Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:40:05 GMT

طراوت بهار ۱۴۰۱ در باغ جهانی پهلوان‎‎پور مهریز

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۶۸۰۲

طراوت بهار ۱۴۰۱ در باغ جهانی پهلوان‎‎پور مهریز

ایسنا/یزد باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز این روزها بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی، میزبان مسافران نوروزی است.

«الهام جلوداری» مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوانپور در این باره افزود: باغ جهانی پهلوان‌پور با مساحتی حدود پنج هکتار، شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه در بخش مرکزی، بنای زمستانخانه در بخش غربی، برج گلین در جنوب شرقی و اصطبل، انبار و کارگاه ‌های قالی بافی و ریسندگی در بخش جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همچنین درختان چنار سر به فلک کشیده و تنومند کهنسال و آب روان در کنار این درختان به همراه بافت تاریخی و کوشک مرکزی، فضایی دلنشین و بی مثالی را در باغ پهلوان پور ایجاد کرده است که خاطره‎‎ای به یاد ماندنی از ترکیب تاریخ کهن و طبیعت بکر را برای هر بازدید‎کننده‏‏‌ای ثبت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: قدمت باغ پهلوان پور به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان‎‎پور متعلق بوده است.

به گفته جلوداری، این باغ از بناهای مهم فرهنگی- تاریخی است که طبیعت، هنر و معماری را در کنار هم به نمایش گذاشته است.

وی ارزشمندترین بخش باغ را عمارت کوشک یا شربت‎‎خانه در سه طبقه و به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع دانست و تصریح کرد: عمارت کلاه فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده شده و از نفیس ترین قسمت‌ های بنای شربتخانه به شمار می‌رود و این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ پهلوان‏‏پور در پایان نیز گفت: باتوجه به اقدامات صورت پذیرفته و آماده‎‎سازی باغ، از روز بیست و هفتم اسفندماه تا پنجم فروردین ماه بالغ بر چهار هزار نفر، از این باغ جهانی بازدید کردند.

گفتنی است؛ باغ پهلوان پور مهریز در سال ۸۱ به شماره ۶۳۳۴ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسافران نوروزی استانی عکس باغ پهلوان پور نوروز 1401 مهريز پهلوان پور باغ پهلوان باغ جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک دفینۀ «معطّر» در زیر خانۀ اولین رئیس‌جمهور آمریکا (+عکس)

باستان‌شناسان در بخشی از پروژه ۴۰ میلیون دلاری «احیای عمارت»، دو بطری شیشه‌ای مهروموم‌شده قرن ۱۸ را در مونت وِرنون کشف کردند. 

به گزارش فرادید، مونت ورنون (Mount Vernon) محل سکونت و مزرعه سابق جورج واشنگتن، جزء بنیانگذاران آمریکا و نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده است. ساخت عمارت کنونی سال ۱۷۳۴ توسط پدر جورج واشنگتن، آگوستین واشنگتن آغاز شد که توسط یک معمار ناشناس به صورت تدریجی ساخته شد. 

سال ۱۹۶۰ مونت ورنون یک مکان ملی‌تاریخی تعیین شد و در فهرست ملی اماکن تاریخی ثبت شد. این محوطه متعلق به انجمن بانوان مونت ورنون، قدیمی‌ترین سازمان ملی حفاظت از تاریخ در ایالات متحده است. 

«پروژه احیای عمارت» از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ در حال انجام یک پروژه حفاظتی از این بنای تاریخی برای محافظت از بافت اصلی ساختمان و اطمینان از یکپارچگی ساختاری آن است. 

در طول فاز ۱ پروژه، باستان‌شناسان حفاری‌های کوچکی در انبار عمارت انجام دادند و آنجا دو بطری دست‌نخورده‌ی ساخت اروپا را کشف کردند که مربوط به سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۰ است. 

هر دو بطری از جنس شیشه سبز تیره و حاوی مایعی هستند و از درون گودالی پیدا شدند که زیر کف‌پوش‌های آجری دهه ۱۷۷۰ انبار دفن شده بود. 

داگ برادبِرن، رئیس و مدیرعامل مونت ورنون می‌گوید: «ما به اکتشافات جالبی رسیدیم، از جمله این دو بطری شیشه‌ای کاملاً سالم حاوی مایعاتی که از قبل از جنگ استقلال آمریکا دیده نشده‌اند.» 

بطری‌ها برای حفاظت و تجزیه و تحلیل محتویات‌شان در یک محیط کنترل‌شده به آزمایشگاه فرستاده شدند. 

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد محتویات مایع آن‌ها هنوز دارای رایحه مشخص شکوفه‌های گیلاس (که برای ساکنان منطقه در فصل بهار آشنا بود) و همچنین حاوی بقایای گیلاس از جمله ساقه‌ها و هسته‌ها است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آذرخش جان یک نفر را در مردهک عنبرآباد گرفت
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • رشد ۱۰ برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز
  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا
  • کشف یک دفینۀ «معطّر» در زیر خانۀ اولین رئیس‌جمهور آمریکا (+عکس)
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک