Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:47:35 GMT

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۵۷۰۴

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: بازگشایی آب سد زاینده رود در این مرحله به میزان مشابه بهمن ماه سال گذشته،  از بامداد امروز به مدت ۱۰ روز افزایش یافت.

زینلیان با ابراز خرسندی از بازگشایی آب زاینده رود همزمان با ایام نوروز و حضور میهمانان و مسافران در این استان خاطرنشان کرد: امکان جریان دائمی آب در بستر رودخانه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ابراز امیدواری کرد که این بازگشایی محدود از نظر مباحث زیست محیطی و جلوگیری از فرونشست موثر واقع شود و بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان تامین شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان پیش از این اعلام کرده بود خروجی سد زاینده رود با توجه به نزولات جوی پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ روز افزایش می یابد و جریان زاینده رود احتمالاً ۲ روز پس از این تاریخ به شهر اصفهان و پس از آن به اراضی کشاورزی شرق خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده رود با حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

این رودخانه در سال های گذشته بطور زمان بندی شده جریان داشت و آب زاینده رود برای کشت بهاره و پاییزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان از سد رهاسازی می شود؛ این رودخانه در زمان حاضر در اصفهان خشک است.

برچسب‌ها زاینده رود کشاورزی آبیاری اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود کشاورزی آبیاری زاینده رود کشاورزی آبیاری اصفهان سد زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان، در پی فعالیت این سامانه بارش‌زا، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، ریزش تگرگ، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها و درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی در مناطق شمال، جنوب و شرق استان به ویژه اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، دهاقان، سمیرم، شهرضا، مهاباد، نائین، نطنز و ورزنه وجود دارد.


اداره کل هواشناسی استان اصفهان توصیه کرده است که هم استانی‌ها از سفر به ویژه برون شهری و توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها طی ساعات پیش رو خودداری کرده و در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر احتیاط کنند.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در این اطلاعیه همچنین بر لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی تاکید کرده است.
هشدار سطح زرد رنگ زمانی صادر می‌شود که رخداد پدیده‌ای جوی ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | گره کور ترافیکی خروجی فتح باز شد
  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر