Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، از حدود ۳ ماه پیش و با توجه به کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان به بیماری کرونا و کنترل نسبی بیماری در کشور، زمزمه های فراوانی مبنی بر حضور پرشور زائران حرم مطهر رضوی در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد به گوش می رسید. موضوعی که در جلسات متعدد مدیران شهری و استانی همواره مطرح می شد و همه مدعی بودند که با شکل گیری ستادهای مدیریت و اسکان در حوزه های مرتبط، سعی بر آن دارند تا این موضوع را به نحو مطلوب مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تقریبا از ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز ورود زائران به مشهد مشخص شد این چرخه مدیریتی با نقایص فراوانی همراه بوده است.

نقایص مربوط به این حوزه را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد که نخستین مسئله در مورد حضور زائران در مشهد، موضوع اسکان زائران در فضایی امن و با هزینه مناسب است. بر اساس اظهارات یوسف بیدخوری مسئول کمیته اسکان و رفاه زائران استان در نوروز ۱۴۰۱، واحدهای رسمی مثل هتل ها، هتل آپارتمانها، مهمانپذیرها و خانه مسافرها از همان روز اول به صد درصد ظرفیت رسیده است. بیدخوری اظهار می کند: این ظرفیت حدود ۱۲۰ هزار تخت بوده که همان روزهای اول تکمیل شده است. اما در مجموع در شهر مشهد برای حدود ۳۵۰ هزار نفر فضا پیش بینی شده که تکمیل شده و ظرفیت های جدید به این ظرفیت اولیه اضافه می شود.

وی می گوید: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در ظرفیت های موقت و اضطراری، فضاهایی را نیز شهرداری، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، مهمانسراهای دولتی، زائرسراهای ارزان قیمت و زائرسرای رضوی نیز وجود داشت که در کنار ظرفیت های رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

فضاهای اقامتی جدید به ظرفیت اولیه اضافه شده است

بیدخوری خاطرنشان می کند: در شب‌های اخیر و به دلیل محدودیت فضا، همکاران ما در میراث فرهنگی و شهرداری در بازدید از خیابانها و معابر منتهی به حرم مطهر، مواردی را که نیاز به اسکان دارند را به اماکن مسقف راهنمایی می کنند. شاید فضاهای اقامتی و فضای پیش بینی شده به خاطر موقت و اضطراری بودن چندان مطلوب زائران نباشد، اما هرکسی تا الان به ما مراجعه کرده و به هر شکلی که توانستیم اطلاع پیدا کنیم که افراد نیازمند فضای اقامتی هستند، فضای گرمی را برای آنها فراهم کرده ایم که شب را در خیابانها و درون خودروها نمانند.

مسئول کمیته اسکان و رفاه زائران استان خراسان رضوی می افزاید: در تماس با شماره ۱۳۷ شهرداری هم زائران می توانند به مجموعه های اقامتی که ظرفیت داشته باشد، راهنمایی شوند. در مجموعه های آموزش و پرورش نیز  خوشبختانه فضا وجود دارد و در مدارس هم فضاهای اقامتی جدید ایجاد شده است. البته این فضاهای خالی تا دیشب وجود نداشته و به فضاهای قبلی اضافه شده است. برخی از مدارس نیز که فاقد امکانات اولیه شامل فرش و لوازم پخت و پز بودند نیز با کمک آستان قدس رضوی تجهیز شدند. در حسینیه ها و مساجد و اماکنی مانند مهدیه نیز ظرفیت هایی برای پذیرش زائران فراهم شده است.

وی در ادامه می گوید: البته برخی از مسافران هم بنا به دلایلی ترجیح داده اند در کنار خودرو خود باشند. اما همکاران ما به آنها مراجعه کرده اند و نظر آنها را جویا شده اند.

اسکان زائران در مساجد و بقاع متبرکه

بیدخوری همچنین به آمار ارائه شده اسکان زائر توسط مساجد و بقاع متبرکه نیز اشاره می کند و می گوید: در مجموع ۱۵۰ مسجد هماهنگ شده  توسط امور مساجد ۱۸ هزار نفر اسکان داده شده اند و هنوز ۵ هزار ظرفیت خالی در این زمینه وجود دارد. همچنین ۳۰۵ حسینیه نیز فضاهایی را برای اسکان زائران در نظر گرفته اند که بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این اماکن اسکان داده شده اند و ۳ هزار ظرفیت اسکان نیز در این اماکن وجود دارد. ضمنا در ۱۲ بقعه متبرکه هماهنگ شده جهت اسکان نیز ۲ هزار نفر اسکان داده شده اند و هنوز هزار ظرفیت خالی در این زمینه وجود داد.

نظارت بر اماکن اقامتی

بیدخوری خاطرنشان می کند: در مورد نظارت بر اماکن اقامتی نیز بازدیدهای متعددی به این اماکن داشته ایم و به برخی از شکایت در محل رسیدگی شده است. نرخنامه اقامت به همه واحدهای رسمی اقامتی اعلام شده است و ملزم به رعایت آن بوده اند. متاسفانه در برخی از واحدها تخلفاتی مشاهده شد که با همراهی همکاران صمت و تعزیرات مورد بررسی قرار گرفته و تا کنون بیش از ۱۵۰ میلیون تومان اضافه دریافت این اماکن به زائران برگردانده شده است. تاکید برآن بوده که نیازی به حضور زائر در میراث فرهنگی و طرح شکایت نباشد و تلاش کرده ایم مبالغ در محل به زائران عودت داده شود. البته پرونده متخلفان در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد و به میزان ۳ تا ۵ برابر مبلغ تخلف، جریمه به آنها تعلق می گیرد. زائران نیز می توانند در صورت مغایرت مبالغ دریافتی واحدهای اقامتی با نرخنامه، مراتب را از طریق شماره تلفن های ۰۹۶۲۹و ۳۷۰۰۴۵ که در نرخنامه ها نیز درج شده است، منعکس کنند تا بلافاصله به موارد تخلف رسیدگی شود.

وی می افزاید: با توجه به تغییرات آب و هوایی و احتمال وقوع باد و توفان در امشب و فردا نیز ظرفیت های دیگری از جمله نمایشگاه بین المللی مشهد و همچنین ظرفیت های فراهم شده توسط امور مساجد پیش بینی شده است. ظرفیت های خالی نیز از طریق شماره ۱۳۷ شهرداری اطلاع رسانی می شود.

اسکان بیش از ۱۵ هزار زائر نوروزی توسط خادمان آستان قدس رضوی

اما محمدجمال رستم زاده خراسانی مدیر خبر و رسانه نوین آستان قدس رضوی نیز می گوید: ظرفیت اسکان و اقامت حدود هزار نفر در ورزشگاه امام رضا (ع) فراهم شده است. علاوه بر این در ۷ رواق حرم مطهر رضوی نیز ظرفیت هایی برای استقرار و اقامت شبانه زائران در نظر گرفته شده است و از ظرفیت زائرسرای آستان قدس رضوی نیز استفاده می شود.

وی می افزاید: در مجموع بیش از ۱۵ هزار زائر نوروزی توسط خادمان آستان قدس رضوی اسکان پیدا می کنند.

پیش بینی ظرفیت ۲۰ هزار نفری اسکان توسط شهرداری مشهد

علی نجفی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در زمینه پیش بینی های لازم برای اسکان زائران می گوید: حدود ۲۰ هزار ظرفیت اسکان در سه فاز برای اسکان زائران توسط شهرداری مشهد پیش بینی شده است و در صورت تکمیل هر فاز از این ظرفیت ها، ظرفیت های جدید اعمال می شود.

وی می افزاید: طی شب‌های گذشته حداکثر ظرفیت اشغال شده، ظرفیت ۶۰ درصد از فاز اول ما بوده است. به این معنی که در فاز اول برای حدود ۷۵۰۰ نفر ظرفیت اسکان در نظر گرفته شده که پیک پذیرش ما در شب گذشته فقط ۵۴۰۰ نفر بوده است. ذکر این نکته ضروری است که فقط در محل نمایشگاه بین المللی مشهد ظرفیت اسکان برای ۱۶۰۰ نفر فراهم شده که با توجه به مراجعه های صورت گرفته به شهرداری برای ارائه ظرفیت اسکان، با وجود آمادگی لازم، هنوز نیازی به استفاده از این ظرفیت پیدا نشده است.

نجفی خاطرنشان می کند: ادعا نمی کنیم که همه زائران و به صورت کامل در محل های اسکان مستقر شده اند. اما لااقل ۱۸۴ نفر از همکاران ما در شهرداری تلاش کرده اند با گشت های گسترده پیاده، تمام افرادی را که نیاز به محل اسکان دارند و در خودروهای شخصی به سر می برند را به محل های اسکان در نظر گرفته شده راهنمایی کنند.

اختصاص ۹۰ درصد ظرفیت اسکان مدارس به فرهنگیان

حسین محمدزاده مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در مورد آمار اسکان زائران می گوید: از ابتدای ورود آموزش و پرورش به موضوع اسکان زائران که البته حدود ۹۰ درصد از این ظرفیت به همکاران فرهنگی اختصاص پیدا کرده است.

وی می افزاید: از ۲۵ اسفند تعداد ۶۱۹ مدرسه در مشهد تجهیز و در اختیار ستاد اسکان استان قرار گرفته است. تمامی این مدارس مجهز به حمام و یخچال و امکانات رفاهی می باشد و در تمامی نواحی مشهد پراکنده است که این پراکندگی در ۸ پایگاه در مناطق مختلف مشهد می باشد و به صورت شبانه روزی به زائران خدمت رسانی می کنند. با وجود این که اولویت پذیرش در مدارس با همکاران فرهنگی بود، اما با توجه به دستور استانداری تمامی زائران پذیرفته می‌شوند و باتوجه به شرایط جوی علاوه بر تعداد مدارس یاد شده ۹۴ مدرسه با ظرفیت ۸۸۰ کلاس دیگر نیز اختصاص یافت تا زائری بدون سرپناه نباشد.

محمدزاده خاطرنشان می کند: ظرفیت اسکان برای بیش از ۶۶ هزار نفر در ستاد اسکان فرهنگیان فراهم شده است. واگذاری مدارس برای اسکان زائران به صورت زنجیره ای از مرکز شهر می باشد و به تدریج به دیگر مناطق مانند مناطق ۶ و ۷ آموزش و پرورش گسترش می یابد.

وی می افزاید: در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت مدارس ستاد اسکان خالی بوده و باتوجه به شرایط جوی که پیش رو داریم آماده پذیرش زائران می باشیم و از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری می تواند پاسخگوی سوالات است.

آماده سازی اماکن ورزشی برای اسکان زائران

مهدی سلاطین رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد نیز می گوید: بر اساس اعلام اولیه، سالن های ورزشی برای شرایط اضطرار و بحران پیش بینی شده بود. اما از شب اول نوروز، این سالن ها در اختیار زائران قرار گرفت و سالن شهید بهشتی، مجموعه جعفریان گلشهر و سالن نصرت در منطقه بولوار حر برای اسکان در نظر گرفته شد.

وی می افزاید: سالن چمران و مجموعه سجاد هم آماده شده است و مجموعه مهران هم آماده سازی می شود تا در اختیار زائران قرار بگیرد. حتی فضای اداره ورزش و جوانان و مجموعه ورزشی ثامن الائمه در شاندیز نیز در صورت نیاز به زائران اختصاص پیدا می کند.

گروه های جهادی هم پای کار اسکان زائران آمدند

محمد کفیلی، مسئول کارگروه اقتصادی مجمع جهادگران استان نیز با اشاه به پای کار آمدن نیروهای جهادی استان برای اسکان زائران می گوید: در محدوده خیابان های بلوار چمن، چهنو، کوی کارگران و فدائیان اسلام مشهد ۱۲ حسینیه و مسجد برای پذیرش زائران پای کار آمدند که در این مساجد و حسینیه ها به صورت میانگین از شبی ۵۰ تا شبی ۵۰۰ نفر پذیرش شده است که این تعداد پذیرش باتوجه به ظرفیت مساجد متغیر بوده است.

وی می افزاید: در شب گذشته باتوجه به سرمای هوا تعداد مراجعات افزایش یافت و ابتدای سال تا کنون حدود ۴ هزار نفر در این مساجد و حسینیه ها پذیرش و اسکان شده اند.

کفیلی خاطرنشان می کند: با توجه به تغییر رویکرد مسئولان در اسکان زائران از شب گذشته، وضعیت کمی بهبود پیدا کرده است. هر چند بسیاری از زائران نیز با توجه به سرمای هوا مشهد را ترک کرده اند. باتوجه به بارندگی و سرمای پیش بینی شده برای روزهای آینده امیدواریم نهادهای بیشتری برای حمایت زائران پای کار بیایند.

اسکان زائران به خوبی مدیریت شده است

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در حاشیه بازدید از کمیته‌های ستاد خدمات نوروزی شهر مشهد با اشاره به این که موضوع اسکان زائران به خوبی مدیریت شده است، خاطرنشان می کند: با توجه به حجم و تراکم زائران در برخی موارد مشکلاتی جزیی پیش آمد که با تصمیم گیری به موقع مسوولان برای رفع این مشکلات اقدام شد.

وی می افزاید: تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های رسمی و بخش‌های دیگری که از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجوز دارند، اسکان داده شده اند.

نظری خاطرنشان می کند: حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز در مدارس شهر مشهد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ساکن شده اند و در بخش مسکن اضطراری نیز سعی شد تا موضوع اسکان در سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد فراهم شود تا مشکلی در مورد اسکان زائران شکل نگیرد.
وی در ادامه می گوید: زائرانی که در خصوص اسکان دچار مشکل هستند با شماره تلفن ۱۳۷ تماس برقرار کنند تا شرایط اسکان آنها فراهم شود.

یک بام و دو هوا در اسکان زائران

اما در آنچه بیان شده نیز نکاتی وجود دارد:

نخست در مورد اطلاع رسانی در مورد ظرفیت های پذیرش زائران در شهر است که به نظر می رسد با وجود فضاهای متعدد حقیقی و مجازی برای راهنمایی زائران، این فضاها به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است و هنوز سیستم متمرکزی برای اسکان زائران وجود ندارد.

نکته دیگر این که این که آموزش و پرورش اعلام می کند که بخشی از ظرفیت اسکان را با اولویت پذیرش فرهنگیان اختصاص داده است. اما به قطع، این ظرفیت به صورت کامل در اختیار ستاد اسکان قرار نگرفته و می توانست به شیوه مناسبتر و در طیف گسترده تری از مدارس مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این، با وجود فضاهای مناسب برای اسکان، ظرفیت هایی مانند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هم می توانسته مورد استفاده قرار بگیرد که گویا به هر دلیل از ارائه آن به زائران خودداری شده و یا حداقل آماری در خصوص آن منتشر نمی شود.

از سوی دیگر بر خلاف آمار ارائه شده از اسکان موفقیت آمیز زائران در بخش های مختلف، گزارش های میدانی حاکی از آن است که هنوز بخش قابل توجهی از زائران شب را در خیابان و درون خودروهای خود به سر می برند. البته شاید یکی از دلایل این موضوع نیز افزایش قابل توجه هزینه‌های اسکان در اماکن اقامتی و هزینه های سفر است که باعث می شود زائر، حتی در ضورت وجود جای خالی در اماکن اقامتی، نتواند هزینه های حضور در این اماکن را تامین کند.

ضمنا از این نکته نیز نباید گذشت که بر اساس بررسی میدانی، ظرفیت زائر نوروزی در مشهد نسبت به سال‌های پیش از شیوع کرونا افزایش چندانی نداشته است. درست است که ۲ سال کرونایی موجب شد تا بسیاری از مردم نوروز را به اجبار در خانه ها بمانند. اما افزایش بسیار قابل ملاحظه هزینه های سفر اعم از حمل و نقل و اسکان و تامین خوراک و ... موجب شده تا بسیاری از خانواده ها باز هم نتوانند در ایام تعطیلات سفر کنند.

لذا ذکر این نکته که مردم پس از ۲ سال به یکباره در ایام نوروز مسافرت را در برنامه زندگی خود قرار داده اند نیز ادعایی است که اثبات نشده است و نمی‌تواند برای کم کاری های دستگاه های متولی سفر مورد استناد قرار بگیرد. گویا ۲ سال دوری از فضای اسکان زائران نوروزی باعث شده که نوعی اینرسی و لختی میان دستگاه های متولی به وجود بیاید که نیاز است این ظرفیت ها با توجه به تجربیات گذشته بار دیگر مورد ارزیابی قرار بگیرد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که ضعف سیستم اطلاع رسانی به زائران، هزینه های بالای اسکان در مراکز اقامتی، عدم وجود پاکینگ مناسب در برخی از اماکن اقامتی و ترس زائران از سرقت وسائط نقلیه، دوربودن برخی از اماکن معرفی شده از مرکز شهر و نبود شرایط مناسب برای تردد و مواردی از این قبیل، هنوز هم گلایه های زائران را به دنبال داشته و مسئولان و متولیان امر می بایست در این موارد تدابیر مناسب اتخاذ کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: زائر اسکان زائران در مشهد زائران مشهد مشکل اسکان زائران اسکان زائر اسکان داده شده اند برای اسکان زائران مورد استفاده قرار نظر گرفته شد آستان قدس رضوی آموزش و پرورش پذیرش زائران اماکن اقامتی پیش بینی شده موضوع اسکان خراسان رضوی ظرفیت اسکان هزار نفر قرار بگیرد هزار ظرفیت ستاد اسکان حسینیه ها فراهم شده شده اند رضوی نیز ظرفیت ها پای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده می شود

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، براساس اعلام سازمان حج و زیارت با تلاش مستمر دست اندرکاران و مدیریت هزینه ها و تسویه حساب نهایی با شرکت های طرف قرارداد، در حوزه های مختلف خدماتی حج، مبلغی از وجوه دریافتی به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده خواهد شد. 

در اطلاعیه سازمان حج و زیارت در این ارتباط آمده است: «با تغییر در برخی از فرآیندها به منظور مدیریت هزینه ها در بخش های حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، خدمات پزشکی و همچنین کاهش خادمان ضیوف الرحمن ( عوامل اجرایی ، فرهنگی و پزشکی ) و از طرفی حمایت های دولت مردمی در تامین ارز مورد نیاز خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، مبلغی به عنوان مانده عملیات شناسایی شد، لذا مقرر گردید از امروز تا ۱۰روز آینده به حساب ۸۲۵۰۰ زائر حج تمتع سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۵ میلیون ریال مسترد شود. 

در خبر پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت در این زمینه تأکید شده است: «از آنجا که مبالغ صرفه جویی شده مربوط به هزینه هائی غیر از موضوع اسکان حجاج بوده است، مبلغ محاسبه شده برای کلیه زائران یکسان می باشد.»

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • اجتماع عظیم مردم متدین مشهد مقدس در حمایت از طرح «نور» 
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌های کشور
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده می شود
  • بازگشت ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج
  • زائران حج تمتع ۸.۵ میلیون تومان پس‌ می‌گیرند
  • گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر