Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@02:28:35 GMT

غذا‌هایی که ممکن است سمی باشند

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۲۵۱۳

قبل از مصرف برخی از مواد غذایی مانند انگور و قارچ باید آن‌ها را ضدعفونی کنید.

خبرگزاری میزان _ باشگاه خبرنگاران نوشت: هر میوه یا سبزی که به عنوان "ارگانیک" برچسب گذاری نشده باشد، به مواد شیمیایی یا مواد دیگری آلوده است. مواردی که در اینجا ذکر نشده اند فقط کمی برای سلامتی شما خطرناک هستندو به دلیل استفاده از آفت کش‌ها آن‌ها نیز آسیب زا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. سیب

آفت کش‌ها به پوست سیب می‌چسبند و می‌توانند در گوشت زیر آن جذب شوند. میوه‌ها را به خوبی بشویید و قبل از خوردن پوست بگیرید.

۲. کرفس

به طور متوسط ۶۴ ماده شیمیایی غیرقابل شستشو در هر دسته از کرفس یافت می‌شود، با توجه به اینکه کرفس اساساً یک گیاه جذب کننده آب است که مایعات (و سموم) را از خاک می‌کشد، بهتر است ارگانیک آنرا میل کنید.

۳. فلفل دلمه‌ای شیرین

حشرات عاشق این سبزیجات شیرین و ترد هستند و اگر ارگانیک نخرید، با هر لقمه‌ای انواع آفت کش‌های مضر را مصرف می‌کنید.

۴. هلو

اگر عاشق هلو هستید، به جای تازه به سراغ کنسرو‌ها بروید یا هلوی ارگانیک بخورید.

۵. توت فرنگی

توت فرنگی در کالیفرنیا بیشترین مواد شیمیایی را دارد، و آن‌هایی که در آمریکای جنوبی کشت می‌شوند ممکن است بیشتر از این هم باشند، زیرا محدودیت‌ها در کشور‌های در حال توسعه به این شدت نیست. برخی از تولیدکنندگان ارگانیک ظاهرا به شوخی می‌گویند که توت فرنگی‌های معمولی را می‌توان آسیاب کرد به عنوان آفت کش استفاده کرد، زیرا بسیار آلوده هستند.

۶. شلیل

این میوه از خانواده هلو به همان اندازه با مواد شیمیایی پوشیده شده اند و حتی پوست نازک تری دارند تا آن‌ها را جذب کنند.

۷. انگور

تست یک انگور ممکن است برای ۱۵ ماده شیمیایی مختلف مثبت باشد. به نظر شما با خوردن یک مشت از آن‌ها چه مقدار سموم مصرف می‌کنید؟

۸. اسفناج

اسفناج آنقدر مستعد آفت حشرات است که کشاورزان معمولی مجبورند آن را با مواد شیمیایی سرطان زا استفاده کنند تا حشرات را از بین ببرند. حدس بزنید چه چیزی در هر برگ جذب می‌شود؟

۹. کاهو

کاهو و کلم پیچ غیر ارگانیک با مواد شیمیایی بیش از آنچه واقعاً فکر کنید آلوده شده اند. اگر نمی‌توانید خودتان پرورش دهید، لطفاً به جای آن ارگانیک بخرید.

۱۰. گلابی

مانند سیب، این میوه‌ها به طور مداوم برای از بین بردن کنه ها، شته ها، تخم پروانه‌ها و موجودات بی شمار دیگر با مواد شیمیایی اسپری می‌شوند.

۱۱. تمشک و زغال اخته

حشرات کاملاً عاشق این میوه‌ها هستند و میوه‌ها آنقدر ظریف هستند که می‌توانند درست روی بوته از هم جدا شوند. به طور طبیعی، آن‌ها برای رشد و ثبات در کود‌ها و یک کوکتل مطلق از آفت کش‌ها خیس می‌شوند تا حشرات آن‌ها را نیش نزنند.

۱۲. سیب زمینی

ابتدا دانه‌های سیب‌زمینی را در آفت‌کش‌ها می‌پاشند تا از خوردن جوانه‌ها توسط حشرات جلوگیری شود. سپس آن‌ها را با علف کش‌ها اسپری می‌کنند تا گیاه دیگری در نزدیکی آن‌ها رشد نکند در نتیجه تجمع شیمیایی در هسته هر غده ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد غذا‌هایی که پوست بیرونی ضخیم دارند بهتر از موارد بالا می‌توانند در برابر آلودگی مقاومت کنند.

همچنین چندین غذا وجود دارند که به تنهایی حاوی سطوح بالایی از سموم هستند.

۱۳. شکلات

اکثر مردم هرگز واکنش بدی نسبت به تئوبرومین موجود در شکلات نخواهند داشت، اما کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است پس از خوردن آن کاملاً بیمار شوند. گفته می‌شود، شکلات می‌تواند برای سگ‌ها و گربه‌ها کشنده باشد.

۱۴. لوبیا

بیشتر حبوبات (لوبیا و عدس) حاوی ماده شیمیایی به نام فیتوهاماگلوتینین هستند، اگرچه بیشتر در لوبیا قرمز و سفید و به دنبال آن باقالی وجود دارد. لوبیا لیما یا عروس همچنین حاوی سمی به نام لیمارین است که تنها در صورتی خنثی می‌شود که لوبیا‌ها به طور کامل حدود ۱۵ دقیقه در حرارت کم پخته شوند.

عدم دفع سموم این حبوبات می‌تواند منجر به ناراحتی شدید گوارشی شود و حتی در دوز‌های بالاتر کشنده باشد.

۱۵. سیب زمینی سبز

اگر به سراغ سیب‌زمینی‌های ارگانیک می‌روید، تا زمانی که شروع به سبز شدن کنند، کاملاً برای شما مناسب هستند. وقتی جوانه‌ها شروع به سبز شدن می‌کنند، این یک هشدار است که سولانین _ نوعی سم گلیکو آلکالوئیدی است که در گیاهان خانوادهٔ سیب زمینی مانند گوجه فرنگی، بادنجان و سیب زمینی یافت می‌شود_اکنون در غده‌ها وجود دارد و خوردن آن‌ها شما را به شدت بیمار می‌کند.

۱۶. قارچ

قارچ‌هایی که در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌کنید برای هرکسی بی‌ضرر خواهند بود، مگر آن‌هایی که به قارچ‌ها حساسیت دارند، اما برخی از مردم علاقه‌مند به جستجوی قارچ‌های وحشی در جنگل‌ها و ... هستند. بیشتر مرگ‌های ناشی از قارچ زمانی اتفاق می‌افتد که افراد کلاه مرگ (Amanita phalloides) یا قارچ‌های فرشته (Amanita bisporigera) را به طور تصادفی می‌خورند. اگر در مورد شناسایی قارچ وحشی متخصص نیستید، احتیاط کنید و چیزی در دهان خود قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: اگر ادویه غذا زیاد شد چه کنیم؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: مواد غذایی سمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مواد غذایی سمی مواد شیمیایی سیب زمینی آفت کش ها میوه ها قارچ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۲۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی چند روز گذشته سازمان اورژانس از افزایش 300 درصدی آمار مسمومیت با قارچ در کشور خبر داد.

بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به مسمومیت 70 نفر در یک ماه گذشته گفت: از این تعداد 14 بیمار بستری و 56 بیمار در مراکز درمانی بهبود یافتند.

وی با بیان اینکه در 24 ساعته گذشته 9 نفر در استان فارس مسموم شدند، گفت: استان فارس با 33 مسمومیت و استان‌های لرستان و کرمانشاه به ترتیب با 12 و 10 مسمومیت بیشترین آمار را به ثبت رسانده‌اند.

حسن نوری ساری معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور هم درباره بیشترین محل‌های رشد قارچ‌های سمی در کشور گفت: مناطق کوهستانی و دشت‌ها با آب و هوای بهاری بیشترین مناطقی هستند که قارچ‌های سمی در آن رشد می‌کنند.

تشخیص سمی بودن و نبون قارچ‌ها

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی و غیر‌سمی را نمی‌توان از هم تشخیص داد، گفت: کلاهک رنگی، لکه‌دار بودن و لزج‌بودن از علائم قطعی سمی بودن قارچ است؛ اما بعضی قارچ‌ها بدون داشتن این علامت‌ها نیز سمی هستند و از روی ظاهر نمی‌توان سمی‌ بودن قارچ را مشخص کرد.

نوری ساری گفت: قارچ‌های سمی دارای سموم گوناگونی هستند و بر نقاط مختلف بدن تاثیر دارند که هرکدام دارای علائم و عوارض خاصی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر قارچی توسط فرد خورده شد اولین و تنها کاری که می‌توان انجام داد تحریک به استفراغ است، تصریح کرد: با یک استفراغ عمدی در 30 دقیقه اول پس از خوردن قارچ، مواد سمی از بدن دفع و خطر مسمومیت می‌تواند به کلی رفع شود.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس ادامه داد: پس از گذشت 24 ساعت از خوردن قارچ اگر علائمی در فرد پیدا نشد اتفاقی برای فرد رخ نداده و مسمومیتی وجود ندارد.

علائم قارچ‌های گوارشی بعد از 5 ساعت بسیار خطرناک‌اند

وی گفت: سم در گروهی از قارچ‌ها دارای علائم گوارشی، درد شکم، اسهال و تهوع هستند که اگر این عوارض قبل از 5 ساعت پیدا شود خطرناک نیست؛ اما اگر بعد از 5 ساعت این علائم در فرد پیدا شود، نشان دهنده بسیار سمی و خطرناک بودن قارچ است که می‌تواند باعث آسیب به کبد شود.

نوری ساری با بیان اینکه گروهی دیگر از قارچ‌های سمی به عنوان قارچ جادویی یا مجیک ماشروم شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها توهم‌زا هستند و بعضی افراد از این نوع قارچ به عنوان مواد مخدر استفاده می‌کنند که در آینده موجب تغییر شخصیت می‌شوند و ممکن است یک فرد مهربان پس از مصرف آن به یک فرد خشن تبدیل شود.

وی افزود: اگر افراد در ساعت‌های اولیه مصرف قارچ‌های سمی با اورژانس تماس بگیرند به راحتی می‌توان از آسیب‌های جدی و مسمومیت‌های شدید جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • جریمه ۳ میلیارد ریالی برای قاچاق کود شیمیایی
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید