Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر اربعین یکی از سفرهای پرخاطره برای همه شیعیان به ویژه ایرانیان است و هر ساله میلیون‌ها ایرانی به در ایام اربعین مشتاق تشرف به کربلا و زیارت امام حسین علیه‌السلام هستند.

سالی که هیچ زائر و موکب ایرانی در پیاده‌روی اربعین حضور نداشت

با شیوع کرونا، سفرهای زیارتی به عتبات و حتی حضور در حماسه اربعین با فرازونشیب بسیاری همراه بود؛ به طوری که سال ۹۹ که اولین اربعین همراه با کرونا بود، عراق مجوزی برای ورود زائران خارجی به این کشور را نداد و میلیون‌ها عاشق از زیارت اربعین بازماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این امر در حالی بود که ستاد مرکزی اربعین آمادگی برای اعزام زائران به عراق را داشت و برنامه‌های متنوعی را برای اربعین پیش‌بینی کرده بود. اما عراق ۲ روز قبل از اربعین اعلام کرد که زائران خارجی با محدودیت بسیار امکان تشرف به زیارت امام حسین را دارند.

در آن زمان حسین ذوالفقاری، رئیس وقت ستاد اربعین از اعزام نشدن هیچ زائری به عراق در اربعین خبر داد و قرار شد با توجه به سهمیه بسیار محدودی که عراق به ایران داده است، برای جلوگیری از تبعیض هیچ زائری اعزام نشود.

علاوه بر این، به دلیل اینکه عراق زمان پذیرش زائران را دیر اعلام کرده بود و مکاتبات ایران را بی‌پاسخ گذاشته بود، امکان تشرف زائران کشورمان به عراق وجود نداشت و حتی موکب‌های اربعینی هم در مسیر زائران حضور نیافتند و به کمک مؤمنانه برای مردم و بیماران کرونایی پرداختند.

سالی پر از حسرت برای مشتاقان زیارت اربعین

سال ۱۴۰۰ نیز برای بسیاری از زائران و مشتاقان زیارت اربعین سالی پر از حسرت بود. در اربعین سال گذشته عراق با توجه به برنامه‌ریزی به منظور تشرف زائران خارجی اعلام کرد که سهمیه ایران برای اربعین ۲۰ هزار نفر است که این سهمیه اندک موجب نگرانی مشتاقان زیارت کربلا بود. البته پس از مدتی با توجه به مذاکرات ستاد مرکزی اربعین این سهمیه به ۳۰ هزار نفر افزایش یافت که بازهم با توجه به اشتیاق میلیون‌ها زائر، سهمیه بسیار محدودی بود.

افزایش ۲ برابری سهمیه ایران در اربعین ۱۴۰۰ با تلاش دولت انقلابی

پیش‌بینی می‌شد که تعداد زائران ایرانی در اربعین به ۱۰۰ هزار نفر برسد و حتی ایران انتظار داشت عراق حداقل پذیرای ۵۰۰ هزار ایرانی در ایام اربعین باشد. اما این امر محقق نشد و در نهایت با روی کار آمدن دولت انقلابی و تلاش دولت آیت‌الله رئیسی که به سفرهای زیارتی توجه ویژه‌ای نشان داد، پس از سفر الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، دولت عراق از افزایش ۲ برابر سهمیه درنظر گرفته شده برای ایران خبر داد و مقرر شد تا ۶۰ هزار ایرانی در ایام اربعین فقط به صورت هوایی راهی عراق شوند و در حماسه اربعین حضور یابند.

اربعین ۱۴۰۰؛ بین‌الحرمین

سهمیه ۶۰ هزار نفری در برابر تقاضای ۱۶۰ هزار نفری برای سفر اربعین/ ۵۰ درصد زائران جوان بودند

در آن زمان برای اعزام زائران به عتبات در ایام اربعین، سازمان حج و زیارت اقدام به نام‌نویسی از متقاضیان کرد و علیرضا رشیدیان، رئیس وقت سازمان حج و زیارت اعلام کرد که اولویت اعزام با آنهایی است که زودتر ثبت‌نام کنند و تزریق ۲ دُز واکسن برای تشرف به این سفر معنوی الزامی است.

با توجه به نبود زیرساخت برای انتخاب زائران اربعین، سامانه سماح که ثبت‌نام از متقاضیان در آن انجام می‌شد، چندین بار از دسترس خارج شد و در زمانی کوتاه بیش از ۱۶۰ هزار نفر برای تشرف به حماسه اربعین نام‌نویسی کردند که در نهایت با توجه به سهمیه محدود امکان اعزام ۶۰ هزار نفر وجود داشت. البته این تعداد فقط آنهایی بودند که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند. در حالی که متقاضیان سفر اربعین بیش از این تعداد بود. بر همین اساس، بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین در حسرت ماندند و با دیدن تصاویر و فیلم‌هایی از این مسیر آرام گرفتند.

در اربعین سال گذشته حدود ۵۵ درصد زائران جوانان زیر ۵۰ سال و ۴۵ درصد زائران را هم افراد بالای ۵۰ سال تشکیل دادند. همچنین حدود ۷۰ درصد زائران از آقایان و ۳۰ درصد هم بانوان بودند.

اعزام زائران اربعین فقط به صورت هوایی امکان‌پذیر بود

با توجه به اینکه عراق مجوزی برای بازگشایی مرز زمینی نداده بود و باید زائران به صورت هوایی عازم عراق می‌شدند، معاون وزیر کشور با رایزنی صورت گرفته با شرکت‌های هواپیمایی هزینه رفت و برگشت هوایی در همه فرودگاه‌ها جز مشهد را ۵ میلیون و فرودگاه مشهد را ۶ میلیون تومان عنوان کرد و گفت که افرادی قصد برگشت از طریق مرزهای زمینی دارند، قیمت بلیت رفت در فرودگاه‌ها غیر از مشهد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مشهد ۴ میلیون است.

مشکلات در هزینه بالای پرواز آن هم در روزهای منتهی به اربعین بیشتر شد و کسی هم پاسخگوی زائران نبود. با این وجود، بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین با هزینه بالای پرواز عازم عراق شدند تا خود را به خیل عاشقان ابا عبدالله علیه‌السلام برسانند.

زائران اربعین پشت مرز مهران؛ مهر ۱۴۰۰

بازگشایی محدود مرز زمینی برای تشرف برخی زائران اربعین

برخی دیگر هم که منتظر بازگشایی مرزهای زمینی بودند، به سوی شهرهای مرزی رفته و چندین روز در مرزها حضور داشتند؛ تا اینکه در برهه‌هایی عراق مرزهای زمینی را باز کرد و تعدادی از مشتاقان در راهپیمایی عظیم اربعین حضور یافتند که احمد محمدی‌فر، دبیر وقت ستاد مرکزی اربعین از مردم خواست به مرزها مراجعه نکنند و در صورت امکان با توجه به نداشتن ویزا وارد عراق نشوند. چرا که ورود غیرقانونی به عراق مجازات‌های سنگینی در پی دارد.

سال تعداد زائران ایرانی اربعین ۱۳۹۸ ۳.۵ میلیون نفر ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ ۶۰ هزار نفر

اعزام محدود زائران اربعین زمینه‌ساز بازگشایی سفر عتبات شد

با وجود همه فرازونشیب‌ها، سفر اربعین ۱۴۰۰ صورت گرفت و همانطور که ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفته بود، تشرف زائران کشورمان به عراق در ایام اربعین هرچند محدود، نقطه روشنی برای ازسرگیری سفرهای عتبات در ایام کرونا بود و حدود ۲ ماه پس از اربعین، عراق ویزا را برای سفرهای هوایی به این کشور لغو کرد و از آذرماه سال گذشته سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران به عتبات کرد.  

آمادگی برای تشرف ۵ میلیون زائر ایرانی در اربعین ۱۴۰۱

اکنون در حالی که ۱۷۵ روز تا اربعین حسینی باقی مانده است، بسیاری از عاشقان حسینی منتظر هستند تا بتوانند در ایام اربعین به عراق سفر کرده و در خیل زائران حسینی مسیر عشق را پیاده به سوی حرم ارباب طی کنند که با توجه به کاهش محدودیت‌ها از سوی عراق، به نظر می‌رسد اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته و حضور میلیونی ایرانیان برگزار شود.

علاوه بر این، کمیته‌های مختلف ستاد اربعین در حال برنامه‌ریزی برای پذیرایی از زائران اربعین بوده و چندین جلسه نیز در شهرهای مرزی همچون خوزستان برگزار و پیش‌بینی تشرف ۵ میلیون ایرانی به حماسه اربعین ۱۴۰۱ شده است.

به گزارش فارس، سفر اربعین در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار داشته است؛ به طوری که از اوایل دهه ۹۰ که مسیر زیارت برای همه باز شد، هر سال بر تعداد زائران اربعین افزوده شد و در آخرین اعزام بدون محدودیت که در سال ۹۸ صورت گرفت، بیش از ۳.۵ میلیون ایرانی به حرم ارباب مشرف شدند. اما با شیوع کرونا سال ۹۹ هیچ زائری اعزام نشد و سال گذشته نیز با وجود محدودیت‌ها و سهمیه ۶۰ هزار نفری عراق برای ایران، حدود ۱۰۰ هزار ایرانی به کربلا مشرف شدند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زیارت اربعین 1400 عتبات سفر اربعین مشتاقان زیارت اربعین ایام اربعین زائران اربعین حماسه اربعین اعزام زائران درصد زائران ۶۰ هزار نفر اربعین سال سفر اربعین حج و زیارت سال گذشته برای تشرف ۵ میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به انجام همه تمهیدات لازم برای اعزام حجاج به سفر معنوی حج گفت: حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع ۱۴۰۳ می شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع 1403 در مشهد گفت: همه تمهیدات لازم در خصوص اعزام حجاج به سفر معنوی حج صورت گرفته و حجاج ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع خواهند شد.

وی افزود: نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه ریزی و صرفه جویی در هزینه ها 319 دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت‌گذاری‌ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمتها شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.

حسینی تصریح کرد: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان است.

حسینی تاکید کرد: امیدواریم زائران با رعایت توصیه‌های هیئت پزشکی و همکاری با خادمان در کاروان‌ها و مجموعه های حج برای انجام سفری توام با سلامتی و معنویت همکاری کنند.

حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز گفت: روحانیون کاروانهای حج مشعل داران معارف و مناسک هستند و مهمترین برنامه برای سفر حج اخلاص است.

وی افزود: اگر زائری نیت و برنامه ریزی نداشته باشد این سفر را از دست داده است، باید برای این سفر معنوی برنامه ریزی قبل و حین آن را داشته باشد تا بهره برداری لازم را کسب کند.

حجت الاسلام نواب تصریح کرد: زائران باید برای قرآن خواندن و زیارت و بهره مندی از این سفر معنوی برنامه ریزی و سلامتی جسمی و روحی خود را در طول سفر حفظ کنند تا در انجام اعمال و مناسک حج دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند