Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله سید احمد خاتمی با تأکید بر اینکه مردم ما دیدند که حوزه علمیه و مرجعیت، ایران را از شر طاغوت رهانید، گفت: همه آمدند اما کاری از پیش نبردند؛ اما حوزه، مرجعیت و روحانیت کاری از پیش برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ امروز سوم فروردین ماه، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه علمیه قم را بنیان نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مطالب نوشته شده در گذشته در شکل‌گیری حوزه معاصر قم همچنین باید از کوشش‌های شیخ‌محمدتقی بافقی یاد کرد. به نوشته شریف‌رازی، بافقی پس از مهاجرت به قم در 1337 و استقرار در آن شهر، علمای ساکن در قم - از قبیل شیخ‌ابوالقاسم کبیر قمی و شیخ‌مهدی فیلسوف و میرزا محمد ارباب- را برای تشکیل حوزه علمی سامانمند تشویق کرد ولی آنان معتقد بودند که باتوجه به وضع و روحیه مردم قم تأسیس حوزه منوط به وجود و حضور عالم صاحب‌نفوذی از غیرشهر قم است.

سرانجام با پافشاری بافقی و پا در میانی میرزامحمد ارباب و شیخ‌محمدرضا شریعتمدار ساوجی از علمای مبرِّز آن روزگار که در قم ساکن شده بود، از حاج شیخ‌عبدالکریم حائری دعوت شد که از اراک به قم بیاید و حوزه علمیه سامانمندی در این شهر تأسیس کند. بدین‌گونه حائری در 1340 (1300ش) در قم مستقر شد و بنای تأسیس حوزه علمیه جدید قم را نهاد.

آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه سال 1301، سال تأسیس حوزه علمیه قم و البته تکمیل حوزه علمیه قم توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی بوده است، گفت: مسئله فرهنگ، مسئله بسیار مهمی است و حتی این موضوع، مهمتر از سیاست است و اگر دیوار فرهنگی یک ملت ترک بردارد، دیوار سیاسی آن قطعا متزلزل شده و فرو خواهد ریخت.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر(ص)، نهضت بزرگ خود را با فرهنگ شروع کرد و با اشاره به سوره علق عنوان کرد: قلم نماد فرهنگ است و پیامبر اکرم(ص)، کار خود را با بعث فرهنگی آغاز کرد و کار را تا تشکیل یک حکومت تراز و فاخر ادامه داد.

قلم نماد فرهنگ است/ نگاه به فرهنگ، نباید نگاه حاشیه ای باشد

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: بر همین اساس نگاه ما به فرهنگ، نباید نگاه حاشیه ای باشد و نگاه متن باید مد نظر قرار گیرد و کاری که آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی انجام داد، کار برجسته ای بود.

وی افزود: در اوج حکومت رضاخانی که برای جمع کردن سفره مردم آمده بود، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، تشخیص داد که راه مقابله با این فرد کار زیر بنایی است و این مسئله به آن معنا نیست که ایشان مبارزه نکردند؛ بلکه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در مقابل قانون کشف حجاب رضاخان محکم ایستاد و بیان کرد که مسئله دین و نأموس است و نمی شود از کنار آن گذشت.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: عمده کار آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، کار عظیم فرهنگی بود که از این کار عظیم امام راحل در آمد؛ امامی که طاغوت برانداز شد.

آیت الله خاتمی بیان کرد: امام راحل نیز فرمودند کاری که آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی انجام داد، کمتر از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران نبود و اگر ایشان در زمان ما بود، همان کاری را انجام می داد که ما انجام دادیم.

حوزه علمیه و مرجعیت، ایران را از شر طاغوت نجات داد

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مردم ما دیدند که حوزه علمیه و مرجعیت، ایران را از شر طاغوت رهانید، خاطر نشان کرد: همه آمدند اما کاری از پیش نبردند؛ اما حوزه، مرجعیت و روحانیت کاری از پیش برد.

حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه آیت‌ الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم بود، گفت: ایشان سال های طولانی در حوزه علمیه کربلا، سامرا و نجف تحصیل کرد و سال۱۲۹۳ به ایران بازگشتند و در ابتدا به اداره حوزه علمیه اراک مشغول بودند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیت الله حائری یزدی در سال ۱۳۰۱ به دعوت عالمان قم، به آن شهر رفت و با شکل دادن به حوزه علمیه قم و بر عهده گرفتن ریاست آن، در قم ماندگار شد.

وی ابراز کرد: آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران ریاست حوزه قم بیش از هر چیز به برنامه‌ریزی برای تثبیت و پیشرفت حوزه پرداخت و تحول در روش‌های آموزش در حوزه، تخصصی شدن ابواب فقه، توسعه دامنه معلومات دانش ‌پژوهان حوزه، حتی آموزش زبان‌های خارجی و به طور خلاصه تربیت محقق و مجتهد، از جمله برنامه های ایشان بود.

حوزه علمیه قم از برکات وجود آیت الله حائری یزدی است

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تأکید کرد: حوزه‌‌‌ علمیه قم که یک وجود مثمر و دارای برگ و بار است از برکات وجود آن مرد بزرگ است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زمانی که مرحوم آیت الله حائری یزدی وارد قم شد، از این همه برکات خبری نبود؛ نه در این شهر، نه در این کشور، و نه در سراسر عالم؛ ایشان حوزه علمیه قم را پایه گذاری کرد و تقریبا چهل سال بعد این نهضت آغاز شد و چقدر این ثمره به اصل نزدیک است  

وی عنوان کرد: امام خمینی(ره)، نشاننده‌‌‌ نهال نهضت آن معلم نسل کنونی و نسل های آینده‌‌‌ بشر، آن مرد خدا، آن بنده‌‌‌ صالح، آن رهرو راه پیامبران با اخلاص خود چه کرد که این نهال تا امروز این همه ثمرات بخشیده است که در سراسر عالم آشکار است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: یکی از ثمرات آن تلاش در کشور ایران، تشکیل جمهوری اسلامی با همه‌ برکاتش بوده و در جاهای دیگر، بیداری مسلمین بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی آیت الله حائری یزدی حوزه علمیه و مرجعیت حوزه علمیه قم کاری از پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی بعدازظهرشنبه در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه، اخلاق و فقه سه عامل تحول آفرین در علم و دانش هستند و تحقق آنها مسلتزم اهتمام به لایه‌های عملیاتی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: امروز متاسفانه در برخی از حوزه‌ها از جمله معماری و شهرسازی اسلامی از الگوی اسلامی علی رغم وجود افراد فرهیخته در تاریخ همچون شیخ بهایی بی بهره هستیم.

امام جمعه قم ابراز کرد: زن و خانواده را مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است ضمن اینکه انقلاب اسلامی منطق قابل اجرایی در جهان دارد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: انقلاب اسلامی الگوهایی را در موضوع زن خلق کرده و دشمنان نیز با تمرکز به این مسائل قصد کمرنگ نمودن یکسری دستاورها را دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تعهد به ارزش‌ها و الگوهای مبنی بر اسلام و انقلاب منطق یک زن مسلمان می‌باشد و این الگوها باید در جامعه نهادینه شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: دانش فنی و بنیه علمی باید در دانشگاه حضرت معصومه (س) و سایر دانشگاه‌ها تقویت بشود ضمن اینکه حضور موثر حوزه علمیه و دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 6090460

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش