Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزیز میرزایی گفت:پیشینه ضرب سکه در خوی براساس اسناد موجود و سکه‌های کشف شده از دوره ایلخانیان (۷۴۴-۶۵۴قمری) آغاز که قدیمی‍ترین سکه خوی از جنس نقره بوده و در موزه آذربایجان در تبریز نگهداری می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی  گفت:در دوره جلایریان (۸۱۴-۷۳۶ قمری) ضراب‌خانه خوی جزو ضراب‌خانه‌های ده‌گانه از جمله بغداد، واسط، تبریز، اردبیل، کاشان، شیراز، نخجوان، اصفهان و شیروان محسوب می‌شده است که توسط سلطان ویس ضرب سکه‌ها در آنجا انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید:در دوره قراقویونلوها، حاکم خوی به نام بایرام‌بیگ، سکه ضرب می‌کرده و در دوره صفوی هرچند به‌دلیل جنگ‌های پیاپی با دولت عثمانی ضراب‌خانه خوی کم‌فروغ می‌شود، اما به‌دست آمدن یک نمونه سکه فلوس صفوی ضرب خوی که در نشریه شماره ۵ سکه شاهان اسلامی نوشته سیدجمال نژا طباطبایی تصویر آن دیده می‌شود نشان از فعالیت این ضراب‌خانه دارد.

میرزایی گفت: در دوره افشاریه، یک سکه نقره‌ای با نشان نادر شاه افشار و با ضرب خوی ثبت شده و در دوره زندیه هم چندین سکه طلا، نقره و مس ضرب خوی موجود است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی گفت:در دوره قاجاریه نیز خوی جزو ۱۳شهر بزرگ دارای ضراب‌خانه در ایران به شمار می‌رفت که انواع سکه‌های ضرب شاهان قاجار در خوی ثبت شده است تا اینکه به دستور ناصرالدین شاه قاجار همه ضراب‌خانه‌ها در شهرستان‌ها تعطیل و فقط در تهران ضرب سکه آنهم به‌صورت ماشینی فعال شد.

او می گوید:به همراه این سکه‌ها، هفت اثر شاخص موزه‌ای که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است هم در معرض دید عموم قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری سکه های قاجاری ضراب خانه سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، کیانی عضو هیت علمی مرکز تحقیقات آموزشی منابع طبیعی گلستان در نخستین دوره منطقه‌ای آموزش خشکه کاری در کردکوی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، میزان صرفه جویی آب در هر هکتار به شیوه خشکه کاری در مقایسه با کشت غرقابی ۴ هزار مترمکعب است.

سهرابی مجری طرح گندم و برنج کشور نیز گفت: در کشور ۷۰۰ هکتار از شالیزار‌ها، کشت به روش خشکه کاری انجام می‌شود که حدود دو و نیم میلیون تن شلتوک برداشت می‌شود.

نخستین دوره کلاس‌های آموزشی خشکه کاری با حضور کشاورزان و کارشناسان استان‌های گلستان، خوزستان، گیلان، و مازندران در کردکوی برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری لیگ قهرمانان بسکتبال آسیا با حضور شهرداری گرگان
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • استخر تورال قهرمان نخستین دوره رقابت‌های هندپلوی ارومیه شد
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج