Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@11:09:29 GMT

سفر به الموت، گردشگری با یک تیر و دو نشان

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۵۲۳۵

سفر به الموت، گردشگری با یک تیر و دو نشان

اگر در ایام نوروز ۱۴۰۱ به دنبال یک مقصد گردشگری هستید که بتوانید تاریخ و طبیعت را در آن به نظاره بنشیند، الموت قزوین را به شما پیشنهاد می‌دهیم، به ویژه به شهروندانی که در شهر‌های بزرگی، چون کرج و تهران زندگی می‌کنند، چرا که در کمتر از چهار ساعت می‌توانند خود را به این منطقه زیبا برسانند.

طبیعت دل انگیز و روح بخش، هوای معتدل و تمیز در کنار آثار تاریخی زیبا سفر به الموت را در نوروز مطمئنا به سفری جذاب و به یادماندنی برای گردشگران تبدیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صخره‌های رفیع و دره‌های عمیق که درختان بلند قامت در آن جای خوش کرده اند، دریاچه، آبشار، چشمه سار‌ها و رودخانه ها، باغ‌های زغال اخته، گیلاس و فندق و امامزاده‌ها و قلعه‌های تاریخی چیز‌هایی هستند که گردشگران با سفر به الموت آن‌ها را به تماشا می‌نشینند.

در کنار این‌ها خیلی از روستا‌های الموت به معنای واقعی کلمه هنوز روستا هستند و بافت معماری و اجتماعی خود را حفظ کرده اند، خانه‌هایی با مصالح محلی و با سقف‌های چوبی و برخی خانه‌های پلکانی و با نمای کاهگل و همچنین پوشش سنتی زنان و مردان این منطقه بر هیجان و جذابیت‌های سفر به الموت می‌افزاید.

الموت یک منطقه بکر کوهستانی واقع در شمال شرقی استان قزوین و در مرز این استان با مازندران و گیلان قرار دارد، قلعه خشکچال با ارتفاع حدود چهار هزار و ۱۰۰ متر مربع از دریا مرتفع‌ترین نقطه این استان در این منطقه قرار دارد.

الموت از لحاظ تقسیمات کشوری این منطقه به دو بخش الموت غربی به مرکزیت رازمیان و الموت شرقی به مرکزیت معلم کلایه تقسیم شده است.

در حال حاضر جاده قزوین-الموت-تنکابن در این منطقه در دست احداث است و تکمیل و بهره برداری از آن که راه جدیدی را از دل رشته کوه‌های البرز از مرکز به شمال ایران ایجاد می‌کند، بدون شک می‌تواند به رشد گردشگری این منطقه کمک کند.

گردشگران برای سفر به الموت باید ابتدا به قزوین سفر کنند، برای سفر به الموت شرقی از میدان ورودی قزوین به نام مینودر از سمت آزادراه قزوین-کرج تابلو‌هایی وجود دارد که شما را برای رفتن به الموت شرقی و دریاچه اوان راهنمایی می‌کند.

مرکز این بخش معلم کلایه است و فاصله آن تا قزوین ۸۶ کیلومتر است و به دلیل کوهستانی بودن مسیر به طور معمول حدود ۲ ساعت زمان می‌برد از مرکز استان به این شهر برسید.

راه دیگر برای رسیدن به الموت جاده‌ای است که شما را به الموت غربی و مرکز آن رازمیان می‌رساند، برای رفتن به آن باید از آزادراه قزوین-کرج از محدوده دانشگاه آزاد وارد جاده بوستان جنگلی باراجین شد و سپس به سمت روستا‌های نمونه گردشگری زرشک و کامان و سپس رجایی دشت و در نهایت معلم کلایه حرکت کرد.

در روستا‌های مختلف الموت اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی وجود دارد که گردشگران می‌توانند شب را در آن‌ها اقامت داشته باشند.

قلعه حسن صباح الموت، دژی به یادگار مانده از دوره اسماعیلیان

قلعه حسن صباح واقع در روستای گازرخان بخش الموت شرقی قزوین برجسته‌ترین اثر تاریخی منطقه و البته از مهمترین آثار و جاذبه‌های استان قزوین نیز به شمار می‌رود.

این اثر تاریخی آنقدر مهم و دارای اهمیت می‌باشد که در فهرست انتظار برای بررسی و ثبت در فهرست آثار جهانی در یونسکو است.

سفر به الموت بدون دیدن این قلعه مانند آن است که به اصفهان سفر کرده باشید و از میدان نقش جهان دیدن نکنید!

گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا به ویژه الموت نیز سالانه و البته پیش از دوران کرونا برای دیدن این قلعه به الموت سفر می‌کردند که امید می‌رود با مهار این ویروس بار دیگر پای گردشگران خارجی نیز به این منطقه باز شود.

این قلعه بر فراز قلعه سنگی با بیش از ۲ هزار متر ارتفاع ساخته شده و در قرن پنجم هجری مقر حکمرانی حسن صباح از بنیانگذاران و فرماندهان به نام سلسله اسماعیلیون بوده است.

مشاهده موقعیت این قلعه در نوک قلعه و نفوذناپذیری آن در برابر مهاجمان و شیوه ساخت آن هر بیننده‌ای را به تعجب و تحسین بر می‌انگیزد.

براساس آنچه که در کتب تاریخی آمده، تاریخ ساخت این قلعه به بیش از هزار سال قبل یعنی در سال ۲۲۶ هجری قمری توسط حسن بن زید علوی بنا شده و در سال ۴۸۳ نیز به تسخیر و تصرف حسن صباح درآمده است.

خندق‌های سنگی برای پیشگیری از نفوذ مهاجمان، سیستم پیچیده آبرسانی، انبار‌های ذخیره آب و آذوقه و پرتگاه‌های مخوف دورتادور قلعه بر زیبایی‌های این قلعه تاریخی افزوده است.

البته چندین قلعه تاریخی دیگر نیز در الموت قرار دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به قلعه تاریخی لمبسر اشاره کرد که در نزدیکی شهر رازمیان در الموت غربی قرار دارد و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

این قلعه تاریخی نیز از دژ‌های مهم اسماعیلیون بوده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه‌های نویزر شاه و شیرکوه و کاروانسرای تاریخی پیچ بن از دیگر آثار تاریخی منطقه الموت به شمار می‌روند.

دریاچه اوان، منظره‌ای که آرامش را به بینندگانش هدیه می‌دهد

دریاچه آب شیرین اوان در الموت شرقی و در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و خیلی‌ها آن را نگین گردشگری الموت می‌دانند.

دریاچه اوان در میان روستا‌های اوان، وربن، زوار دشت و زرآباد قرار دارد و دورتادور آنرا باغات میوه فراگرفته اند که منظره دل انگیز و زیبایی را به اطراف این دریاچه بخشیده اند.

این دریاچه کمی بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا هزار و ۸۰۰ متر است و عمیق‌ترین قسمت آن حدود ۶ متر است.

رودخانه‌ای به این دریاچه نمی‌ریزد و منبع آب آن چشمه‌های کف داخل خود دریاچه است.

اطراف این دریاچه مناسب برپایی چادر و کمپ و دورهمی‌های خانوادگی است و در داخل دریاچه نیز امکان آب تنی، قایق سواری و ماهیگیری (در برخی مواقع با رعایت مسایل زیست محیطی ابلاغی) وجود دارد.

در حال حاضر دریاچه اوان مقصد بعضی تور‌های طبیعت گردی از تهران نیز است و گردشگران زیادی هرساله در فصل بهار و تابستان از نقاط مختلف کشور به آن سفر می‌کنند.

به گردشگرانی که برای دیدن دریاچه اوان به الموت سفر می‌کنند پیشنهاد می‌شود از روستا‌های گرداگرد دریاچه نیز دیدن کنند، به ویژه از روستای زرآباد که دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی بوده و درخت معروف چنار خونبار الموت که گفته می‌شود در شب‌های عاشورا مایعی صمغی به رنگ خون از آن تراوش می‌کند، در حیاط امامزاده علی اصغر (ع) این روستا قرار دارد.

درخت چنار خونبار روستای زرآباد الموت شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستا‌های پلکانی، چشم اندازی زیبا از معماری خلاقانه

برخی روستا‌های الموت دارای معماری و بافت منحصر به فردی هستند، از جمله این روستا‌ها باید به روستای کلایه اشاره کرد.

گردشگران با دیدن این روستای زیبا و خانه‌های پلکانی و کاهگل و باغ‌های اطراف آن ناخودآگاه به یاد ماسوله گیلان می‌افتند، البته برخی دیگر از روستا‌های الموت مانند هنیز، هیر و آتان نیز دارای ساختار پلکانی و یا بافت تاریخی زیبایی هستند که مشهورترین آن کلایه است.

بافت تاریخی روستای کلایه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

روستای اندج از دیگر روستا‌های الموت است که دیدن آن به گردشگران پیشنهاد می‌شود، صخره‌های تند و تیز با اشکال عجیب مجاور این روستا که در کنار رودخانه قرار گرفته اند، آن را به منظره‌ای دلنواز برای گردشگران تبدیل کرده است.

در کنار بافت تاریخی روستا‌های یاد شده، گردشگران می‌توانند از شالیزار‌های برنجی که در امتداد رودخانه شاهرود به ویژه در روستا‌های همجوار با رازمیان مرکز الموت غربی وجود دارد، لذت ببرند و با عطر و بوی نم شالیزار‌ها حال و روح خود را جلا ببخشند.

همچنین گردشگران با رفتن به روستای گرمارود در شرق الموت شرقی با طبیعتی بکر و جنگلی و کوهستانی روبه رو می‌شوند که بی شباهت با شمال کشور نیست.

گردشگران طبیعت گرد و ورزش دوست نیز می‌توانند برای کوهنوردی به الموت سفر کرده و خود را به قلعه سیالان برسانند، این مکان که در مرز بین قزوین و مازندران قرار گرفته با بیش از چهار هزار متر ارتفاع یکی از نقاط جذاب برای کوهنوردی در استان قزوین به شمار می‌رود.

از بقاع متبرکه الموت نیز باید صرف نظر کرد، این منطقه دارای حدود ۳۰ امامزاده در روستا‌ها است که بقاع متبرکه خیلی از آن‌ها از جمله آثار تاریخی و دیدنی به شمار می‌رود.

گلیم، فندق و زغال اخته و گیلاس خشک، سوغات الموت

گلیم الموت از شهرت زیادی برخوردار است و یکی از صنایع دستی مطرح و سوغات مهم این منطقه محسوب می‌شود.

از خیلی از روستا‌های الموت می‌توان گلیم به عنوان سوغات و صنایع دستی تهیه کرد، اما مرکز تهیه این محصول روستای اندج است که به تازگی به عنوان روستای ملی صنایع دستی در بخش گلیم انتخاب و معرفی شده است.

الموت قطب تولید برخی محصولات باغی در ایران است، این منطقه بیشترین تولید زغال اخته و فندق در ایران را داراست و همچنین از قطب‌های تولید گیلاس در کشور به شمار می‌رود و انار هم در برخی نقاط آن از محصولات غالب است، اگر در فصل تازه خوری این محصولات به الموت سفر کنید می‌توانید آن را از باغ‌های در کنار جاده‌ها و روستا‌ها تهیه کنید و اگر در فصول دیگر یا نوروز به این منطقه سفر می‌کنید می‌توانید این میوه‌ها را به شکل خشک شده و آجیلی خریداری و سوغات بدهید.

برای تهیه زغال اخته بهترین مقصد سفر به روستای هیر است، این روستا قطب تولید زغال اخته ایران است و در فصل برداشت این محصول، ساکنان روستا‌ها میوه‌ها را برای خشک شدن روی بام خانه‌های خود پهن می‌کنند که منظره جالب و زیبایی را پدید می‌آورد، برای تهیه و خرید گیلاس نیز روستای خشکچال و گازرخان پیشنهاد می‌شود.

در فصل تابستان جشن برداشت محصول در برخی روستا‌های منطقه الموت برگزار می‌شود که زمان خوبی برای سفر و همچنین تهیه سوغاتی و میوه‌های ارگانیک است.

در کنار گلیم و میوه‌های یاد شده، گردشگران می‌توانند عسل تازه الموت را نیز از زنبورداران محلی در منطقه تهیه کنند.

الموت همچنین از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در سطح منطقه به شمار می‌رود و محصول گل گاوزبان آن معروف است و گردشگران می‌توانند آن را به عنوان سوغات تهیه کنند، ماهیان خوراکی که از رود شاهرود و یا مزارع پرورش ماهی اطراف این رودخانه تکثیر و تولید می‌شوند نیز گزینه خوبی برای بردن سوغات از الموت به شمار می‌رود.

ناگفته نماند که فقدان پوشش مخابراتی تلفن همراه و اینترنت در برخی نقاط و مناسب نبودن راه زیرساختی در بعضی مناطق از جمله مشکلات زیرساختی الموت به شمار می‌رود که برای رونق گردشگری این منطقه باید هرچه زودتر مرتفع شوند، تکمیل و بهره برداری از راه قزوین-الموت-تنکابن نیز می‌تواند بن بست ارتباطی الموت را از بین برده و به رشد اقتصادی و گردشگری این منطقه کمک کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی گردشگران می توانند روستا های الموت شمار می رود فهرست آثار الموت سفر سفر به الموت قلعه تاریخی دریاچه اوان الموت شرقی الموت غربی زغال اخته حسن صباح میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، برخی محورهای کوهستانی با بارش نخستین برف زمستانی مسدود می‌شوند؛ معمولا اهالی ساکن در مقصد این راه‌ها چند ماهی در محاصره‌اند یا از محورهای دیگری تردد می‌کنند. حالا که فصل بهار رسیده و از سرمای استخوان‌سوز زمستان خبری نیست، این محورها یکی یکی بازگشایی می‌شوند. ما در این گزارش به این محورها و جاذبه‌های گردشگری‌شان سرزده‌ایم.

«تته» تونل برفی و دشت پر گل

یکی از شگفت‌انگیزترین گردنه‌های ایران است؛ گردنه‌ای که برای عاشقان طبیعت به‌ویژه حالا که سراسر دشت‌های اورامانات با گل‌های سرخ پوشیده شده و منظره‌ای بدیع خلق کرده است. ما هم این نوید را به شما می‌دهیم که گردنه تته بعد از چند ماه از 5 اردیبهشت بازگشایی شده و حالا اگر از این گردنه بین مریوان در کردستان و پاوه در کرمانشاه عبور کنید، از یک تونل برفی هم می‌گذرید. این گردنه پیچ در پیچ طولی حدود ۳۰۰۰ متر دارد و در انتهای مسیر به روستای زیبای اورامان‌تخت می‌رسد؛ ارتفاع برف در این مسیر گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما فقط همین نیست، ارتفاع زیاد این گردنه باعث شده که یک منظره زیبا از مرز ایران و عراق و سد دربندیخان پیش روی شما باشد که به راحتی قابل تماشاست.

ببینید:
بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

تصاویری از برف روبی گردنه تته کردستان | حجم سنگین برف در گردنه + فیلم

«گنجنامه-تویسرکان» اسکی در فصل گرم

گنجنامه- تویسرکان یک محور فرعی است، اما بسته‌شدن این جاده هم از پاییز تا بهار سال بعد ترددها را با چالش مواجه می‌کند. این محور ۲۴کیلومتری جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی همدان است و روستاهای منطقه را به همدان متصل می‌کند. گنجنامه- تویسرکان یکی از مسیرهای گردشگری همدان نیز محسوب می‌شود که در مسیر آن، از دیدن یک طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر لذت خواهید برد؛ به‌ویژه اینکه در این مسیر می‌توانید به پیست اسکی تاریک‌دره هم سر بزنید و از پیست چمنی آن هم استفاده کنید. دشت میشان و دهکده گردشگری گنجنامه از دیدنی‌های این منطقه است که حالا با بازگشایی جاده از ۷ اردیبهشت آماده حضور گردشگران هستند.

بیشتر بخوانید:
بازگشایی جاده گنجنامه پس از 5 ماه

«پونل- خلخال» جاده‌ای رو به بهشت

می‌گویند مسیری رو به بهشت است؛ یکی از زیباترین جاده‌های گردشگری که بعد از عبور از روستای گردشگری خوجین و روستای مجره جلوه‌گری می‌کند. این مسیر گردشگری شما را در کمتر از یک ساعت از شهرستان خلخال در اردبیل به رضوانشهر در استان گیلان می‌رساند؛ جاده‌ای که با دره‌های سرسبز، چشمه‌های آب و همچنین آب و هوای مطبوع و خنک در مسیر جنگلی، حال شما را خوب می‌کند. تا چشم کار می‌کند جنگل است و درختان هیرکانی. این جاده هم البته به‌دلیل کوهستانی بودن در روزهای سرد سال بسته است و حالا 20روزی است که دوباره بازگشایی شده و می‌توانید با سفر به آن یک تجربه منحصر به فرد داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
ارتفاع برف بهاری در این نقطه به نیم متر رسید + فیلم

«عسل‌کشان» سفر به غار طبیعی برفی

نامش «عسل‌کشان» است و راه ارتباطی ۱۵ روستا با حدود 4500نفر جمعیت با مرکز شهرستان کوهرنگ و دهستان موگویی. عسل‌کشان هر ساله با نخستین بارش برف مسدود می‌شود و تا سال آینده امکان بازگشایی آن وجود ندارد. ارتفاع برف در این منطقه گاهی تا 8متر هم می‌رسد. این گردنه از 25فروردین امسال بازگشایی شده و می‌توانید با عبور از جاده موگویی- چلکرد به غار یخی «چما» سفر کنید که یک غار عظیم از جنس برف است و از انباشت برف و یخ در طول سال‌های زیاد ایجاد شده است‌. دهستان موگویی هم سرشار از زیبایی‌های طبیعی چون طبیعت بکر و روستاهای پلکانی و آبشارهاست که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

ببینید:
برف روبی جاده چلگرد - سرآقاسید در چهارمحال و بختیاری + فیلم | حجم برف را ببینید


«بیژن» برفی‌ترین پیچ ایران

می‌گویند برفی‌ترین پیچ ایران است و همین باعث شده تا حتی در تابستان هم آب و هوای خنک داشته باشد؛ جایی میان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در ارتفاع ۳۲۰۰ متری منطقه دنا. ارتفاع برف در این منطقه گاهی به حدود ۸ متر یا بیشتر هم می‌رسد. می‌گویند بیژن نام دلاوری از ایران زمین و در لشکر کیخسرو است که به همراه ۲۹تن از یاران وفادار خود در این منطقه گرفتار سرما و برف می‌شوند و همگی جان می‌سپارند. این مسیر که همین چند روز پیش بازگشایی شده، بزرگ‌ترین گردنه ماشین‌رو در ایران است و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید عشایر و چادرهای زیبایشان را هم در این گردنه ببینید. به علاوه، منطقه حفاظت شده دنا در همین نزدیکی است.

کد خبر 848143 برچسب‌ها برف سفر - گردشگری خبر مهم

دیگر خبرها

  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • روند ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باید تا مرداد نهایی شود
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر