Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-02@12:12:42 GMT

نگاهی به مهمترین تحولات پرونده یمن در هفتمین سال جنگ

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۵۲۴۶

نگاهی به مهمترین تحولات پرونده یمن در هفتمین سال جنگ

«منیر الشامی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمن در تشریح پرونده این کشور و پیشروی‌های محقق‌شده توسط نیروهای جنبش انصار الله در جبهه جنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تنها چند ساعت به پایان هفتمین سال  جنگ علیه یمن باقی مانده است و اما بارزترین پیامد آن، بزرگ‌ترین بحران انسانی علیه ملتی است که تنها گناه آن ایمان به خداوند و اعتقاد به ارزش‌های انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الشامی گفت: رژیم‌های استکبار جهانی در یک جنگ نظامی طولانی‌مدت، محاصره سخت و جنگ اقتصادی بی‌پایان، همه با هم جمع شدند تا بدترین فاجعه انسانی را با اجماع بین‌المللی و جهانی علیه مردم یمن رقم زنند اما با این وجود کشورهای ائتلاف متجاوز باز هم حاضر نشدند که از هفتمین سال جنگ بدون تشدید آن خارج شوند، از این رو با گسترش دزدی دریایی خود در کشتی‌های مواد غذایی، دارویی و مشتقات نفتی، فشار محاصره را دوچندان کردند. این فاجعه، مهم‌ترین تحول پرونده یمن در پایان سال هفتم بود و جای تعجب نیست که رژیم جنایتکار آمریکا پشت صحنه این جنگ بوده و دامنه جنگ را شعله‌ور می‌کند.

وی افزود: در زمینه درگیری‌های نظامی، جبهه‌های داخلی شاهد تحولات عمده‌ای طی سال گذشته بودند که منجر به موفقیت نیروهای مسلح در آزادسازی مناطق وسیعی در تعدادی از استان‌های اشغالی، به ویژه مأرب، حدیده و الشبوه، به‌رغم محدودیت زمان و کمبود تجهیزات و تعداد کم نیروها شد.

تحلیلگر یمنی گفت: در سطح عملیات علیه کشورهای متجاوز، نیروهای مسلح یمن عملیات تهاجمی کیفی را علیه عربستان و امارات انجام دادند که بارزترین آنها عملیات «طوفان یمن» در عمق خاک امارات و عربستان بود و آخرین مورد آن، عملیات دوم شکستن محاصره‌ای بود که در سحرگاه پنجشنبه و شامگاه جمعه گذشته انجام شد و پس از آن فریاد کمک‌خواهی ریا از جامعه بین‌المللی برای توقف عملیات تهاجمی نیروهای مسلح یمن علیه تأسیسات نظامی و اقتصادی خود بلند شد و به حدی رسید که اعلام کرد مسئولیت هرگونه کمبود در ذخایر نفت جهان را نمی‌پذیرد به ویژه با توجه به اینکه رژیم آمریکا و رژیم های اروپایی نفت روسیه را به دلیل جنگ روسیه و اوکراین تحریم کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در سطوح دیپلماتیک و بین‌المللی، مذاکرات، پرونده‌های اسرا و پرونده‌های بشردوستانه، در هفتمین سال تجاوزهای ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن شاهد تحولات محسوسی نبوده و تا این لحظه تقریبا متوقف شده است و غیر از دعوت کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس چند روز پیش برای انجام مذاکرات یمنی- یمنی در پایان ماه مارس سال جاری در ریاض شاهد تحرک محسوسی نبوده‌ایم که البته رهبری یمن نیز به این دعوت به سرعت پاسخ داد و استقبال خود را از هرگونه درخواست برای مذاکره به شرط انجام آن در یک کشور بی طرف - غیر از ریاض که کشوری متجاوز علیه یمن است- اعلام کرد.

الشامی گفت: ناگفته نماند که این فراخوان چیزی جز توطئه جدیدی نیست که توسط ریاض انجام شده و هدف اول و آخر آن تلاش برای متحد کردن عناصر مزدور داخلی خود از شورای انتقالی، اخوان المسلمین، معارضان و گروه‌های تروریستی برای مقابله با نیروهای ملی یمن است و شاید انتخاب «احمد صالح» به عنوان معاون «منصور عبد ربه هادی»، رئیس دولت مستفی یمن و «طارق صالح» به عنوان وزیر دفاع نیز در راستای همین توطئه بوده است.

وی افزود: دعوت آنها از انصارالله چیزی غیر از یک حباب رسانه‌ای نیست که می‌خواهند در مقابل جامعه جهانی از آن سوء استفاده کنند و انتخاب آنها برای برگزاری این نشست در ریاض گواه روشن آن است.

الشامی گفت: هفت سال از جنگ وحشیانه ائتلاف متجاوز علیه یمن گذشته است اما این جنگ در تحقق اهداف پنهان و آشکار خود شکست خورده است، ائتلاف و کشورهای مزدور حاضر در آن با استواری مردم مظلوم یمن شکست خوردند، ملتی که مبارزه تا استقلال، آزادی و عزت یا شهادت را برگزیده‌اند.

وی در پایان گفت: اکنون پرسش‌های فراوانی نزد افکار عمومی درباره این جنگ وجود دارد مبنی بر اینکه چرا این همه مداخلات نظامی و دیپلماتیک خارجی، محاصره و جنگ اقتصادی در یمن با شکست مواجه شده است؟ این جنگ تا چه زمانی طول خواهد کشید؟ جهان تا چه موقع در برابر بی عدالتی علیه  مردم یمن که با بدترین فاجعه تاریخ بشر زندگی می کنند، سکوت خواهد کرد؟

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پرونده یمن هفتمین سال علیه یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی

دادستانی تهران علیه برخی فعالان رسانه‌ای در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی اعلام جرم کرد.

به گزارش ایسنا، قوه قضاییه اعلام کرد:

به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی BBC در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگارها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد. 

دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • نگاهی به بی‌بدن|متهمان ردیف اول قتل که قاتل نیستند!
  • اعلام جرم دادستانی علیه برخی ناشران اخبار جعلی درباره پرونده نیکا شاکرمی
  • اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای
  • نگاهی به پرونده بابک زنجانی
  • اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی
  • هفتمین کاروان کمک‌های مصر راهی غزه شد
  • نگاهی بر خبر‌های ورزشی یازدهم اردیبهشت استان قزوین