Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: فعال شدن سامانه هشدار موشکی اسرائیل از بیم حملات احتمالی ایران، عدم اطلاع آمریکا از سفر بشار اسد به امارات، ممنوع شدن پخش نماز در رسانه‌های عربستان، حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن و معرفی نامزد‌های نخست‌وزیری و ریاست جمهوری عراق از سوی جریان صدر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعال شدن سامانه هشدار موشکی اسرائیل از بیم حملات احتمالی ایران 

رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند، رژیم صهیونیستی از بیم حملات موشکی و پهپادی ایران از یک سامانه هشدار موشکی جدید استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد، اسرائیل سامانه هشدار موشکی «شبنم آسمان» را طی یک مراسمی به نیروی هوایی خود افزوده است.

این گزارش مدعی است که قرار است سامانه «شبنم آسمان» برای شناسایی و هشدار تهدیدات هوایی پیشرفته مانند موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی استفاده شود.

این گزارش می افزاید، سامانه شبنم آسمان، یک سیستم شناسایی و هشدار متشکل از یک بالون بزرگ است که در ارتفاع بالا قرار می گیرد و با یک کابل به تأسیساتی در زمین متصل می‌شود.

به گفته این رسانه عبری زبان، این سیستم قابلیت‌های رادار و رصد دوربرد را از جهات مختلف دارد.

این شبکه افزوده است: سامانه «شبنم آسمان» وظیفه مواجهه با تهدیدات در مرز شمالی اسرائیل را بر عهده خواهد داشت.

این سامانه رصد و شناسایی هوایی، توسط شرکت «تی کام» آمریکا و شرکت «التا» رژیم صهیونیستی ساخته شده است.

پیشتر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صهیونیست هایی که همواره در محاسبات اشتباه می کنند و زیر ضربات قرار گرفته اند، هشدار داده بود که دست از شرارت بردارند، وگرنه این روزنه های کوچک رو به جهان نیز برایشان بسته خواهد شد.

سردار سلامی گفته بود: ما انتقام می‌گیریم؛ این یک پیام جدی و واقعی است؛ دشمن اگر از حوادث عبرت نگیرد طعم تلخ ضربات ما را خواهد چشید.

ارتش رژیم صهیونیستی هم پیش از این و در پی تهدیدهای سپاه و تاکید بر پاسخ قاطع برابر شهادت دو تن از مستشاران ایرانی در سوریه، اعلام آماده باش داده بود.

عدم اطلاع آمریکا از سفر بشار اسد به امارات 

پایگاه خبری اکسیوس نوشت: دو مقام آمریکایی اعلام کردند که امارات متحده عربی سفر هفته گذشته بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این کشور را به آمریکا اطلاع نداده بود.

به گزارش اکسیوس، این سفر بشار اسد که اولین دیدار او از یک کشور عربی پس از یازده سال از آغاز جنگ‌های داخلی این کشور محسوب می‌شود، تنش‌ها در روابط میان امارات و آمریکا را افزایش داد.

این دو مقام آمریکایی گفتند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از گزارش رسانه‌ها در خصوص این دیدار اطلاع یافت.

آن‌ها همچنین افزودند که مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، از شنیدن این اخبار شوکه شدند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته از سفر بشار اسد به امارات پس از گذشت یازده سال از شروع جنگ داخلی سوریه، ابراز ناامیدی کرد.

"ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر اسد به امارات، گفت که واشنگتن عمیقاً از مشروعیت بخشیدن به بشار اسد نا امید و نگران است.

رئیس جمهور سوریه روز جمعه گذشته در سفری رسمی و پس از مدت‌ها قطع روابط کشورش با کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد امارات متحده عربی شد و با شماری از مقامات این کشور دیدار کرد.

ممنوع شدن پخش نماز در رسانه های عربستان 

وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد عربستان سعودی امروز چهارشنبه دستورالعمل‌هایی برای مساجد در ماه مبارک رمضان تدوین و اعلام کرد.

روزنامه عکاظ به نقل از این وزارتخانه سعودی گزارش داد، ائمه، مؤذنین و کارکنان مساجد باید در ماه مبارک رمضان در مساجد باشند و از دوربین‌های موجود در مساجد برای تصویربرداری از امام و نمازگزاران در حین اقامه نماز استفاده نکنند.

این نهاد سعودی همچنین تأکید کرد که نباید نماز در هیچ یک از رسانه‌های این کشور پخش شود. پس از نمازهای واجب، ائمه مساجد نیز باید «کتابهای مفید» برای نمازگزاران قرائت کنند و به موضوعاتی بپردازند که در راستای عقاید و رفتار است و «همگرایی ملی» را تقویت ‌کند.

این وزارتخانه در ادامه گفت که همه کارکنان مساجد در سراسر این کشور نباید برای مراسم افطار روزه‌داران، کمک مالی جمع کنند.

این نهاد سعودی در پایان تأکید کرد که نمازگزاران نباید موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه کودکان را با خود به مساجد بیاورند، زیرا ممکن است «حضور کودکان باعث آزار و اذیت نمازگزاران شود.»

در همین ارتباط، پایگاه خبری افشاگر «سعودی لیکسس» افشا کرد که چنین اقدامات در راستای طرح های مشکوک محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی برای سکولاریزه کردن جامعه سنتی آن و تغییر تدریجی هویت این کشور است.

سعودی لیکس سندی منتشر کرد که محمد بن سلمان در جلسه با هیأت دولت سعودی، به وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد این کشور دستور داده است تا برنامه‌هایی را در راستای آنچه «تساهل فکری» در عربستان نامیده می شود، تدوین کند.

به گزارش سعودی لیکس، کسانی که برای امور دینی تعیین شده بودند، از سوی محمد بن سلمان موظف شدند که مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر را به پلیس واگذار کنند و افراد، علما و شیوخ نیز در این مسئله هیچ مداخله‌ای نداشته باشند؛ لذا به نظر می‌رسد این مساله، پس از پیشنهاد لغو استقلال سازمان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است.

در این سند تأکید شده است، محمد بن سلمان در پی آزادی حجاب، عقیده و رفتار و دوری تدریجی از افراط‌گرایی است. شاید منظور بن سلمان از عبارت «دوری از افراط گرایی» به معنای دوری از محکوم کردن کسی باشد که با نوشیدن شراب، انجام قمار، از دین خدا بازمی‌گردد و هیچ مسلمان یا مؤمنی نیز با او برخورد نکند.

در سند مذکور آمده است که روحانیون و حاکم شرع موظف شده‌اند علاوه بر تساهل اجتماعی در تعامل با اهل کتاب، سکولاریسم و ​​تسامح پیرامون موسیقی، جشن و سینما، موضوع آزادی زنان در رفتار اجتماعی را تبیین کنند. این مسئله به زنان سعودی اجازه خواهد داد در جشن های مبتذل که در این کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند؛ اقدامی که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی آمده است.

بر اساس این سند، مفتی‌ها و مبنری‌های سعودی صرفا باید به تبیین احکام عبادی بپردازند و هیچ اشاره‌ای به اوضاع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر مسائل این کشور نداشته باشند. کما اینکه هیأت دولت سعودی بر تکفیر اعتقادات اخوان المسلمین، داعش و تروریست ها تأکید کرده است.

مهم ترین چیزی که در سند آمده این است که منبری ها موظف هستند موضوع اسلام و تأثیر آن در وحدت جامعه و تقویت حکومت پادشاه سعودی را تبیین کنند. این سند نشانگر سیاست های سکولار ولی‌عهد سعودی برای حذف اسلام از تاریخ عربستان است.

حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن

منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی طی ساعات گذشته مناطقی در یمن را بمباران کردند.

به گزارش المسیره، جنگنده‌های ائتلاف سعودی در سه نوبت شبکه ارتباطات منطقه مران شهرستان حیدان واقع در استان صعده را هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی همچنین شهرستان حیران استان حجه و شهرستان الوادی استان مأرب را نیز بمباران کردند.

همچنین در حملات موشکی و توپخانه ارتش عربستان به شهرستان مرزی شدا واقع در استان صعده پنج غیرنظامی زخمی شدند.

معرفی نامزدهای نخست‌وزیری و ریاست جمهوری عراق از سوی جریان صدر 

حسن العذاری، سخنگوی فراکسیون صدر عراق، شامگاه امروز چهارشنبه از تشکیل یک ائتلاف سیاسی جدید خبر داد.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از العذاری گزارش داد که این ائتلاف «انقاذ الوطن» (نجات میهن) نام دارد. به گفته وی، این ائتلاف شامل فراکسیون صدر، ائتلاف «السیاده» (اهل تسنن) و «حزب دموکراتیک کردستان» (کُردها) است.

پس از اعلام این ائتلاف، فراکسیون صدر خبر داد «ریبر احمد» را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و «جعفر الصدر» را نیز به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده است.

این در حالی است که قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق، شامگاه گذشته تأکید کرد: «اصرار داریم که فراکسیون بزرگتر را با مشارکت همه تشکیل دهیم، ولی ترجیح ما، فراکسیون صدر است.»

الخزعلی با بیان اینکه فراکسیون صدر در ائتلاف سه‌جانبه با اهل تسنن و کُردها، اقلیب محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «چارچوب هماهنگی شیعه، با شخصیت ها و گروه های دیگر تحت عنوان الثبات الوطنی ائتلاف کرده است و این فراکسیون از نظر تعداد، فراکسیون بزرگتر به شمار می‌رود. ما می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهیم.»

وی با اشاره به اینکه «اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد، ما نیز آن را به رسمیت خواهیم شناخت»، تصریح کرد، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی شامل 83 نماینده است، ولی به تنهایی، کابینه تشکیل نخواهد داد».

در همین ارتباط، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق اسفند ماه گذشته خبر داد که ائتلاف الثبات الوطنی، بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود.

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد.

به گفته الصالحی، این ائتلاف شامل فراکسیون های چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود. شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده؛ اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و باید با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات اوکراین عربستان اسرائیل ایران و آمریکا برجام مذاکرات وین نوروز 1401 آیت الله ری شهری قیمت گوشی سفر بشار اسد به امارات سامانه هشدار موشکی فراکسیون بزرگتر رژیم صهیونیستی محمد بن سلمان فراکسیون صدر ریاست جمهوری ائتلاف سعودی بیم حملات نخست وزیری جریان صدر تشکیل دهد رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است