Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان در سطح کشور درگیر بروکراسی اداری هستند، گفت: حذف برخی از روندهای پیچیده اداری می تواند در تسهیل امورات این شرکت ها چشم گیر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان در یک گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی هرمز به تشریح اقدامات پارک های علم و فناوری در سطح کشور پرداخته است که در این مبحث راه حل هایی برای حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان نیز عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سال ۸۹ به تصویب رسید

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سال ۸۹ به تصویب رسید و حمایت‌های خوبی از جمله معافیت های مالیاتی، معافیت های بیمه‌ای و همچنین معافیت های در قوانین کار دیده شده و معافیت‌های گمرکی برای ساخت نمونه‌های محصول و دانش‌بنیان برای اولین بار محصول خارجی وارد شود برای یک بار از خارج از کشور و مهندسی معکوس صورت گیرد.


فتی افزود: این معافیت خوشبختانه الان درحال انجام است. اما چنین به نظر می رسد که کافی نیست. چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات بیشتری دارند مثلاً حمایت‌هایی که باید به نظر من از آنان صورت بگیرد، در موضوعات آموزشی و در بحث قوانین کار هست که آشنایی ندارند و خیلی از اینها درگیر بروکراسی های اداری هستند.

درحال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال هستند

وی تصریح کرد: درحال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال هستند که توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ارزیابی می‌شوند، این شرکت‌ها باید شاخصه هایی باید داشته باشد ، تولید شرکت‌های دانش‌بنیان از جامعه، دانشگاه مراکز آموزشی و مرکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد، لذا می طلبد دانشگاه ها پای کار بیایند، درصورتی که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خوب کار کنند بدون شک تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش خواهد یافت.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با اشاره به اینکه از طرفی تشویق جامعه نخبگانی به تاسیس شرکت و اینکه این به عنوان یک الگو در سطح کشور معرفی شود، عنوان کرد: تاسیس این شرکت‌ها می‌توانند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.

ضرورت حمایت دستگاه های اجرایی از شرکت های دانش بنیان

فتی ادامه داد: از طرفی دیگر ، حمایت دستگاه‌های اجرایی نیز برای افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان خیلی مهم است اگر این دستگاه ها با دید دیگری به شرکت های دانش بنیان بنگرند و با آنها قرارداد ببندند و همانطور که در قانون شرکت‌های دانش بنیان آمده که می توانند حتی ضریب ۱/۲ در مناقصات هم برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر بگیرند که این امر به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و الگو سازی خیلی کمک می کند.

عالی ترین مقام در پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: به لحاظ فرهنگی، تبلیغات هم خیلی حائز اهمیت است همچنین امتیازاتی را برای اعضای هیات علمی درنظر بگیرند، به این نکته تاکید می‌کنم؛ یکی از وظایف اعضای هیات علمی است که پایان نامه های خودشان کاربردی کنند و هر پایان نامه کاربردی به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شود و این هدف‌گذاری باید توسط وزارت عتف انجام شود و مشوق‌هایی را برای اعضای هیات علمی در نظر بگیرند تا مؤسسین شرکت ها بتوانند امتیاز ارتقاء بگیرند کما اینکه مقام معظم رهبری خیلی وقت تاکید کردند که مقاله‌ …. به درد کشور نمی‌خورد و واقعاً باید علم، کاربردی شود با ورود به زندگی مردم موثر واقع شود.

 اثرگذاری تلاش شرکت های دانش بنیان در صنعت

فتی  گفت: صنایع بزرگ نظیر فولاد، پالایشگاه و … که به نوعی دولتی هستند چون چرخشان می چرخد نیاز آنچنانی به دانش ندارند و دنبالش هم نیستند و از مزایای رقابتی گاز و نفت ارزان برخوردارند و زیاد به دنبال بهره‌وری نیستند، بنابراین حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند باعث بهره وری بالاتر این صنایع شود. اما متاسفانه شاهدیم که رغبتی نیست و دقیقا رهبر معظم انقلاب بر روی همین نکته تاکید داشتند که مثلاً شرکت‌های بزرگ خودروسازی، شرکت‌های پتروشیمی، نفتی و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور، دانش بنیان شوند و علم در این شرکت‌ها جاری شود.

وی اضافه کرد:افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی از اهم اثرگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان است، اگر برخی از شرکت‌های فولادی و نفتی بخواهند در سطح بین المللی رقابت کنند برای موفقیت در این مسیر باید از حضور این شرکت‌ها استفاده کنند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد: نکته مهمتر از آن ، بحث تحریم ها هست که تحریم‌ها نشان داد که شرکت‌های دانش بنیان خیلی خوب می توانند نیازهای فناورانه صنایع کوچک و بزرگ را برطرف کنند و ما هم نگران این موضوع هستیم که با برداشته شدن تحریم ها و باز شدن فضای کشور علاوه بر مزایای زیادی که برای مردم عزیزمان خواهد داشت و گره‌گشایی از کار و زندگی مردم می شود و همچنین صنایع برخی از نیازهای خود را از خارج از کشور تامین کنند، در بر روی شرکت‌های دانش بنیان بسته شود و کسی به این شرکت‌ها اهمیت ندهد و از محصولات آنها استفاده نشود. این نیاز است که یک سری قوانین و مقررات وضع شود و  حداقل باید ۲۰ درصد از خریدهای شرکت‌های داخلی مربوط به محصولات دانش بنیان باشد، درحال حاضر رقم بسیار اندک است.

فتی خاطرنشان کرد: البته از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید محصولات خدمات استانداردی را به صنایع ارائه دهند و این گونه نباشد که صنایع از یک محصولات بی‌کیفیت دانش‌بنیان استفاده کنند و برند دانش بنیان تخریب شود.

پارک‌های علم و فناوری حامی ویژه شرکت‌های دانش بنیان هستند

وی با بیان اینکه اجرا کننده سیاست‌های به اصطلاح کلان علمی و فناوری در استان ها توسط پارک‌ها انجام می‌شود،توضیح داد: بدین معنا که آن قسمتی در وزارت اطلاعات وزارت علوم تحقیقات فناوری علوم و تحقیقات در دانشگاه و فناوری در پارک علم و فناوری انجام می گیرد، این تقسیم وظیفه الان صورت گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: بحث شرکت‌های دانش‌بنیان کارگاه هست و پارک‌ها نیز اولین کاری که باید انجام بدهند این است که یک فضای فیزیکی خوب و مناسبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند و هم به لحاظ فضای دفتری و فضای کارگاهی، فضاهای وجود داشته باشد تا شرکت‌ها بتوانند ایده های خود را تبدیل به محصول کنند.

فتی در ادامه بیان داشت: همچنین پارک علم و فناوری باید این افراد و شرکت ها را گرد هم آورد تا همدیگر را بشناسند از توان همدیگر بهره ببرند، خوشبختانه در پارک علم و فناوری استان هرمزگان این سرویس داریم و این شرکت‌ها کنار هم هستند خیلی وقت ها می توانند با هم تشکیل کنسرسیوم دهند و پروژه را تحویل بگیرند و کاری را انجام بدهند، با فعالیت‌های هم آشنا شوند، سرویس‌ها و خدماتی که به کسب و کار شرکت‌ها کمک می کند مثل سرویس‌های مالی، مالیاتی، بحث‌های قوانین و مقررات راه‌اندازی شرکت، راهبری شرکت ها و … خیلی از اینها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و اطلاعی از این قوانین شرکت‌داری و قوانین تجارت ندارند و خیلی وقت ها راه را راه می‌روند و برایشان ایجاد مشکل می‌شود، لذا  پارک علم و فناوری باید به میدان بیایند و کمک کنند .

وی تصریح کرد: پارک های علم و فناوری در بحث تسهیلات ارزان قیمت خیلی خوب کار کردند، تسهیلات ارزان قیمت که بودجه عمومی کشور در اختیارشان گذاشته می‌شود به پارک ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌کنند و این سرویس بی‌نظیری هست.

بازار شرکت های دانش بنیان نیازمند حمایت است

عالی ترین مقام اجرایی در پارک علم و فناوری استان هرمزگان همچنین گفت: اما نکته مهم؛ بحث بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان است، شرکت ها محصول تولید می‌کنند اما جامعه خریدار نیست، تامین بازار شرکت‌های دانش‌بنیان نکته خیلی مهمی است، بنابراین افراد در وهله نخست باید در زمینه ای شرکت تاسیس و محصول تولید کنند که مورد نیاز جامعه باشد، نکته بعدی اینکه که در برخی از موارد که محصول جدید و فناوری نوین جا نیافتاده باید خود پارک‌ها ورود کنند با دستگاه‌های اجرایی وارد مذاکره شوند که بتواند از آن محصولات و سرویس ها استفاده شود.

فتی ادامه داد: احساسم این است که برای کسب موفقیت در یک استان باید اکوسیستم فناوری داشته باشیم، این اکوسیستم اضلاع مختلفی دارد که یکی از مهمترین اضلاع آن ، دانشگاه ها ، موسسات تحقیقاتی و ….. انستیتو ها و حتی دبیرستان ها و آموزش و پرورش هستند که خیلی می‌توانند نقش داشته باشند.

مدارس نقش بسزایی در افزایش چند برابری شرکت های دانش بنیان دارند

وی تاکید کرد: اگر انجام کارهای فناورانه و نوآوری، باید بحث خلاقیت را از سنین کوچک در مدارس شروع شود، به عبارتی باید اگر افزایش دو برابری تعداد شرکت دانش بنیان باید مدرسه و دانشگاه خاصی وجود داشته باشد و همچنین هدف گذاری خاصی باشد، از طرفی جامعه نیز به لحاظ فرهنگی باید کشش این موضوع را داشته باشد لذا باید در سطح جامعه تبلیغات فراوانی صورت گیرد و مؤسسین شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان نخبگان جامعه معرفی شوند و به دید دیگه به آنان نگریسته شود و به کارشان ارج بنهند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان  همچنین اضافه کرد: ضلع دیگر این مثلث، پارک های علم و فناوری هستند، این مدل در کل دنیا هست که پارک ها و مراکز رشد و احساس می کنم در استان‌ها و از جمله استان هرمزگان باید این چتر حمایتی گسترده شود و بتوانیم در تمام شهرستان‌ها سرویس ارائه دهیم.

فتی در پایان خاطرنشان کرد: ضلع دیگر این مثلث، دولت است که باید به عنوان نهاد حاکمیتی ورود کند و قوانین مقررات وضع و مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری دانش بنیان در استان‌ها و از جمله استان هرمزگان درنظر بگیرد، همچنین بخش هایی را که مدنظرش هست که فناوری در آنها رسوخ پیدا کند بیشتر مورد تاکید و مدنظر قرار دهد که از این رهگذر بتوانیم توفیقاتی را در این زمینه داشته باشیم و شعار سال را به خوبی عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پارک علم و فناوری استان هرمزگان رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری پارک علم و فناوری شرکت دانش بنیان دانش بنیان شرکت ها سطح کشور تعداد شرکت دستگاه ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز گمرک به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از گمرک، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در دیدار روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بر تداوم همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز کامیونی تاکید کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار که رضوانی‌فر میزبان دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و معاونانش بود، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک با اشاره به دشواری شرایط کار کارکنان گمرک در مناطق مرزی و محروم بر ضرورت تجهیز اماکن گمرکی تاکید و خواستار حمایت جدی از گمرک در تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد.

وی با اشاره به حجم کالا‌هایی که از مناطق آزاد و ویژه به گمرکات داخلی ترانزیت می‌شود، تجهیز متناسب و همسطح تمام گمرکات را در جهت ساماندهی تجارت کشور یک ضرورت برشمرد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران افزود: وضعیت گمرکات خصوصا در نواحی مرزی می‌بایست متناسب با حجم تجارت خارجی کشور ارتقا یابد و این امر نیازمند توجه و حمایت جدی نهاد‌های تصمیم‌گیر است.

رضوانی‌فر تاکید کرد: در گمرکات کشور در دو سال گذشته به اندازه تمام مدت زمان قبل از آن، دستگاه آشکارساز کامیونی نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، با این‌حال، گمرک کماکان نیازمند تجهیز به دستگاه‌های آشکارساز است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در این دیدار از تبیین نیازمندی‌های اساسی کشور استقبال کرد و افزود: این تبیین چنانچه منطقی و مستدل مطرح شود می‌تواند به یک گفتمان در محافل مدیریتی کشور تبدیل شود و قابلیت تحقق آن را افزایش دهد.

دهقانی فیروزآبادی بر تداوم حمایت از گمرک در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده آن و تجهیز گمرکات کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • نیاز گمرک به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان