Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌شک یکی از چالش‌های اصلی قرن گذشته و قرن جدید مسائل زیست‌محیطی است چرا که در قرن گذشته صنعتی شدن جهان آن هم بدون توجه به تبعات زیست‌محیطی و افزایش تولیدات با سوخت‌های فسیلی موجب شد زیست‌بوم‌ها در هوا، دریا و زمین با چالش‌های جدیدی روبرو شود که شاید شاخص‌ترین آن‌ها که همه ما آن را می‌شناسیم سوراخ شدن لایه اوزون است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارزترین نمونه دست‌اندازی به سواحل را در همین چندسال دیدیم که به بهانه‌های توسعه بسیاری از سواحل به انحصار افراد خاص قرار گرفت و دولت سیزدهم یکی از مسائلی که در دستور کار خود قرار داد آزادسازی سواحل بود، اما نمونه بارز دست‌درازی به دریا را هم در چند سال گذشته در استان هرمزگان دیده‌ایم.

یکی از نمونه‌های آن صیدترال بود که جاروبرقی‌وار زیست‌بوم دریا را رو به زوال و نابودی می‌برد. نمونه عینی دیگر که این روز‌ها مقابل چشم مردم است رهاسازی فاضلاب به دریا آن هم در محل تفریحی و پر اجتماع سواحل بندرعباس است.

موضوعی که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی برای زیست‌بوم دریا، زیست مردم محله سیم‌بالا که در کنار خور گورسوزان (محل رهاسازی فاضلاب و پساب) دشوار کرده و مشکلات و بیماری‌های تنفسی و پوستی برای ساکنان این مجله ایجاد کرده است.

تلاش‌های زیادی برای حل مشکل فاضلاب بندرعباس صورت گرفته و در دولت قبل نیز بسیار تلاش شد که پرونده فاضلاب بندرعباس در آن دولت بسته شود و استاندار وقت در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم وعده حل شش ماهه این موضوع را داده بود.

اما اکنون نیز هرچند مراحل دیگر انتقال پساب به صنایع غرب بندرعباس در حال انجام است، اما مشکل فاضلاب به شکل جامع حل نشده و هنوز پساب آن با درصد آلایندگی کمتر در ساحل و در کنار خیل عظیم مسافران نوروزی راه به دریا می‌برد.

یکی از طرح‌های موقتی که در ۱۴۰۰ برای کاهش مشکلات رهاسازی پساب در حال اجرایی شدن بود امتداد دادن لوله فاضلاب و پنهان کردن خروجی پساب در اعماقی از دریا بود که حداقل به چشم مردم دیده نشود که البته با توجه به فرارسیدن نوروز این پروژه هم به نتیجه نرسیده است.

یکی از مسائلی که هم در رابطه با رهاسازی پساب در دریا مطرح می‌شود موضوع رعایت استاندارد‌های تصفیه پساب است که مدیرعامل آب‌و‌فاضلاب هرمزگان حتی آن را برای اکوسیستم دریا مفید دانسته بودند. در این زمینه نیز یکی از مباحثی که مطرح می‌شود این است که استاندارد‌های لازم برای رهاسازی پساب در دریا تامین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: مسائل زیست‌محیطی یک مسئله ضروری است که برای سلامت مردم نقش زیادی دارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید دارند، مسئله محیط زیست یک مسئله تجملی نیست و یک موضوع اساسی است که باید در مباحث توسعه‌ای مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

حبیب مسیح تازیانی گفت: رئیس جمهور نیز تاکید بسیاری بر حفاظت از محیط‌زیست دارند و آزادسازی سواحل در دولت سیزدهم و از انحصار خارج کردن آن‌ها و در اختیار عموم قرار دادن سواحل خود نشان از اهمیت محیط‌زیست برای دولت سیزدهم دارد.

به گفته او یکی از مشکلاتی که چند سالی است گریبانگیر شهر بندرعباس شده معضل رهاسازی فاضلاب در دریا است. ما در این چند سال تلاش کردیم که این مشکل برطرف شود و حتی اگر آب‌و‌فاضلاب پساب را استانداردسازی کرد این آب به بطالت نرود و به سوی مصرف صنایع و کاشت کمربند سبز شهر بندرعباس هدایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: براساس پایش‌هایی که همکاران ما در سازمان محیط‌زیست انجام داده‌اند مقداری از آلودگی پساب رهاسازی شده کاهش پیدا کرده و به حدود استاندارد‌های اعلام شده نزدیک شده و تلاش می‌شود استاندارد‌ها تامین شود، اما هنوز به آن استاندار‌ها نرسیده است.

او می گوید: قانونگذار گفته هر پسابی که تولید می‌شود اگر به سطح استاندارد برسد می‌تواند آن را در آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی تزریق کنیم و حتی از آن‌ها برای کشاورزی استفاده کنیم، اما قاعدتا اگر استاندارد‌های ۵۲ گانه رعایت نشود حتی ریختن پساب به دریا هم آسیب‌زا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: پساب فاضلاب بندرعباس باید با تکمیل طرح ساماندهی به صنایع غرب بندرعباس و اجرای کمربند سبز شهر استفاده شود چرا که حدود ۸۰ درصد از آب آشامیدنی مردم با دلایل مختلف به فاضلاب تبدیل می‌شود و نباید این آب را از دست داد.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فاضلاب شهری زیست محیطی استاندارد ها زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است و همه ما باید برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه به مناسبت روز ملی خلیج فارس در پیامی این روز را به دوستداران میهن اسلامی و خلیج همیشه فارس تبریک گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خلیج فارس به لحاظ راهبردی، ملی و زیستی یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود ایران به جهان است و اهمیت این مسئله برای تمام هموطنان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی واضح و مبرهن است. خلیج همیشه فارس اصلی‌ترین نماد برای تمامیت ارضی کشورمان است و همه ایرانیان برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن جان در طبق اخلاص نهاده‌اند.

دهم اردیبهشت، روز ملی «خلیج همیشه فارس» را در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) در حالی جشن می‌گیریم که این منطقه هم به لحاظ استراتژیک در کانون توجهات و ریل گذاری توسعه مطابق با منویات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) در خصوص توسعه دریامحور همراه با حفظ و ارتقای زیستگاه‌های بی‌بدیل قرار گرفته است و دولت مردمی انقلابی هم با تمام توان جهت قرارگیری در این مسیر تلاش می‌کند. خلیج فارس به لحاظ زیستی یکی از پرتاب‌وتوان‌ترین زیست بوم‌های دریایی در برابر تغییراتی است که به دست انسان‌ها به آن تحمیل شده است.

به عنوان خادم کوچک ملت در بخش محیط زیست دولت مردمی- انقلابی ضمن تبریک این روز به تمامی دریادلان عزیز و شهیدان پرکشیده به اوج آسمان زیبایی سرزمین اسلامی‌مان که در قعر خلیج همیشه فارس با عزت آرمیده‌اند، به میهن دوستان و هموطنان عزیز یادآور می‌شوم که سلامت زیست بوم خلیج فارس ضامن اصلی پایداری اقتصادی، امنیتی، انرژی و ثبات نه در منطقه بلکه در جهان خواهد بود و ما در دیده بانی از محیط زیست این ارزشمندترین و مهمترین خلیج جهان، خلیج همیشه فارس ذره‌ای قصور نخواهیم کرد. نام کهن سرزمین عزیزم ایران اسلامی به پهنه و تارک خلیج همیشه فارس سربلند و پرافتخار باد. به امید ظهور.»

کد خبر 749048

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است