Web Analytics Made Easy - Statcounter

لرستان را به سرزمین و پایتخت پل های تاریخی ایران می شناسند چرا که بیش از ۱۰۰ پل تاریخی در این استان شناسایی شده و برخی از آنها ثبت ملی شده اند و قدمت آنها به دوره های مختلف تاریخ برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، لرستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، سرشار از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران نورزی است و هر ساله گردشگران خارجی و داخلی از این همه جاذبه حیرت انگیز بازدید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبشارها، آثار تاریخی و باستانی، مناطق طبیعی و موزه ها در این روزهای بهاری میزبان گردشگران هستند که زیبایی های خاص در هر یک از این جاذبه های نهفته است اما یکی از آثار منحصر به فرد در لرستان، پل هایی است که اوج شاهکاری معماری را نشان می دهد.

از همین رو لرستان را به سرزمین و پایتخت پل های تاریخی ایران می شناسند چرا که بیش از ۱۰۰ پل تاریخی در این استان شناسایی شده و برخی از آنها ثبت ملی شده اند و قدمت آنها به دوره های مختلف تاریخ برمی گردد.

پل کشکان

یکی از پل های تاریخی لرستان، پل کشکان است که در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه کشکان قرار گرفته است، قدمت آن به قرن چهارم هجری برمی گردد و طول این پل تاریخی بیش از ۱۹۸۴ متر است.

این پل دارای ۱۲ طاق بوده که سه دهنه از پل تخریب اما مابقی طاق ها زیبایی و شاهکار معماری را نشان می دهند، ارتفاع آن در بلندترین نقطه ۲۶ و در کمترین ارتفاع ۱۰ متر است.

پل گاومیشان

این پل تاریخی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان پلدختر و بر روی رودخانه سیمره واقع شده است، قدمت این اثر تاریخی به دوره ساسانی برمی گردد که با سنگ و گچ و آجر ساخته است.

طول این پل ۱۷۵ و عرض آن بیش از هشت متر می باشد و دارای شش چشمه طاق است و عرض چشمه اصلی این پل حدود ۳۳ متر است و به دلیل دهانه ۵۰ سانتیمتری این پل، بزرگترین دهانه پل در کشور شناخته شده است.

پل قلعه حاتم بروجرد

این پل در روستای قلعه حاتم و بر روی یک رودخانه واقع شده که قدمت این پل به دوره قاجار برمی گردد و این پل تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است، این پل با سنگ و ملات آهکی و همچنین با آجر ساخته شده است.

طول این پل ۲۶۱ متر و عرض آن بیش از پنج متر است که آب را به روستا منتقل می کرد و علاوه بر برقراری ارتباط دو کناره رودخانه، وظیفه انتقال آب از یک کناره به کناره دیگر رودخانه را نیز برعهده داشته‌است.

این پل تاریخی دارای ۱۴ طاق چشمه از جنس آجر است و یکی از جاذبه هایی بسیار زیبای بروجرد است که به دلیل سرسبزی و طبیعت زیبای اطراف این پل، گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

پل دختر، یادگار معماری اصیل

یکی دیگر از پل های تاریخی لرستان، پل دختر است که در شهرستان پلدختر واقع شده است، قدمت ساخت این پل به دوره ساسانیان برمی گردد و در حال حاضر تنها یک دهنه از پل باقی مانده که در ورودی این شهر، زیبایی و معماری اصیل را نشان می دهد.

ارتفاع این پل تاریخی ۱۸ متر، جهت آن شرقی غرب و طول آن حدود ۲۷۰ متر است.

پل شکسته

پل شکسته یا پل شاپوری یکی دیگر از پل های تاریخی لرستان است که در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک خرم آباد قرار دارد، قدمت این پل به دوره ساسانیان برمی گردد، این پل از ۲۹۸ طلاق و ۱۷ پایه تشکیل شده که در نوع خود بی نظیر است.

این پل عامل مهم در ارتباط غرب استان لرستان با شرق و از آنجا به خوزستان بوده است، پایه های این پل به صورت شش ضلعی است که بسیار خیره کننده و دیدنی می باشد، همچنین طول این پل ۲۳۰ متر است که از سنگ قلوه ساخته شده است.

پل شاپوری کاکارضا

پل زیبای کاکارضا در شهرستان الشتر واقع شده که قدمت آن نیز به دوره ساسانیان برمی گردد و بر روی رودخانه کاکارضا واقع شده است، این پل از سنگ های برش خورده ساخته شده که در طول زمان و به دلایلی بخش هایی از آن در معرض تخریب قرار گرفته است.

پل کلهر

این پل در شهرستان پلدختر و در ورودی شمالی معمولان قرار دارد، قدمت ساخت این پل به دوره هخامنشیان برمی گردد که راه اصلی در مسیر هگمتانه به شوش بوده است.

پایه شرقی پل بیش از ۱۷ متر و عرض آن ۱۰ متر است، همچنین پایه غربی ۱۴ متر و عرض آن هفت متر می باشد که این پایه‌ها در هر دو جهت دارای موج شکن‌های نیم دایره‌ ای هستند و در قسمت پایین با قطعات سنگ‌های تراشیده ساخته شده‌اند.

کتیبه‌ای به خط کوفی در قسمت غربی پل بر سینه کوه بالاتر از مسیر گذر روی پل به طرف شمال غربی آن به دستور بدر بن حسنویه نوشته شده‌ و قرینه آن در قسمت جنوب بر سینه کوه وجود داشته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پل به دوره پل تاریخی پل های تاریخی پل تاریخی برمی گردد طول این پل ساخته شده واقع شده عرض آن بر روی قدمت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!

قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا