Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در چارچوب برنامه های نوروزی تاجیکستان در ناحیه «جلال الدین بلخی» استان «ختلان» این کشور مراسم افتتاح تندیس، آرامگاه نمادین، گلگشت و خانه موزه مولانا با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور و سایر مقامات سیاسی، شخصیت های فرهنگی و اجتماعی تاجیکستان برگزار شد.

رئیس جمهور تاجیکستان این اقدام را در راستای قدردانی از خدمات برجسته این عارف بزرگ در تعالی بشر دانست و توجه به تاریخ، تمدن و آثار گرانبهای نیاکان را راهکاری برای حفظ اصالت و ارزش های ملی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمان به طور خاص بر ضرورت آشنایی عمیق نوجوانان و جوانان تاجیک با آثار گرانبهای مولانا و به خصوص «مثنوی معنوی» تاکید کرد.

قابل ذکر است که به دلیل توجه خاص مردم تاجیک به مولانا به پیشنهاد رئیس جمهور این کشور مشت خاکی از آرامگاه این عارف بزرگ از «قونیه» ترکیه به تاجیکستان آورده و در آرامگاه نمادین وی قرار داده شد.

این آرامگاه دارای مساحت 50 متر مربع بوده و دیوارهای آن طبق سنت زمان زندگی مولانا نقاشی شده اند.

در داخل آرامگاه چهار بیت از مولانا به خط سیریلیک، فارسی و انگلیسی بر روی دیوارها طلاکاری شده اند.

خانه موزه مولانا 3.5 متر ارتفاع و 1000 متر مربع مساحت داشته و ضمن ساخت آن عناصر معماری دوران زندگی این عارف بزرگ در نظر گرفته شده است.

این خانه موزه از دو بخش مردانه و زنانه عبارت بوده و دارای منزل زیست، درسخانه، محراب، چله خانه، اتاق استراحت، مهمان خانه، کتابخانه، آشپزخانه و غیره می باشد.

مساحت مجموعه تندیس، آرامگاه نمادین، گلگشت و موزه مولانا بیش از 3.7 هکتار بوده و در آن بیش از 600 درخت و نهال و همچنین صدها هزار عدد انواع گل کشت شده است.

به دلیل ارزش معنوی این موجوعه، قرار است آن به یکی از اماکن اصلی مورد بازدید و تفریح ساکنان و مهمانان این منطقه تدبیل شود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان افتتاح تندیس مولانا گلگشت رئیس جمهور تاجیکستان موزه مولانا خانه موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 خاطرات جالب همکاری ایرج مهدیان با ویگن و عارف در مولن‌روژ، خوانندگی در جایی که زمانی صاحب آن، خانم دلکش بود را ببینید. مهدیان در این گفتگو از لباسی که در خشکشویی گیر کرده بود(به دلیل فوت پدر صاحب مغازه) و کت‌وشلواری که با آن بالاجبار، ۳شب اجرا رفت و جوانی که فکر می‌کرد او همین یک‌دست لباس را دارد، گفت.

دیگر خبرها

  • خاطره ایرج مهدیان از همکاری با ویگن و عارف در مولن‌روژ
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • سرخابی‌ها و دیدار نمادین در روز خلیج فارس
  • ببینید | نمادین‌ترین نبرد تاریخ قاره سبز | رئال و بایرن؛ یک گام تا فینال
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان