احساس درد در "متاورس" ممکن میشود
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۹۴۱۰
آفتابنیوز :
ایده بازوبندی که بتواند درد را در "متاورس" (metaverse) تقلید کند، ممکن است تعجبآور باشد اما به لطف یک استارتاپ ژاپنی، این موضوع به واقعیت تبدیل شده است.
به گزارش دیلی میل، این استارتاپ موسوم به "H2L" که در توکیو واقع شده و تحت حمایت شرکت "سونی" (Sony) قرار دارد، بازوبندی ساخته است که از تحریک الکتریکی برای ایجاد درد فیزیکی استفاده میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"امی تاماکی" (Emi Tamaki)، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران H2L گفت: احساس درد، ما را قادر میسازد تا با افزایش احساس حضور داشتن و غوطهور شدن، دنیای متاورس را به یک جهان واقعی تبدیل کنیم.
متاورس، مجموعه ای از فضاهای مجازی است که در آن میتوانید بازی کنید، کار کنید و با افراد دیگری که مانند شما در فضای مجازی هستند، به برقراری ارتباط بپردازید.
در آینده، متاورس با هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و عینکهای هوشمند، قابل دسترسی خواهد بود و میتوان از آن برای کار، آموزش، بازی و حتی رویدادهای حوزه موسیقی استفاده کرد.
بازوبند H2L موسوم به "آنلیمیتد هند" (UnlimitedHand)، دارای حسگرهای حرکتی است که حرکات و موقعیت دست کاربر را تشخیص میدهند و به آواتار او در فضای متاورس امکان میدهند تا حرکات کاربر را به دقت کپی کند. همچنین، این بازوبند از تحریک الکتریکی برای دستکاری عضلات بازو و تقلید احساسات استفاده میکند.
استارتاپ H2L درباره پروژه خود توضیح داد: با ادغام این فناوری در بازی ما، تأثیراتی مانند برخوردهای بدنی و آسیبدیدگی در بازیها را میتوان شخصاً احساس کرد.
این استارتاپ معتقد است که بازوبند مذکور را میتوان برای بازیهای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار داد و به کاربران کمک کرد تا برخورد نوک پرنده با پوست خود یا وزش باد روی بازوی خود را احساس کنند.
همچنین، کاربران میتوانند از بازوبند برای احساس کردن رویدادهای جهان مجازی در زندگی واقعی استفاده کنند. به عنوان نمونه، کاربران میتوانند تجربه فعالیتهای مورد علاقه دوران کودکی خود مانند پرتاب توپ با والدین را دوباره به طور مجازی زنده کنند.
این استارتاپ اضافه کرد: احتمالات دیگر عبارتند از احساس لمس کردن آلات موسیقی همراه با موسیقی در حال پخش یا لمس کردن اشیای مجازی در بازی واقعیت مجازی.
H2L تنها شرکتی نیست که روی چنین دستگاهی کار میکند. در ماه نوامبر، شرکت "متا" (Meta) که پیشتر با نام "فیس بوک" (Facebook) شناخته میشد، نمونه اولیه از یک دستکش لمسی را معرفی کرد که امکان احساس کردن اشیا در واقعیت مجازی را فراهم میکند. این دستکش با مجموعهای از محفظههای کوچک هوا در امتداد کف دست و انگشتان پوشانده شده است که برای ایجاد حس لامسه، باد میکنند.
تجاریسازی یک دستکش لمسی، بخشی از جاهطلبی متا برای تبدیل شدن به یک متاورس است؛ یعنی یک فضای مجازی جمعی با آواتارهای افراد واقعی.
کار کردن روی توسعه این دستکش هنوز ادامه دارد. دستکش متا پس از تنظیم دقیق و عرضه شدن به بازار، به مصرفکنندگان امکان میدهد تا تفاوت بین نگه داشتن اشیای گوناگون مانند خودکار یا توپ پلاستیکی را در متاورس تشخیص دهند.
یکی از سخنگویان متا به گفت که این دستکش در حال حاضر فقط یک نمونه اولیه تحقیقاتی است و تاریخ عرضه آن مشخص نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: متاورس درد واقعیت مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۹۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95
به گزارش "ورزش سه" در شرایطی که پرسپولیس در نیمه دوم دست بالا را داشت و برای پیروزی خیز برداشته بود، اخراج امید عالیشاه باعث شد در ده دقیقه پایانی عقب بنشیند و به همان یک امتیاز هم قناعت کند.
در چنین شرایطی سپاهان که بیشتر مایل به تساوی بود در آخرین دقیقه بازی بهترین موقعیت گلزنیاش را از دست داد و در شرایطی که میتوانست به یک پیروزی دقیقه آخری دست یابد به یک امتیاز دست یافت.
پرسپولیس فصل قبل تقریبا شرایطی مشابه این بازی در بازی مقابل سپاهان تجربه کرد. در بازی 20 اسفند سال 1401 با اخراج لئاندرو پریرا، مهاجم برزیلی پرسپولیس، سرخها مقابل میهمان خود تحت فشار قرار گرفتند و با گل وقتهای اضافه محمد کریمی مغلوب شدند تا در کورس قهرمانی عقب بیفتند.
در بازی برگشت این فصل مقابل سپاهان در ورشگاه آزادی هم نزدیک بود چنین سرنوشتی برای سرخها رقم بخورد و بعد از اخراج عالیشاه با اینکه سپاهان بیمحابا جلو نیامد، اما در دقیقه پنجم وقتهای تلف شده چیزی تا رسیدن به گل پیروزی فاصله نداشت.
در این دقیقه با ارسال کرنر رامین رضاییان ،میلاد زکیپور قبل از تیر نزدیکتر ضربه سر زد و گولسیانی و آلکثیر که نزدیک او بودند غافلگیر شدند. با فاصله نزدیک به آنها فرشاد فرجی هم نتوانست کاری از پیش ببرد و کنعانیزادگان هم فقط نظارهگر بود تا توپ در تیر دورتر به هادی محمدی برسد که ضربه سر او جدیترین موقعیت سپاهان و شاید بازی را رقم زد و توپ با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی دروازه پرسپولیس عبور کرد و این تیم خوش شانس بود که در آخرین دقیقه گل نخورد چرا که نه فرصت جبران داشت نه توانش را.
در عین حال شاید اگر هادی محمدی به توپ ضربه نمی زد دیگر مدافع میانی زردها، سیاوش یزدانی میتوانست دروازه بیرانوند را باز کند و شاید برای سرخها باختن به گل دقیقه پایانی یزدانی میتوانست بدترین اتفاق ممکن باشد.
با این حال آنچه در این صحنه عجیب بود غفلت و اشتباه تمام مدافعان پرسپولیس بود که نزدیک بود مثل بازی با آلومینیویم در اراک کار دست تیمشان بدهند. در این صحنه غیر از کنعانی، فرجی و گولسیانی، جای عبدالکریم هم خالی بود و هادی محمدی و سیاوش یزدانی از جای خالی او استفاده کرده و در موقعیت گلزنی قرار گرفتند.
نکته عجیب درباره این صحنه آنجاست که مدافعان هر دو تیم در این بازی طی حدود صد دقیقه بازی کاملا موفق بودند و تقریبا هیچ موقعیتی به حریف ندادند اما نزدیک بود در روزی که بهترین گلزنان و مهاجمان سپاهان چیزی برای ارائه نداشتند چهار مدافع این تیم با همکاری یکدیگر گل پیروزی تیمشان را به ثمر برسانند و با اشتباهات سریالی چهار مدافع پرسپولیس یک دوئل عجیب بین دو خط دفاع برنده بازی بزرگ هفته را تعیین کند.