Web Analytics Made Easy - Statcounter

آشنایی با قومیت ها و سلایق آنها همواره یکی از جذبه های گردشگری در خراسان شمالی بوده است. در این میان غذاهای سنتی ترکمنی طرفداران مخصوص به خود را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، "کنجلی کوکه"یه نوع شکلات که در فصل سرما توسط بانوان جرگلانی تهیه می شود ، کنجلی کوکه به معنای بیسکویت کنجدی و یا شکلات کنجدی است که از کنجد و شکر تهیه می شود و در فصل سرما در جرگلان توسط بانوان تهیه شده و در دورهمی های شبانه همراه با چای میل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد لازم برای تهیه کنجلی کوکه: شکر، کنجد، کمی روغن و آب نیاز است.

ابتدا آب را در قابله و یا ماهی تابه ریخته  وبعد از جوشیدن شکر رابه آن اضافه کرده و بعد کمی که اب و شکر غلیظ شد کنجد را نیز به آن اضافه می کنند، سپس دور کنجلی کوکه روغن اضافه می شود تا به ته قابله و یا ماهی تابه نشسبد بعد که غلیظ تر شد از روی اجاق خارج کرده و در ظرف های پهن تر میریزند و بعد از سرد شدن در قطعات دلخواه برش داده و همراه چای میل می کنند.
ضمن اینکه به این شکلات گاهی گردو و بادام نیز می شود اضافه کرد، شکلاتی بسیار ساده و خوشمزه برای دورهمی ها استفاده می شود.

 

 

چگدرمه یا تورکمن پلو:  چَک دُرمَه، نام غذایی ترکمنی بمعنی بِکش وانَستا! یا سِرو کن ومعطل نکن! چون خوشمزه است، این غذا ازنظرپخت ومواد آن نزدیک به ایستامبولی پلو درنزد فارسهاست،غذایی است چرب وخوشمزه که غذای سنتی ترکمن محسوب میشود.

مواد تشکیل دهنده ی چکدرمه:
1- برنج
2- گوشت (گوشت گوسفند یا ...)
3- روغن کنجد (در سالهای اخیر روغن های پنبه دانه و آفتابگردان و ...)
4-پیازوگوجه فرنگی(درسال های اخیر رب گوجه)


طرز تهیه: ابتدا گوشت را پس از برش بقطعات کوچک در داخل روغن سرخ میکنند. بعدازآن مقداری پیاز رنده شده راتفت میدهند. بمحض سرخ شدن پیاز،مقداری گوجه یارب گوجه اضافه میکنند وآب میریزند.
پس از آن، سر دیگ (قازان) راکه معمولا از جنس چدن است- میبندند تا گوشتها درنتیجه حرارت، آب پزشود.آنگاه، برنجی را که قبلا شسته و آماده کرده اند، اضافه میکنند بطوری که آب موجود درداخل دیگ به اندازه ی یک بند انگشت بالاتر از برنج قرار بگیرد. بعداز این مرحله، سر دیگ را میبندند و شعله راکم میکنند تابرنج نیز با بخارموجود درداخل دیگ پخته شود.البته چندبارته دیگ را بازدید میکنند که مبادا ته سوز شود.دراین فاصله یکی دو بارهم،برنج گردانی میکنند تا برنجهای زیر و روجا بجاشودوعمل پختن درهمه محتویات دیگ یکسان صورت بگیرد.

 

 

چکدرمه با مرغ شکم پر: 

مرغ درسته 1عدد، روغن 1لیوان  ،پیاز بزرگ 1عدد ،رب گوجه 2ق س، برنج 6پیمانه، نمک و فلفل به میزان لازم

مواد لازم برای داخل مرغ: پیاز کوچک 1عدد، کشمش پلویی 1لیوان سرخالی، سبزی معطر 2ق س، زرشک 3ق س ، برگه قیصی یا الو 4الی 5عدد ، گردو3ق س، نمک و فلفل بمیزان لازم

طرز تهیه: مرغ رو خوب پاک میکنیم شسته و بعدش نمک زده و با مواد میانی پر میکنیم و شکم مرغ رو میبندیم تا باز نشه (میتونین با نخ و سوزن اینکار رو بکنید) 

داخل قبلمه یا ظرف مخصوص چکدرمه که قازن هستش روغن رو میریزیم تا داغ بشه بعد مرغ رو داخلش سرخ میکنیم قشنگ سرخ که شد مرغ رو خارج کرده پیازمون رو تفت میدیم طلایی که شد رب رو بهش اضافه کرده میزاریم چند دقیقه خوب تفت بخوره بعد هم مرغ رو داخل قازن یا قابلمه گذاشته ابسرد میریزیم تا روی مرغ رو بگیره با حرارت متوسط 2/5الی3ساعت میزاریم تا بپزه بعد که مرغمون خوب پخت از ظرف خارج کرده نمک غذا رو تست کرده در صورت دلخواه فلفل هم میزنیم و برنجی که از قبل خیس کرده بودیم با ابش میریزیم داخل قازن (اب چکدرمه نباید زیاد باشه اگه ابش زیاد بود اب برنج رو خالی کنید) اب روی برنج باید در حد یک بند انگشت باشه زیاد باشه برنجتون شفته میشه حرارت رو کمی بالا برده در ظرف رو میزاریم تا اب برنج کشیده بشه بعد هم برنجا رو به حالت کوپه ای به سمت وسط جم کرده میزاریم 35تا 40دقیقه با حرارت کم دم بکشه .این غذا خیلی خوشمزست و خیلیم طرفدار داره حتما امتحان کنید.

مانتی غذایی مختص ترک ها و ترکمن های استان:  این غذا از خمیر و گوشت تهیه می شود و طزفداران زیادی نیز در بین ترکمن ها خصوصا ترکمن های جرگلان دارد.

مواد لازم برای پخت این غذای خوشمزه برای درست کردن خمیر: آرد ۲ لیوان، روغن مایه یک قاشق چای خوری، آب به اندازه که خمیر به دست نچسبد 

مواد میانی این غذا: گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم ، پیاز رنده شده یک عدد، نمک و نعاع یا پونه به مقدار دلخواه

طرز تهیه: اول خمیر مورد نیاز را درست کرده و خمیر نه خیلی باید شل باشد و نه خیلی سفت  بعد از درست کردن خمیر کمی به آن استراحت می دهیم، سپس خمیر را به چند تکه در اندازه های پرتقالی از هم جدا می کنیم و بعد با استفاده وردنه خمیر را پهن میکنیم، خمیر هرچه نازکتر باشد بهتر است، بعد از وردنه کردن خمیر و نازک کردن آن خمیر را به شکل مربعی برش می دهیم و مواد گوشتی که از قبل اماده کردیم را در داخل خمیرهای مربعی شکل میذاریم و بعد به شکل سبد خمیر میبدیم و به هم می چسبانیم البته به هرشکلی که دوست داریم هم می شود بست و بعد که همه گوشت ها را داخل خمیر گذاشتیم. 
ظرف مانتی یا ظرف بخار پز را روی اجاق قرار می دهیم و بعد از جوش امدن اب در ظرف های خالی که روی همان ظرف های اب که جوش امده می گذاریم و بعد همه مانتی ها را داخل آن میریزیم و به مدت ۴۵ دقیقه صبر می کنیم تا به خوبی پخته شود.
بعد از پخته شدن دوغی را که از قبل با استفاده از سبزی خشک مانند پونه، نعناع و اویشن و همچنین سیر اماده کردیم را روی مانتی هایی که در ظرف های که برای خوردن اماده کردیم میریزیم.
دوغ مورد نظر می شود کنار غذا در سرو تا هر کس به اندازه دلخواه از ان بر روی مانتی خود بریزد و همچنین تزیین سفره شما را هم زیباتر خواهد کرد.

 

 

ایشلک لی غذای محلی ترکمنی بسیار خوشمزه جرگلان:

ایشلک لی یکی دیگر از غذاهای محلی و خوشمزه ترکمن های جرگلان است که به معنای "تو پر"است که مانند پیتزا می ماند اما با پیتزا متفاوت است، برای پخت آن از تنور گازی استفاده می شود و همچنین محتویات آن نیز به روش خیلی ساده تهیه می شود. این غذای خوشمزه را در اقامتگاههای جرگلان نیز می توان یافت.

مواد لازم پخت ایشلک لی ترکمنی: آرد، گوشت چرخ کرده گاو یا گوسفند و هم چنین چند تکه گوشت درشت قرمز، سیب زمینی، گوجه فرهنگی یا رب، پیاز و نمک و روغن  به مقدار لازم 

روش پخت این غذا: ابتدا سیب زمینی و پیاز را در روغن کمی  سرخ میکنیم سپس رب یا گوجه به آن اضافه کرده و همچنین گوشت چرخ کرده و تیکه های کوچک گوشت و نمک را نیز با آن ها مخلوط میکنیم و بعد که اماده شد سراغ خمیر درست کردن می رویم خمیر که درست شد کمی به ان استراحت میدهیم و سپس در اندازه های دلخواه گوله میکنیم و با وردنه نیز پهن مینماییم سپس خمیر پهن شده در اندازه نیم ساعت را داخل تنور گازی یا فر میگذاریم سپس مخلوطی که از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و...را داخل ان میریزیم و پهن میکنیم ودوباره یک خمیر دیگر راکه از قبل پهن کرده و اماده داریم روی ان مخلوط میگذاریم و کناره های ان را به هم میچسبانیم و بعد اگر در تنور گازی میپذیم مراقب ان خواهیم بود تا نسوز و در فر نیز دمای مناسب را تنظیم میکنیم که نزدیک به ده دقیقه است.
بعد از پخت این غذای یا پیتزای ترکمنی ان را داخل دیس مخصوص میگذاریم و با چاقو در اندازه های دلخواه برش میدهیم و با اعضای خانواده یا دوستان میل میکنیم.

 

 

در انتها تعدادی دیگر از غذاهای محلی این  قوم در استان خراسان شمالی را تقدیم تان می کنیم: 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گوشت چرخ کرده تهیه می شود مواد لازم ترکمن ها مرغ رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مجید الهی راد گفت: : ۴۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند .
وی همچنین با بیان اینکه خرید به قیمت روز از مددجویان خریداری می شود، .افزود: ۷۰ بافنده فرش زیر پوشش این نهاد حمایتی بیمه هستند.
به گفنه الهی راد درآمد ناخالص حاصل از هر مترمربع فرش برای بافندگان بین ۳ تا 5 میلیون تومان است.
رئیس اتاق بازرگانی بجنورد در آماری اعلام کرد: در خراسان شمالی ۲۶ هزار بافنده فرش فعالیت دارند که به‌نوعی سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند.
از این تعداد بافنده پنج هزار بافنده فرش ترکمن هستند.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان