Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:03:34 GMT

رشد جمعیت حیات وحش فیروزکوه در سرشماری‌های سالیانه

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۲۲۰۰

رشد جمعیت حیات وحش فیروزکوه در سرشماری‌های سالیانه

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه ضمن اشاره به رشد جمعیت حیات وحش در شهرستان فیروزکوه گفت: شهرستان فیروزکوه با وجود برخورداری از مناطق بکر طبیعی و حیات وحش قابل توجه و تنوع زیستی بالا، به واسطه فعالیت واحدهای شن و ماسه و بتن، دامداری‌ها و همچنین عدم وجود شبکه جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب شهری، دارای مشکلات عمده زیست محیطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، داریوش فرخی با تشریح وضعیت محیط زیست شهرستان فیروزکوه در سال۱۴۰۰، اظهارکرد: شهرستان کوهستانی فیزورکوه با دارا بودن ۲ منطقه تحت مدیریت اثر طبیعی ملی تنگه واشی و پناهگاه حیات وحش کاوه ده، از مناطق بکر و دست نخورده استان تهران است که دارای جمعیت قابل توجهی از حیات وحش بوده و از همین رو از شهرستان‌های مهم دارای مناطق طبیعی استان محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان فیروزکوه به دلیل وجود واحدهای صنعتی متعدد بویژه معادن و دامداری‌ها و همچنین عدم وجود شبکه جمع آوری فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب شهری دارای مشکلات عمده زیست محیطی است، افزود: در طول سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۸ پایش محیط زیستی از واحدهای صنعتی و معدنی و خدماتی شهرستان انجام شد که حاصل آن صدور ۱۰۱ اخطاریه قانونی برای واحدهای متخلف بود.

فرخی در ادامه گفت: طی سال گذشته ۹ مورد شکایت مردمی دریافت و رسیدگی شد و تعداد ۱۷۲ استعلام صنایع  و واحدهای خدماتی نیز دریافت شد. همچنین در این مدت تعداد ۱۸ خوداظهاری محیط زیستی از سوی واحدهای صنعتی به این اداره واصل  و در کنار این تعداد ۴۶ نمونه گیری از خروجی پساب صنایع و واحدهای پرورش ماهی وکشتارگاه، رودخانه‌های شهرستان انجام شد.

وی در ادامه به مهمترین اقدامات انجام شده در بخش محیط زیست طبیعی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ علی رغم کاهش تخلفات نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته، ۲۸ مورد تخلف شکار و صید در گشت و پایش محیط بانان در مناطق تحت مدیریت کشف شد که به دستگیری متخلفین و معرفی آن‌ها به مراجع به قضایی انجامید. بر همین اساس تعداد ۳۴ سلاح مجاز و غیرمجاز و  لاشه ۱۴ رأس قوچ و کل و بز شکار شده از متخلفین طی یکسال گذشته کشف و ضبط شد.

رشد ۱۸ درصدی جمعیت حیات وحش در سرشماری سالانه  محیط زیست

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه نتیجه سرشماری سالانه حیات وحش فیروزکوه نشان از رشد ۱۸ درصدی جمعیت حیات وحش می‌دهد، اضافه کرد: تحویل و رهاسازی ۹ عدد از گونه‌های پرندگان، ۲۸ مورد احداث، مرمت و لایروبی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت، تهیه و پخش حدود ۵ تن علوفه ضروری برای حیات وحش پناهگاه حیات وحش کاوه ده و رنگ آمیزی و تحریر دوباره تابلوهای موجود در پناهگاه حیات وحش کاوه ده و اثر طبیعی ملی تنگه واشی از دیگر اقدامات این اداره در حوزه محیط زیست طبیعی در سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی ادامه داد: در گشت‌های محیط بانان در سال گذشته گونه پلنگ به کرات مشاهده و یا تصویربرداری شده که این موضوع نشان از امنیت منطقه برای زیست و زادآوری این گونه ارزشمند دارد.

فرخی به عمده مشکلات محیط زیستی شهرستان فیروزکوه در حوزه محیط زیست انسانی اشاره کردوگفت: کشتارگاه شهرداری فیروزکوه، تنها کشتارگاه موجود در شهرستان است که با پیگیری این اداره تصفیه خانه آن احداث شد. البته این تصفیه خانه منطبق بر ضوابط محیط زیست نبوده و این اداره پیگیری لازم برای بهبود روند فعالیت این کشتارگاه را در دستور کار خود دارد.

فرخی افزود: همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی علی دره به علت افزایش فاز شهرک صنعتی، مناسب نبوده و افزایش ظرفیت تصفیه خانه یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید در شهرک صنعتی انجام شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه درباره محل دفن زباله شهری شهرستان گفت:با توجه به پیگیری این اداره حفاظت محیط زیست و مصوبات استانی و شهرستانی شرکتی به منظور مدیریت پسماند درشهرستان ثبت شده و شهرداری نیز طرح مطالعات ارزیابی زیست محیطی را به محیط زیست ارائه داده ولی به علت برخی از ایرادات، این مهم اجرایی نشده و مرکز دفن زباله همانند قبل فعالیت می‌کند.

وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته پس از پیگیری‌های اداره محیط زیست دستگاه اتوکلاو بیمارستان امام خمینی شهرستان نصب و راه اندازی شد و با اجرای این طرح پسماندهای عفونی بصورت استاندارد بی خطر سازی می‌شود.

فرخی در پایان از همراهی مردم شهرستان در همکاری با محیط زیست قدردانی کرد و گفت: موضوع محیط زیست امری مشارکتی است و برای تحقق اهداف محیط زیست و توسعه پایدار،  همکاری همه مردم، ذینفعان و دستگاه‌ها ضروریست و در این رابطه هر اقدام فرهنگی و اجرایی مهم و تاثیرگذار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فيروزكوه پلنگ حیات وحش سرشماری حیات وحش محیط زیست شهرستان فیروزکوه اداره حفاظت محیط زیست جمعیت حیات وحش تصفیه خانه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان