخ دیدار کردند. روزنامه جروزالم‌پست نوشته امارات و اسرائیل با اقدام احتمالی آمریکا برای خارج کردن سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا مخالفت کرده‌اند.

کشف گور دسته‌جمعی با ۱۴۳ جسد در موصل عراق

اداره دفاع مدنی عراق اعلام کرد، یک گور دسته جمعی در شهر موصل واقع در استان نینوا کشف شد.

به گزارش روسیا الیوم، این اداره در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های دفاع مدنی در استان نینوا ۱۴۳ جسد با هویت نامعلوم را که مربوط به روزهای آزادسازی موصل از چنگال گروه‌های جنایتکار داعش می‌شود، از یک گور دسته جمعی در محله الرفاعی بیرون آوردند.

اداره دفاع مدنی عراق افزود: تیم‌های جستجو و نجات با حضور نماینده‌ای از فرماندهی عملیات نینوا، پلیس محلی، پزشکی قانونی و شهرداری موصل این اجساد را بیرون کشیدند و به پزشکی قانونی تحویل دادند.

درخواست عربستان برای تشدید فشارها بر انصارالله یمن 

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز (سه‌شنبه)، در چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد سخنرانی کرد.

بنابر گزارش شبکه «العربیه»، فیصل بن فرحان ابتدا گفت: «همه ما برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان تلاش می‌کنیم. باید عدم استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاهی برای گروه‌های تندرو تضمین شود. ما از تمام تلاش‌های بین‌المللی برای احیای روند صلح حمایت می‌کنیم».

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از اظهاراتش به یمن پرداخت و بدون اشاره به حملات ائتلاف سعودی علیه یمن، مدعی شد: «تشدید [حملات] حوثی‌ها امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. به منظور توقف تهدید حوثی‌ها برای دریانوردی بین‌المللی باید به آن‌ها فشار آورد».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نیروهای صنعاء طی روزهای گذشته و به دنبال تشدید تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن، مواضع حساسی را در خاک عربستان هدف قرار دادند.

«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی یمن، دیشب، در گفت‌و‌گو با «المیادین» ضمن هشدار کشورهای عضو ائتلاف سعودی تأکید کرد که امارات همچنان در تیررس قرار دارد و حملات آتی ارتش یمن برای سعودی‌ها دردناک خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام روسیه عربستان اسرائیل مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری قیمت گوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن خواستار انجام‌ تحقیقاتی در رابطه گورهای دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، کربی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا آمریکا شفاف‌سازی درخصوص گورهای دسته جمعی پیدا شده در نوار غزه دریافت کرده است، گفت: این مسئله به همتایان اسرائیلی ما مرتبط است. شما صحبت‌های روز گذشته جیک سالیوان را شنیدید. ما خواستار تحقیقات در این زمینه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به تعامل با رژیم صهیونیستی در این رابطه ادامه می‌دهد، عنوان کرد: ما خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

شبکه الجزیره، یکشنبه گذشته، گزارش داد که مقامات فلسطینی یک گور دسته‌جمعی با ۱۸۰ جسد را داخل بیمارستان ناصر در خان یونس کشف کرده‌اند. سه‌شنبه گذشته نیز، شبکه سی‌ان‌ان با نقل قول از کارکنان دفاع مدنی غزه گزارش داد که بیش از ۳۰۰ جسد در این محل کشف شده است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس در ۷ اکتبر که با هدف ادعایی «نابودی حماس» انجام شده، تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۳۴ هزار نفر از فلسطینیان، از بین رفتن ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه و آواره شدن ۸۵ درصد از مردم آن شده است.

محاصره انسانی غزه موجب شده است کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی احتمال بروز فجایع انسانی، از جمله قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار افزایش پیدا کند. رژیم صهیونیستی در حملات خود اهداف غیرنظامی مانند مدارس، مساجد، کلیساها، پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها را نیز هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • جزئیات طرح آمریکایی - اسرائیلی برای مدیریت محاصره نوار غزه
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • دشمن صهیونیستی بیمارستان‌های نوار غزه را به گورهای دسته جمعی تبدیل کرده است
  • درخواست حماس برای اعزام تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی
  • کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم
  • واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا