Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر از علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ باشید اصفهان استانی است با ۲۲ هزار اثر تاریخی که در ۲۸ شهرستان آن پراکنده است. 

اما اگر برای دیدن طبیعت هم عزم سفر کرده اید می‌توانید راهی اصفهان شوید، استانی چهارفصل که به هر سوی آن بروید جاذبه‌های طبیعی خودنمایی می‌کند.

در این فصل، غرب استان هنوز چهره زمستانی دارد، جنوب استان با آب و چشمه میزبان شماست، در شمال استان همنشین بهار و بیدمشک می‌شوید و در شرق استان می‌توانید کویرنوردی کنید آن هم در زمانی که هنوز خورشید آنقدر‌ها سوزان نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب و هوای متنوع، عامل شکل گیری کویر‌های متعدد

شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به علت وجود آب و هوا‌ی متفاوت در استان اصفهان، کویر‌های متعددی در این استان شکل گرفته‌است.

او می‌گوید: غرب اصفهان، دارای هوای سرد و کوهستانی، در مرکز استان، هوا معتدل و در شرق اصفهان، هوا گرم و خشک است.

به گفته سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، معروف‌ترین کویر‌های استان اصفهان، در شمال و شرق این استان هستند برای مثال، کویری که در محدوده نایین تا خور و بیابانک هست جزوی از کویر مرکزی ایران به شمار می‌آید.

امیری می‌گوید: در دو سال آخر که ویروس کرونا، شیوع یافت، ما در حوزه کویرگردی و کویرنوردی برای مسافران، محدودیت‌هایی داشتیم که البته در نیمه دوم سال ۱۴۰۰  به علت واکسیناسیون، این محدودیت‌ها برداشته شد.


دریاچه نمک مهمترین جاذبه کویر مرنجاب

سید حسن چاکری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دریاچه نمک کویر مرنجاب بین سه استان اصفهان، سمنان و قم مشترک است و البته۴۲ درصد از وسعت آن، در اصفهان واقع است.

او گفت:آب شیرینی که در کویر مرنجاب وجود دارد  بخش خصوصی را به پرورش ماهیان قزل‌آلا و خاویار در منطقه ترغیب کرده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل، این دریاچه از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر کشور است و نام آن در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

کویر مرنجاب دارای یک کاروانسرای تاریخی هم هست که در دوران صفوی بنا شده است.

زیرساخت‌هایی برای رفاه، ایمنی و امنیت

چاکری می‌گوید: یکی از دغدغه‌های ما  بحث زیرساخت‌هاست هم برای رونق گردشگری و هم ایمن سازی وضع تردد گردشگران تا وقوع حادثه برای گردشگران به صفر برسد.

به گفته او  ایجاد پایگاه امداد و نجات، راه اندازی اورژانس و دایر کردن پایگاه انتظامی برای امنیت بیشتر منطقه، از مواردی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل می‌گوید: موضوع دیگر تعداد زیاد ورودی‌های فرعی کویر مرنجاب است که برای مسدودکردن آن‌ها اقداماتی شده  چون ظرفیت کویر مرنجاب محدود است.

چاکری می‌گوید: به‌طور مثال یک ورودی فرعی کویر مرنجاب، دروازه‌ای خارج از حوزه استحفاظی آران و بیدگل است که قبل از ورود به این مسیر از گردشگران هزینه اخذ می‌شود در صورتی که اصلا این درآمد برای رفاه گردشگران هزینه نمی‌شود، به همین علت از طریق دادستانی و فرمانداری برای مسدود کردن این ورودی اقدام کرده ایم.

کویر، زیبا اما ناشناخته

امیر عدیلی فعال حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصفهان یک کویر زیبا هم در شهر اردستان و زواره دارد که ناشناخته است و باید معرفی شود تا مردم از آن دیدن کنند.

او می‌گوید: این کویر خدمات بوم گردی خوبی دارد که مسافران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گفته این فعال حوزه گردشگری، اصفهان، چون در مرکز کشور قرار دارد در هر فصل از شرایط خوب آب و هوایی برخوردار است و مسافرانی که راهی این استان می‌شوند از کویرنوردی هم استقبال می‌کنند.

عدیلی می‌گوید: کویر مرنجاب از بهترین کویر‌های استان اصفهان است که ۳ تا ۴ ساعت، از شهر اصفهان فاصله دارد، همچنین کویر ورزنه که از جاذبه‌های گردشگری شرق اصفهان است و برای رسیدن به آن باید حدود یک ساعت خارج از شهر رانندگی کرد.

او می‌گوید: در سال ۱۴۰۰، با در نظر گرفتن شیوه‌نامه بهداشتی، استقبال خوبی از کویرگردی شد و امیدوارم در عید نوروز هم  این اتفاق بیفتد.

در کویرنوردی و کویرگردی، رصد آسمان شب، شترسواری و رقابت خودرو‌های آفرود و موتور‌های سنگین برای علاقه‌مندان به این طبیعت، خاطره‌های به یادماندنی را خلق می‌کند؛ در کنار آن اقامت در واحد‌های بوم گردی نیز خالی از لطف نیست که خوروبیابانک شهرستان کویری شرق اصفهان در زمینه از شهرستان‌های سرآمد در کشور است.

گزارش از عارفه ماندگاری

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کویر مرنجاب کویر نوردی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان میراث فرهنگی آران و بیدگل کویر مرنجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان

شهردار اصفهان گفت: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با تبریک روز ملی شوراها، از تلاش‌های شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و هیئت مدیره و مدیریت این مجموعه تشکر کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن خواسته مردمی در برنامه‌های بازدید از بعضی محلات محروم برای استفاده کودکان و نوجوانان این مناطق از امکانات تفریحی شهر افزود: در همان جلسه مقرر شد تورهای گردشگری برای محلات کم‌برخوردار به‌صورت رایگان از هفته آینده دایر شود تا شعار «شهرداری برای همه مردم است» بار دیگر محقق شود.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری دو مجموعه تفریحی جدید با ویژگی‌های متفاوت تقدیم شهروندان می‌شود و آن‌ها از منظر جدید، شهر اصفهان را تماشا خواهند کرد که یکی از آن‌ها در شرق اصفهان و دیگری در شمال شهر مجموعه تفریحی با مختصات کاملاً متفاوت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

کد خبر 749172

دیگر خبرها

  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • یادمان شهدای کارگر در خطه کویر
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان