Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و برخی دیگر از بند‌های این لایحه در مجموع بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، افزایش چشمگیری داشته است. در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و برخی دیگر از بند‌های این لایحه در مجموع بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، افزایش چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر صالح آبادی عنوان کرد: واقعیت امر این است که این میزان مازاد بر توان شبکه بانکی است و از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی حدودا ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بوده است؛ بنابراین اگر ما تکالیفی مازاد به شبکه بانکی تحمیل کنیم این امر منجر به ناترازی بانک ها، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و درنتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود.

کنترل نقدینگی و تورم دغدغه مقام معظم رهبری است   رئیس کل بانک مرکزی افزود: پنج شنبه هفته گذشته نامه‌ای در این خصوص به مقام معظم رهبری تقدیم و در آن به اثرات این تکلیف که منجر به ناترازی بانک‌ها می‌شود، اشاره کردم.

وی با بیان اینکه کنترل نقدینگی و تورم از موارد مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از تولید کنندگان کشور نیز به افزایش حجم نقدینگی اشاره و از این موضوع به عنوان یکی از مهمترین موضوعات یاد کرده بودند؛ بنابراین ما اطمینان داشتیم ایشان راجع به نقدینگی و تورم دغدغه دارند لذا نامه را تقدیم کردیم و ایشان نیز بلافاصله دستوری صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده تنها مختص به تبصره ۱۶ نیست، گفت: در بند‌های الحاقی دیگر نیز تکالیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که مغایر با لایحه دولت است؛ چرا که انچه که ما در لایحه دولت به آن اشاره کرده بودیم یک بند کلی بود و قرار بر این شد برابر آیین نامه‌های دولت و با توجه به منابع موجود بانک ها، این موارد مشخص شود، اما در کمیسیون تلفیق به جزئیات اشاره شد و نیز بند‌های دیگری الحاق شد که در لایحه دولت نبود.
انتظار بانک مرکزی از مجلس برای بازگشت به لایحه دولت
صالح آبادی بیان کرد: با تذکری که مقام معظم رهبری داشتند، این تبصره و بند‌های الحاقی آن به کمیسیون تلفیق برگشته که امیدواریم در کمیسیون تلفیق اصلاحات به گونه‌ای انجام شود که به لایحه اولیه‌ای که دولت ارائه داده برگردد و بند‌های الحاقی که به آن اضافه شده، حذف شود و این درخواست صریح ما از کمیسیون تلفیق است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای از برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی گفت: با توجه به اینکه کنترل تورم و بهبود معیشت مردم مورد تاکید و توجه ایشان است، اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و بانکها، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مشتریان حقیقی و حقوقی که اضلاع مهم اصلاح نظام بانکی هستند را به مرور و با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها افزود: رفع مشکلات بانک‌ها صرفا به موارد کلی محدود نخواهد شد و برای هر بانک با توجه به مشکلات خاص خودش، برنامه‌ها و اقداماتی را برای اصلاحات ساختاری نظام بانکی انجام خواهیم داد.
کوروش پرویزیان، رئیس شورای عالی هماهنگی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: با دستوری که رهبر انقلاب در حوزه تسهیلات تکلیفی بانک‌ها دادند، تعدیل خوبی در مجلس صورت گرفته و امیدواریم مجدد این موضوع از سوی شورای نگهبان بازنگری شود تا این تکالیف سنگین که خارج از توان شبکه بانکی است از دوش شبکه بانک‌ها حذف شود.

پرویزیان درخصوص تسهیلات تکلیفی که بردوش شبکه بانکی در سال آینده قرار گرفته گفت: در بودجه ۱۴۰۱، تسهیلات تکلیف سنگینی بر دوش شبکه بانکی قرار گرفته است و تقاضای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه شبکه بانکی این است که تسهیلات تکلیفی، متناسب با وضعیت بانک‌ها باشد.

رئیس شورای عالی هماهنگی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: نکته دیگر و توقع ما این است این تکالیف را از بانک‌های خصوصی بردارند؛ تکالیف، مربوط به منابعی است که دولت خودش در اختیار شرکت‌ها یا بانک‌های دولتی قرار می‌دهد و به صورت عاملیت انتظار دارد بانک‌ها این پرداخت تسهیلات را در طرح‌هایی که دولت پیش بینی کرده است انجام دهند و دولت این منابع را در اختیار بانک‌های خصوصی قرار نمی‌دهد.

افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌های دولتی

وی ادامه داد: بانک‌های خصوصی در حوزه تسهیلات خرد، قرض الحسنه، ودیعه، کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در این سال‌ها فعال بودند، در بودجه پیش بینی شده است که ۳۵ هزار میلیارد تومان به بانک‌های دولتی، اضافه شود؛ اصلا دولت نمی‌تواند به بانک‌های خصوصی سرمایه‌ای بدهد تا از آن‌ها تکلیف بخواهد.

پروزیان در پایان گفت: در خصوص تسهیلات تکلیفی دولت منابع را یا به صورت عاملیت در اختیار بانک‌ها قرار بدهد یا این منابع را تامین کند چرا که انتظارات از شبکه بانکی باید متناسب با منابع و امکاناتی باشد که بانک‌ها در اختیار دارند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان نظر گرفته شده مقام معظم رهبری تسهیلات تکلیفی بانک های خصوصی کمیسیون تلفیق شبکه بانکی لایحه دولت بانک مرکزی بانک ها شبکه بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی مدقق، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار دولت تا کنون ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری ۹ هزار مگاوات افزایش یافته است. این اقدام از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۵۸۴ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل ۳۲ واحد گاز در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی (سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه (دو واحد)، آلمینیوم المهدی، فولاد غرب آسیا، سبزوار، گل‌گهر و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه مجموعاً به ظرفیت چهار هزار و ۴۹۰ مگاوات بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: همچنین در این مدت ۱۴ واحد بخار در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان نیز با ظرفیت دو هزار و ۱۷۱ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

مدقق تاکید کرد: این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده خواهد شد، یادآور شد: در دهه ۹۰ شمسی سالانه به طور متوسط کمتر از دو هزار مگاوات نیروگاه به بهره‌برداری رسیده است که در دولت سیزدهم و در طی دو سال اخیر این عدد سالانه به بیش از چهار هزار مگاوات افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار و ۵۸۴ مگاوات رسیده است، بیان کرد: در حاضر حاضر ۶۲۸ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۵ نیروگاه کشور وظیفه تأمین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند.

مدقق تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است؛ از این رو افزایش قابل توجه ظرفیت این واحدها در دولت سیزدهم موجب تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور در روزهای اوج مصرف تابستان شده است.

کد خبر 6099199 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت برای بهبود وضع هوا و کاهش فلر
  • ستاد حجاب از تکالیف شورایعالی انقلاب فرهنگی است | جزئیات جریمه قطعی بدحجابی
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها