Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناسا تصویری خیره کننده از گل کیهانی در حال شکوفه را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته است. این عکس چیزی شبیه گل را در سحابی حلقه نشان می‌دهد که در فاصله ۲ هزار سال نوری از ما در صورت فلکی لیرا قرار دارد.

به گزارش gadgets۳۶۰، این تصویر که هاله‌ای را در اطراف سحابی سیاره‌ای نشان می‌دهد شبیه گلبرگ‌های گل است و توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا که اکنون بازنشسته شده است، گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته آژانس فضایی ناسا، پوسته بیرونی این سحابی سیاره‌ای از موادی که از یک ستاره در حال مرگ به بیرون پرتاب می‌شود، تشکیل شده است.

سحابی حلقه، همچنین به عنوان M۵۷ شناخته می‌شود. ستاره شناس فرانسوی Antoine Darquier de Pellepoix این ستاره را در سال ۱۷۷۹ کشف کرده بود. "حلقه" در مرکز این سحابی یک استوانه ضخیم از گاز و غبار درخشان در اطراف ستاره محکوم به فنا است. ناسا گفت: "وقتی ستاره شروع به تمام شدن سوخت می‌کند، هسته آن کوچکتر و داغتر می‌شود و از لایه‌های بیرونی آن می‌جوشد." تلسکوپ اسپیتزر این سحابی را با استفاده از دوربین آرایه مادون قرمز خود شناسایی کرده است و نواحی بیرونی را که مانند گلبرگ به نظر می‌رسد با جزئیات نشان می‌دهد. اسپیتزر می‌تواند نور فروسرخ را از مولکول‌های هیدروژن که تابش فرابنفش ستاره را جذب می‌کنند، تشخیص دهد.

تصاویر قبلی که توسط تلسکوپ‌های نور مرئی گرفته شده بودند، معمولا فقط حلقه درخشان گاز درونی را در اطراف ستاره پژمرده نشان می‌دادند. از آنجا که می‌توان آن را به راحتی مشاهده کرد و به سمت زمین متمایل است، سحابی حلقه هدف آسان منجمان آماتور است. ناسا تلسکوپ اسپیتزر را که قبلاً به عنوان تأسیسات تلسکوپ فروسرخ فضایی شناخته می‌شد، در آگوست ۲۰۰۳ به فضا پرتاب کرد. این تلسکوپ در ژانویه ۲۰۲۰ از رده خارج شد.

اسپیتزر در طول سال‌های فعالیت خود، یک حلقه غول پیکر از زحل را کشف کرد و منظومه‌ای متشکل از هفت سیاره به اندازه زمین را در اطراف یک سیاره نشان داد. ستاره‌ای در فاصله ۴۰ سال نوری از ما، و دورترین کهکشان‌های شناخته شده را مورد مطالعه قرار داد. ناسا مرتباً تصاویری را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد تا کاربران بتوانند آنچه را که ستاره‌شناسان در جهان پهناور کشف کرده‌اند، ببینند.

بیشتر بخوانید

جدیدترین تصاویر سحابی شعله+ عکس

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سحابی حلقه تلسکوپ فضایی ستاره شناسی تصاویر فضایی سحابی حلقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۸۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ

آژانس فضایی اروپا گزارش داده است یک پدیده منحصر به فرد روی مریخ، با عنکبوت‌هایی که در سطح سیاره راه می‌روند اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش فارس، مدارگرد مریخ اکسپرس تصاویری عنکبوت مانند گرفته است، که در واقع فقط ویژگی‌های کوچک و تیره رنگی هستند که با تابش آفتاب بر روی دی‌اکسیدکربن رسوب شده در ماه‌های زمستانی سیاره شروع به شکل گیری می‌کنند.

به گفته آژانس فضایی، نور باعث می‌شود یخ دی اکسید کربن در پایین رسوبات به گاز تبدیل شود، که می‌ترکد و گرد و غبار را به بیرون پرتاب می‌کند.

در حالی که لکه‌ها ممکن است از فضا کوچک به نظر برسند، اما در واقع نسبتا بزرگ هستند. آژانس فضایی اروپا گفت که پهنای این تکه‌ها به ۴۴ متر می‌رسد و در بزرگ‌ترین حالت ممکن است بیش از ۸۰۴ متر عرض داشته باشند.

الگو‌های عنکبوت اولین بار توسط مدارگرد گازی ExoMars Trace مشاهده شده که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و در حال مطالعه مریخ برای نشانه‌هایی از حیات احتمالی در گذشته است.

این منطقه که در سال ۱۹۷۲ توسط کاوشگر ناسا کشف شد، به نام Angustus Labyrinthus نیز شناخته می‌شود و در نزدیکی کلاهک قطبی جنوبی سیاره قرار دارد.

به گفته ناسا، مریخ در حال حاضر هوای بهاری را تجربه می‌کند. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد مریخ‌نورد کنجکاوی از هوای گرم‌تر این سیاره لذت می‌برد و روی پایش محیطی و کاوش دهانه گیل مریخ کار می‌کند.

دیگر خبرها

  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • تصویر تازه از پسر فرهاد مجیدی کنار پدر؛ چقدر بزرگ شدی!
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی