Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-معادن هرمزگان ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه استان هستند و رشد ۲۱۰درصد حقوق دولتی معادن نشان می‌دهد توسعه این بخش می‌تواند برای دولت نیز کمک بزرگی باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، استان هرمزگان جزو معدود استان‌هایی در کشور است که ظرفیت‌هایش به اندازه یک ایران است یعنی از رنگین‌کمانی مردمان و ساکنانش به دلیل مهاجرت‌پذیر بودن تا رنگین‌کمانی‌بودن ظرفیت‌هایش این استان را به یک پهنه عظیم برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمزگان سواحل بکر و بی‌نظیری دارد که از غرب تا شرق  امتداد پیدا کرده است، جزایر فوق‌العاده‌ای که شاید از ظرفیت‌های خیلی از آن‌ها استفاده نشده است و هنوز برای مردم ایران ناشناخته هستند، ظرفیت عظیم صنعتی شدن و مجاورت با آب و همچنین ظرفیت عظیم گمرکی چه با گمرکات و بنادر موجود چه با گمرکات و بنادری که در آینده می‌توانند معر‌ّف هر کدام از شهرهای هرمزگان باشند.

جنگل‌های منحصر به فرد مانگرو، ظرفیت عظیم کشاورزی خارج از فصل، کویر و آب و هوایی با اختلاف بیش از 90 درجه به نوعی که در دل منطقه‌ی کاملا گرمسیر هرمزگان مناطقی وجود دارد که تقریبا سردسیر هستند و در دل گرما، محلی مطلوب برای گردشگری تابستانی در هرمزگان است یا در یک شهرستان در فاصله‌ای کمتر از 100 کیلومتر در منطقه‌ای خرما برداشت می‌شود و در منطقه‌‌ای دیگر انار و انگور و ‌‌‌... و اما ظرفیت عظیم معادن هرمزگان که دیر به سمت آن رفته‌اند و هم اکنون پهنه‌ای عظیم برای توسعه استان است.

خیلی از کشورها بسیاری از این ظرفیت‌هایی را که ما در ایران داریم ندارند و تنها با تکیه بر معادن خود اقتصاد ملی خود را می‌چرخانند به عنوان مثال کشوری مانند استرالیا اصلی‌ترین تکیه‌گاه اقتصادی‌اش در بخش معدن است چنانچه در سال  سال 2018 ، 376.6 میلیارد دلار  در  بخش معادن استرالیا سرمایه‌گذاری شد که در سال 2019 به 357/8 میلیارد دلار افزایش یافت و در سال 2020 ، این بخش 360/4 میلیون دلار رسید به طوری‌که آمار منتشر شده از اداره آمار استرالیا نشان می‌دهد که این بخش مسئول یک دهم از کل اقتصاد استرالیا در طی سال های 2019 و 2020 بوده است و کووید 19 نیز هیچ تاثیری روی آن نگذاشته است.

بنابراین با تکیه به بخش معادن و البته فرآوری محصولات حاصل از آن می‌تواند سود سرشاری را همراه با اشتغالزایی فوق العاده برای کشور به ارمغان آورد اما کارشناسان معدن در ایران معتقد هستند که میزان سرمایه‌گذاری در ایران بر روی معادن با میزان دارایی‌های معدنی سنخیتی ندارد چرا که مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای معدن‌کاری در ایران تا به امروز  حدود 50 میلیارد دلار بوده است.

استان‌هرمزگان بیش از  یک و نیم میلیارد ذخایر معدنی دارد و معادن پایه استان هرمزگان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است و می‌توان برای 20 نوع ماده معدنی دیگر در این استان اکتشاف انجام داد.

طی سال‌های گذشته و دهه‌های اخیر بیشترین فعالیت معادن هرمزگان بر مبنای کانی‌های فلزی بوده است و همین امر باعث شده است که کانی‌های غیرفلزی محجور و به نوعی دست‌نخورده باقی بمانند.

الیاف شیشه، الیاف نسوز، استخراج نمک از دریا و دریاچه، الیاف سرامیکی، آهک هیدراته، بریکت زغال‌سنگ، سیمان، گچ و ... همه و همه ظرفیت‌های عظیمی هستند که در استان هرمزگان می‌توان با استفاده از آن‌ها به توسعه متوازن رسید.

به عنوان مثال در رابطه با محروم‌ترین شهرستان ایران یعنی بشاگرد باید بگوییم امروز که دولت سیزدهم نشان‌داده است علاقه‌ای به توسعه نمایشی این‌ منطقه ندارد و فرمان 22 ماده‌ای رئیس جمهور برای بشاگرد نشان عزم جدی دولت برای توسعه بنیادین این منطقه دارد بنابراین باید ظرفیت عظیم معادن دست‌نخورده این شهرستان را فعال کرد.

و دوستی استاندار هرمزگان نیز تنها راه نجات این منطقه از محرومیت را فعال کردن معادن بشاگرد می‌داند.

فرمان دوازدهم رئیس‌جمهور برای نجات بشاگرد بر همین مبنا تکیه دارد چنانچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شده است ظرف 2 ماه گزارش ارزش اقتصادی معادن بشاگرد را تهیه و به دبیرخانه کارگروه ملی توسعه شهرستان ارائه کند و همچنین در سال 1401 نسبت به واگذاری معادن دارای پروانه اکتشاف شهرستان ( 15 مورد منتخب) پس از تامین برق با نصب دستگاه ژنراتور توسط آن وزارتخانه اقدام نموده و در خصوص راه اندازی کارگاه های تولید شن و ماسه از طریق بخش خصوصی در منطقه اقدام شود و همچنین قرار شد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نسبت به مطالعه و تکمیل پهنه اکتشافی معادن شهرستان در سال 1401 اقدام کند.

بنابراین فرصت‌سوزی در حوزه معادن را باید کنار گذاشت و از آن برای توسعه پایدار استفاده کرد.

ریل‌گذاری جدید وزارت صمت در عرصه صنعت و به‌ویژه معادن تا امروز محقق نشده بودمعادن ظرفیتی مغفول‌مانده برای رونق تولید کردستان محسوب می‌شودعدم نظارت بر صدور مجوز معادن و واحدهای تولیدی در استان کردستان برچیده شود
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این‌باره اظهارداشت: در سال 1400 فعالیت‌های خوبی در حوزه معادن استان هرمزگان انجام‌شد و میزان حقوق دولتی معادن در حال بهره برداری نسبت به مدت مشابه سال 99 با رشد 210 درصدی روبرو شد که نشان از ظرفیت بالای این حوزه برای رشد دارد.
وی افزود: در سال 1399 میزان حقوق دولتی که از معادن استان هرمزگان استحصال شد حدود 86 میلیارد ریال بود اما در سال 1400 این رقم و حقوق به  267 میلیارد ریال رسید که افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان‌کرد: در سال 1400 یک‌سری اولویت‌هایی برای حوزه معادن استان در نظر گرفته شده بود که اولین اولویت ما تلاش برای وصول حقوق دولتی معادن سال 1400 و سال‌های پیشین بود که این‌ امر را تلاش کردیم محقق شود.
قاسمی تصریح‌کرد: استان هرمزگان از لحاظ معدنی استانی غنی به شمار می‌آید و دارای معادن مختلف شامل انواع مصالح ساختمانی، سنگ تزئینی، معادن غیر فلزی، مانند معادن خاک سرخ، نمک، پتاس و ... و معادن فلزی مانند  سنگ آهن، کرومیت، منگنز و ... است که فرصت‌های خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری هستند.

وی عنوان کرد: در سال 1401 اولویت اصلی‌ای که دنبال خواهیم کرد برگزاری مستمر مزایده برای معادن  در جهت  تعیین تکلیف معادن کوچک است تا بتوانیم ظرفیت‌های موجود را بیش از پیش فعال کنیم .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان خاطرنشان‌کرد: هم اکنون 251معدن در استان موجود است که 171 معدن از بین‌آن‌ها فعال و دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

انتهای پیام/‌865/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حقوق دولتی معادن استان هرمزگان معادن هرمزگان سرمایه گذاری معدن و تجارت برای توسعه ظرفیت عظیم سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

نخستین نشست شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ به‌ریاست معاون اول رئیس ‌جمهوری برگزار و ۵ درخواست وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه در مناطق مشترک با کشورهای همسایه بررسی و تصمیم گیری شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر در این نشست بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک نفت و گاز تأکید کرد و در ادامه طرح «افزایش سقف اعتباری و زمانی قراردادهای طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی» و طرح «احداث مخزنگاه شهید مهدوی بندرعباس» تصویب شد.

همچنین کلیات طرح «توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفت سامان و دلاوران»، طرح «بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزداگان» و طرح «بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی آذر» بررسی و مقرر شد پس از برگزاری نشست‌های مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات این طرح‌ها، تصمیمات نشست ابلاغ شود.

براساس این گزارش، درباره طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی اعلام شد که با افزایش مبلغ اعتباری تا ۳.۰۷ میلیارد دلار، ۲۱ حلقه چاه تکمیل و روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

دیگر خبرها

  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی