Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:20:40 GMT

داستان یک استکان چای زیر سقف اسرافیل بی‌ادعا و محبوب

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۱۲۸۹

داستان یک استکان چای زیر سقف اسرافیل بی‌ادعا و محبوب

ایسنا/آذربایجان شرقی قهوه‌خانه‌ها از همان بدو شکل‌گیری در ایران مورد علاقه‌ی مردم و محل تبادل افکار و بحث و گفت‌وگو بوده‌اند، جایی در بازارچه محلی دوه‌چی تبریز که به دکانی در سرایی هاشم هم ختم می‌شود، بعد از چند پله، شما را به قهوه خانه "اسرافیل" هدایت می‌کند که با تمام بی‌ادعاییش یکی از محبوب‌ترین قهوه خانه‌های تبریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسرافیل، بعد از درهای چوبی قدیمی دکانی است به رنگ آبی لاجوردی با صندلی‌هایی چوبی و میزهایی پر از دست نوشته‌های مهمانان و مشتری‌هایی که تمام دغدغه‌هایشان از دنیا زندگی و عشق را سر کاغذ خالی کرده و در قهوه‌خانه به یادگار گذاشته‌اند تا نصیحتی برای مهمان‌ها و رهگذرهای بعدی باشد از سوئیس تا ترکیه.

نوشته‌های روی میز

کسبه بازار از کنجکاوی و علاقه‌ی برخی مهمانان متعجب هستند، اما شاید این بیت از مولانا که می‌گوید "هر کسی کو دور ماند از اصل خویش ... باز جوید روزگار وصل خویش" جواب خوبی برای نگاه پرسشگر آن‌ها باشد، چرا که فضای هنری و نوستالژیک این قهوه خانه‌ی قدیمی، امروزه حسرت بسیاری از کسانی است که عنان زندگی را به دست مدرنیته داده‌اند.

ساعت دو و نیم ظهر است و آقا اسرافیل تازه دارد چراغ دکان را روشن می‌کند،  ریختن زغال و گر گرفتن کوره و آماده شدن چای در استکان نعلبکی‌های معروف قهوه خانه کمی زمانبر است و مشتری‌ها خوب می‌دانند کی به قهوه‌خانه سر بزنند. 

شیشه‌های قلیان، صندوقچه و اشیای قدیمی و نقاشی‌ها و عکس‌ها تمامی محتویات قهوه خانه‌ی معروف را تشکیل می‌دهند؛ نقاشی عجیب مردی در ورودی قهوه خانه هم از مواردی است که توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند که برای خودش داستانی دارد.

به گزارش ایسنا، این نوشته اولین نوشته‌ای نیست که برای معرفی قهوه خانه اسرافیل نوشته می‌شود و این دکان بی‌ادعا بارها مورد توجه گردشگران و میهمانان قرار گرفته و تصاویر متعددی از قهوه‌خانه اسرافیل در شبکه‌های مجازی و صفحات شخصی بسیاری از مهمانان خارجی و ایرانیان مقیم خارج قرار گرفته است.

جو حاکم بر قهوه خانه زبانزد است و کمتر کسی بوده که از فضای هنری حاکم بر قهوه خانه اسرافیل متأثر نشود، مانند تمامی قهوه‌خانه‌ها اینجا هم خبری از قهوه نیست و چای و قلیان تنها اسباب پذیرایی در این دکان بوده و بهتر است به آن چایخانه بگوییم.

آقا اسرافیل که در گذشته، کشتی فرنگی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کرده و شغل دیگری داشته و دست برقضا الان قهوه خانه را اداره می‌کند، آرام مشغول دم‌کردن‌چای است و چند سطری از پیشینه‌ی قهوه‌خانه می‌گوید: اینجا قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد، اما من حدود ۱۲ سال است که در اینجا کار می‌کنم و مغازه اجاره‌ای است، اینجا از همان اول قهوه خانه بوده، اما من از اول قهوه‌چی نبودم و قبلا کارم چیز دیگری بود.

او به مصاحبه‌های مختلفش اشاره کرده و بیان می‌کند: بسیاری از مشتریان حتی برای خودشان هم که شده فیلمی از من و مغازه ضبط می‌کنند و شده گاهی تا یک ساعت هم من را به به حرف گرفته‌اند؛ واکنش مهمانان خارجی هم بسیار جالب است و همگی فضای قهوه خانه را می‌پسندند که این هم از لطف خدا است.

نقاشی روی دیوار

جالب‌ترین ویژگی اسرافیل که در تمامی عکس‌ها توجه هر فردی را به خودش جلب می‌کند، نقاشی‌های روی دیوار است که به گفته قهوه‌چی توسط دو برادری که برای صرف چای به قهوه‌خانه سر می‌زده‌اند کشیده شده است، او در این خصوص می‌گوید: روزی این دو برادر که الان مقیم خارج هستند، از من خواستند تا نقاشی روی دیوارهای قهوه خانه بکشند و من کلید را به آن‌ها دادم تا این کار را انجام بدهند، اما صبح روز بعد که به مغازه آمدم، گفتم شما کاری انجام نداده‌اید و آن‌ها از من خواستند تا پشت سرم را نگاه کنم، وقتی برگشتم نقاشی این مرد را روی دیوار دیدم که در ابتدا ترسیدم، مشتری‌ها نیز خیلی نمی‌پسندیدند، اما کم کم خوشم آمد و مشتری‌ها هم نقاشی را قبول کردند و عموم مشتریان الان نقاشی این مرد را می‌پسندند.

اسرافیل از مشتریانش رضایت دارد و اغلب مشتریانش را اهالی هنر و عکاسی که با هم ارتباط دارند، عنوان کرده و به کاهش تعداد مهمانان خارجی به دلیل شیوع کرونا اشاره می‌کند.

قهوه‌خانه اسرافیل در بازارچه دوه‌چی (شتربان) سرای حاج هاشم قرار دارد.

برگرفته شده از صفحه شخصی قهوه‌خانه برگرفته شده از صفحه شخصی قهوه‌خانه

برگرفته شده از صفحه شخصی قهوه‌خانه

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قهوه خانه نقاشي قهوه خانه اي قهوه و قهوه خانه در ایران چایخانه آثار تاریخی هنر ی قهوه خانه مشتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دنیز شمیهال» (Denis Shmygal) نخست‌ وزیر اوکراین در سخنانی ادعا کرد که استرالیا در حال آماده سازی بسته کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین است.

بر اساس ادعای نخست‌ وزیر اوکراین، قرار است این پول برای خرید محموله بزرگی از هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، استرالیا همچنین مهمات هوا به زمین را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

این در حالیست که وی پیشتر نیز ادعا کرده بود که استرالیا پهپادهایی به ارزش ۳۲.۵ میلیون دلار و مجموعه بزرگی از سامانه های موشکی ضدهوایی را به کی یف ارائه خواهد کرد.

این در حالیست که استرالیا در خصوص اعای مطرح این مقام اوکراینی تا کنون بیانیه ای صادر نکرده است.

کد خبر 6091317

دیگر خبرها

  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • وقتی بازیکنان رئال مادرید، طرح های نقاشی شده چهره خود را مشاهده می کنند / فیلم
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است