Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@17:39:13 GMT

آغاز فصلی نو در گردشگری اردبیل با عبور از مسافران گذری

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۵۴۲۶

آغاز فصلی نو در گردشگری اردبیل با عبور از مسافران گذری

نادر فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: چالشی که در چند دهه اخیر گردشگری اردبیل را درگیر کرده است عدم ماندگاری مسافران و گردشگران در این استان و انتخاب نشدن اردبیل به عنوان اولین مقصد گردشگران است چرا که در طول سال‌ها تعداد مسافرانی که از این استان به مقصد سایر استان‌ها عبور می‌کردند بیش از مسافرانی بوده که اردبیل را به عنوان مقصد اصلی سفر خود انتخاب می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سقف آمار ۸ میلیونی گردشگران اردبیل در سال‌های اخیر تنها یک اشتباه بوده، افزود: متأسفانه دوربین‌های تردد شمار در محورهای مواصلاتی استان تعداد خودروهایی که از راه‌های ارتباطی تردد داشتند را به ثبت می‌رساند در حالی که مقصد بیش از نیمی از این مسافران استان‌های شمالی و شمال شرق بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: علی‌رغم تردد ۸ میلیون مسافر از استان اردبیل ما هیچ تحولی را در صنعت گردشگری این منطقه شاهد نبودیم در حالی که با فراگیری علم اقتصاد گردشگری به خوبی می‌توان به این موضوع پی برد که میزان ارتقا یا رکود اقتصاد گردشگری یک منطقه با ماندگاری یا عدم ماندگاری مسافران در آن منطقه محاسبه می‌شود.

فلاحی ادامه داد: مشکل اقتصادی سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت گردشگری استان در شهرهای گردشگری منطقه به خوبی گویای این مسئله است که حلقه مفقوده در این میان آمار سفرهای ۸ میلیونی به استان اردبیل در واقع همان آمار گردشگران سفر کرده به این استان نیست و اردبیل در تمام این سال‌ها تنها یک معبری برای مسافران سایر استان‌ها بوده است.

گردشگری اردبیل بر شرایط کرونایی غلبه کرد

وی تصریح کرد: علی‌رغم رکود ۲ ساله گردشگری استان تحت‌الشعاع شرایط کرونایی امسال آمارها نشان می‌دهد که ما علی‌رغم افت محسوس آمار گردشگران نسبت به سال‌های قبل شیوع کرونا امسال آمار اشغال ۹۰ درصدی تخت هتل‌ها را داشتیم و این می‌تواند برای آینده گردشگری استان خبر خوبی باشد.

این مسئول میزان اشغال تخت برخی هتل‌های بزرگ استان را در نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در حدود ۲۴ درصد عنوان و اضافه کرد: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی استان اردبیل نه تنها استان گذری برای مسافران عبوری نبود بلکه میزان ماندگاری گردشگر در استان نیز افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

فلاحی با تاکید بر اینکه ما خواهان گردشگری تثبیت شده هستیم که اقتصاد گردشگری را تقویت و متحول کند، گفت: اگر در تعریف و تعبیر گردشگری و آمارهای ارائه شده مشکلی نداشته باشیم تحول چشمگیر در حوزه گردشگری اردبیل را به خوبی خواهیم دید.

تدقیق ماندگاری گردشگر بر حسب میزان اشغال واحدهای اقامتی

فلاحی با تاکید بر اینکه ما در استان اردبیل باید گردشگری استان را بر اساس تردد شمار محاسبه نکنیم، گفت: می‌بایست بحث گردشگری را بر اساس ضریب سطح اشغال هتل‌ها و میزان ماندگاری این مسافرها در هتل‌ها بررسی کنیم بر این اساس نوروز ۱۴۰۱ را علی‌رغم کاهش ترددهای محورهای مواصلاتی نوروزی خوش یمن برای گردشگری استان در نظر می‌گیریم.

وی از ارتقای سطح خدمات گردشگری به لحاظ کمی و کیفی خبر داد و یادآور شد: مسافران در استان‌های مختلف به دنبال محموعه‌هایی هستند که کیفی‌سازی کردند و گردشگری اردبیل هم‌اکنون در این مسیر قرار گرفته و خوشبختانه همین موضوع در کنار سایر پارامترها امسال سبب شده تا تور گردشگری از کشورهایی همچون هلند و چین در استان داشته باشیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اردبیل تا به امروز در تعطیلات نوروزی به هیچ وجه مقصد اول گردشگری نبوده اما به دلیل هوای مطبوع در فصل تابستان همواره به عنوان مقصد اصلی گردشگران تابستانی بوده است.

کد خبر 5453173

منبع: مهر

کلیدواژه: اردبیل سرعین میراث فرهنگی اردبیل گردشگری اسکان مهمانان نوروزی هتل داری مسافران نوروزی سفرهای نوروزی نوروز تعطیلات نوروزی عید نوروز نوروز 1401 نادر فلاحی نوروز بوشهر مسافران نوروزی گردشگری نوروز 1401 ویروس کرونا بارش برف کرمانشاه سفرهای نوروزی آمار کرونا اردوهای راهیان نور سانحه تصادف عید نوروز تصادفات رانندگی گردشگری اردبیل گردشگری استان استان اردبیل استان ها علی رغم سال ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی که نام جزایر قناری از سوی رسانه‌های غربی به عنوان مکانی بی حاشیه و امن برای گردشگران تلقی می‌شود، اما تغییر الگو‌های بومی و سبک زندگی ساکنان این منطقه، منجر به نارضایتی شدید آنها از گردشگران شده است. آنها از یک سو گردشگری را مهم‌ترین منبع درآمد خود قلمداد می‌کنند، اما از سوی دیگر، فراگیر بودن حضور توریست‌ها را منافی اصول و سبک زندگی بومی و محلی خود می‌دانند. همین مسئله، مولد یک تعارض جدی در جزایر قناری بوده که منتج به وقوع اعتراضاتی در این منطقه شده است. اخیرا ده‌ها هزار نفر در جزایر قناری اسپانیا علیه طرح گردشگری گروهی «فراگیر» در مجمع‌الجزایر اقیانوس اطلس، راهپیمایی کردند.

معترضان، رشد کنترل نشده گردشگری را برای محیط زیست و ساکنانش مضر توصیف می‌کنند و خواهان محدودیت در تعداد گردشگران هستند. آنها تاکید می‌کنند که مخالف صنعت گردشگری نیستند که ۳۵ درصد از اقتصاد جزایر قناری را تشکیل می‌دهد.

در سال قبل میلادی، ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر از هفت جزیره اصلی این مجمع‌الجزایر دیدن کردند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که این میزان حدود شش برابر بیشتر از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری این جزایر است. بدیهی است که این نسبت ریاضی، می‌تواند از عمق فاجعه در جزایر قناری پرده بردارد! جایی که عملا این منطقه تبدیل به مکانی برای تلاقی نامتوازن خرده فرهنگ‌ها و در نتیجه، وقوع بحران‌های تبعی شده است.

صنعت گردشگری ۴۰ درصد از مشاغل این مجمع الجزایر را تشکیل می‌دهد. شهروندان انگلیس و آلمان، ازجمله کشور‌های اصلی هستند که گردشگرانشان به این جزایر سفر می‌کنند، اگرچه خود اسپانیا به‌عنوان سرزمین مادر هم مقصد محبوب آنهاست. در «سانتا کروز د تنریف»، پایتخت تنریف، بزرگترین جزیره، معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «گردشگر، به سرزمینم احترام بگذار!» و «جزایر قناری محدودیت دارد.»

لیدیا مورالس، یک معترض به بی‌بی‌سی گفت: «مشکل اصلی این است که طرح گردشگری گروهی چندین دهه است که در حال نابودی جزیره و زندگی ساکنانش است. احساس می‌کنیم که ما رانده شده‌ایم، اولویت‌های ما در نظر گرفته نمی‌شوند.»

معترضین در این تجمع پیام‌های واضحی را به سیاستمدارانشان مخابره کردند. آنها قویا معتقدند که سیاستمداران به جای در نظر قرار دادن نیاز‌های ساکنین، بیشتر روی ساخت مجتمع‌های گردشگری و هتل‌ها «متمرکز» هستند. فراتر از آن، تظاهرکنندگان می‌گویند که آنها خواهان یک طرح پایدارند که تأثیرات زیست‌محیطی مانند کمبود آب در آب و هوای گرم را در نظر بگیرد و فشار کمتری بر هزینه‌ها و مسکن وارد کند. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار در سال ۲۰۲۳، ۳۴ درصد از ساکنان جزایر قناری در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند که بیشترین تعداد در اسپانیای پس از اندلس است. بنابراین، رمزگشایی از گستردگی تظاهرات اخیر و عصبانیت ساکنین جزایر قناری چندان دشوار نیست! آنها به درستی احساس می‌کنند قربانی سیاستگذاران حوزه گردشگری و مسئولین دولتی خود شده و نیاز‌های روزمره توریست‌ها بر نیاز‌های اساسی زندگی آنها در تصمیم سازی‌های کلان و خرد غلبه پیدا کرده است. هفته گذشته، فعالان در اعتراض به آنچه که رشد مخرب گردشگری در جزایر قناری می‌دانند، اعتصاب غذا را در تنریف آغاز کردند. معترضان خواهان توقف ساخت یک هتل و یک استراحتگاه ساحلی در جنوب جزیره هستند. آنها همچنین خواهان توقف تمام پروژه‌های توسعه گردشگری هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان