Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@18:39:05 GMT

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۰۱۴۳

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان چگونه است؟

شیوع ویروسی کرونا در جهان و محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ۀآن تاثیر فاجعه باری بر روی اقتصاد جهان به همراه داشت.

خبرگزاری میزان - بیماری کرونا به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت‌.

ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹، شیوع خود را آغاز کرد و منجر به شعله‌ور شدن گسترده این ویروس شد تا بنیاد اجتماعی-اقتصادی جهان را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی‌های وحشتناک این بیماری تاثیر نامنظمی بر شرایط ایمنی جهان گذاشته است.

در سال‌های اخیر با افزایش اپیدمی، چالش‌های بزرگی را به جوامع سراسر جهان تحمیل کرده و آن‌ها را مجبور به تجربه پیامد‌هایی از نظر بسته شدن اماکن، محدودیت‌های سفر و فاصله‌گذاری اجتماعی کرده است.

 

 

در واقع، پیامد‌های شیوع ویروس، آسیب را تشدید کرده و در عین حال باعث آشفتگی شدید در بخش اقتصاد جهانی شده است.

همه‌گیری در حال گسترش ویروس کرونا اسکان انسان‌ها را متوقف کرده است و باعث شده است که کل جهان اثرات نامطلوب این همه‌گیری را تجربه کند.

کرونا نه تنها یک بیماری همه گیر جهانی و بحران بهداشت عمومی است بلکه همچنین اقتصاد جهانی و بازار‌های مالی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

کاهش قابل توجه درآمد، افزایش بیکاری و اختلال در حمل و نقل، خدمات و صنایع تولیدی از جمله پیامد‌های اقدامات کاهش بیماری است که در بسیاری از کشور‌ها اجرا شده است.

 

 

از آنجایی که احتمال ناپدید شدن شیوع بیماری در آینده نزدیک وجود ندارد، اقدامات پیشگیرانه بین المللی نه تنها برای نجات جان افراد بلکه برای محافظت از رونق اقتصادی لازم است.

ویروس کرونا بر اقتصاد جهان تاثیرات نامطلوبی گذاشته است؛ مدیر عامل صندوق بین المللی پول اخیرا اعلام کرد که اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۴ به دلیل همه گیری کرونا، ۱۲.۵ تریلیون دلار از تولید خود را از دست خواهد داد.

«کریستالینا جورجیوا»، در این باره هشدار داد «اقتصاد جهانی از هم اکنون تا سال ۲۰۲۴ در حال از دست دادن ۱۲.۵ تریلیون دلار تولید به دلیل کروناست و ما در واقع به دلیل شیوع سویه اومیکرون این عدد را با اصلاح رو به بالا به روز خواهیم کرد.»

 

بیشتر بخوانید: کرونا با اقتصاد جهانی چه کرد؟ تاثیر شیوع کرونا بر افزایش فقر در جهان

گزارش جدید سازمان ملل درباره وضعیت اقتصادی و چشم انداز اقتصادی جهان (WESP) در سال ۲۰۲۲، نشان داد که پیش بینی می‌شود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ تنها چهار درصد و در سال بعد از آن پس از بهبود قوی در سال ۲۰۲۱، ۳.۵ درصد رشد کند.

در این گزارش آمده است که امواج جدید آلودگی به کرونا، چالش‌های مداوم بازار کار، اختلالات زنجیره تامین و تورم فزاینده بر بهبود اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد.

برآورد‌های دیگر نشان می‌دهد در حالی که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ بهبود شدیدی را تجربه کرد، انتظار می‌رود از ۵.۵ درصد در سال گذشته به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ و به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

 

 

اقتصاد جهانی به طور همزمان با کووید-۱۹، تورم و عدم قطعیت سیاست ها، با مخارج دولت‌ها و سیاست‌های پولی در ابعادی ناشناخته مواجه است.

قرار دادن کشور‌های بیشتر در مسیر رشد مطلوب مستلزم اقدام هماهنگ بین المللی و مجموعه‌ای جامع از پاسخ‌های سیاست ملی است.

در همین حال، افزایش تورم سیاست‌های پولی را محدود می‌کند و کارگران کم درآمد به شدت آسیب می‌بینند.

تورم در بالاترین نرخ از سال ۲۰۰۸، چه در سطح جهانی و چه در سطح پیشرفته، در حال حرکت است و در بازار‌های نوظهور و توسعه یافته به بالاترین نرخ خود در یک دهه اخیر رسیده است.

در حالی که هیچ راهی برای گفتن دقیق خسارت اقتصادی ناشی از همه گیری جهانی کروناویروس کووید-۱۹ وجود ندارد، توافق گسترده‌ای در میان اقتصاددانان وجود دارد که اثرات منفی شدیدی بر اقتصاد جهانی داشته و همچنان خواهد داشت.


انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث بین الملل کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا حوادث بین الملل کرونا اقتصاد جهانی اقتصاد جهان همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود