Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:29:59 GMT

نوروز و ازدحام مسافر در شهرهای گردشگرپذیر

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۷۲۲۶

نوروز و ازدحام مسافر در شهرهای گردشگرپذیر

به گزارش ایرنا، حدود ۱۰ روز از آغاز سفرهای نوروزی هموطنان می گذرد و حدوداً به همین میزان هم از روزهای سفر باقیمانده اما آمارهایی که نهادهای درگیر سفر در نوروز امسال می‌دهند، از نظر استقبال مسافران از مقاصد گردشگری و رشد جهشی سفرهای نوروزی دلگرم کننده و از منظر تصادفات جاده‌ای، کمبود امکانات در شهرهای گردشگرپذیر و مشکلات سفر نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز پنجم فروردین ماه سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور آمار داد که در از ابتدای تعطیلات نوروزی ۴۴ میلیون تردد در جاده های کشور به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است. اما در عین حال آنطور که پلیس راهور ناجا گزارش داده، در همین مدت یعنی از ۲۵ اسفند تا چهارم فروردین ۳۸۰ نفر از هموطنان بهدلیل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی در تصادفات جان باختند و عید خانواده‌های خود را عزا کردند. بیشترین تصادف های نوروزی در استان های گیلان، مازندران، خراسان رضوی و مرکزی روی داده است.

رهآورد این حجم مسافرت در یک بازه ۱۰ روزه ثبت آمار ۱۰ میلیون نفر - شب اقامت گردشگران داخلی در مقاصد گردشگری است که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به سلمانشهر استان مازندران بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد: هم‌اکنون شهرهای بزرگ زیارتی و سیاحتی کشور با مشکل اقامت و اسکان مسافران و گردشگران مواجه هستند.

آنطور که ضرغامی گفت، اکنون بازدید از موزه‌ها، کاخ موزه‌ها، مراکز دیدنی و پارک‌های کشور نسبت به پارسال چهار برابر افزایش یافته و استان‌های تهران، فارس، اصفهان و استان‌های شمالی کشور بیشترین سفر و بازدید را داشته‌اند.

البته استان تهران با ثبت نزدیک به ۲۵۵هزار بازدید از آثار تاریخی و موزه‌ها در دو روز نخست سال در رتبه نخست کشور ایستاده و شیراز با حدود ۲۳۳هزار بازدیدکننده، رتبه دوم را از آن خود کرده است که در این شهر مجموعه حافظیه با ۱۵۲ هزار و ۹۳۷ بازدید از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز سوم فروردین ماه ۱۴۰۱ در صدر بازدید اماکن فرهنگی و تاریخی فارس قرار دارد.

پس از تهران و فارس، استان اصفهان با ثبت بیش از ۹۹ هزار گردشگر در جایگاه سوم قرار دارد. خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، کرمانشاه، یزد، لرستان و همدان به‌ ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

بازدید گردشگران از نقش رستم شیراز

۲۷ اسفند ماه بود که ستاد تسهیلات سفر اعلام کرد با گذشت دو روز از آغاز تعطیلات نوروزی ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی در اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد تکمیل شده و از مسافران خواستاند در شهرهای دیگر اقامت کنند. همین آمار نشان می داد که امسال با نوروز متراکم از مسافر که شاید بهتر باید به آن لقب «انفجار سفر» داد، مواجه باشیم.

حتی اگر این آمارها هم از زبان مسئولان بیان نمی شد، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از سوی گردشگران در شهرهایی چون شیراز، سواحل بوشهر و هرمزگان موید هجوم مسافران به مناطق گردشگرپذیر کشور بود؛ در شب سال نو فقط در حافظیه شیراز ۴۰ هزار نفر از هموطنان گرد هم آمدند و آنطور که در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، ازدحام جمعیت به حدی بود که برخی از دیوار حافظیه برای ورود به این مجموعه بالا رفتند بی آنکه به تاب آوری این مجموعه در پذیرش گردشگران توجه کنند یا در چند روز گذشته ورودی دروازه قرآن شیراز شاهد فشردگی چند کیلومتری خودروهای مسافران نوروزی بوده است.

با این اوصاف رشد ۷۰ درصدی تردد در جاده‌های فارس از ابتدای امسال نباید پدیده غریبی تلقی شود بخصوص اینکه بدانیم، سواحل جنوبی کشور بخصوص بوشهر و هرمزگان از مقاصد اصلی گردشگران نوروزی بوده اند و آنطور که هوشنگ رستم‌پور شهیدی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری بوشهر گفته، این استان بعد از استان خوزستان رتبه دوم کشور را در ورود گردشگر در نوروز داشته و حدود سه‌ میلیون نفر سفر اقامت در بوشهر ثبت شده است.

افزایش بی سابقه جمعیت ورودی به بوشهر با وجود ایجاد ۵۰ کمپ نوروزی که روزانه ۳۰ هزار نفر در آن اسکان داده می شوند، سبب شد ۲ کمپ امامزاده محمد باقر (ع) و امامزاده قاسم (ع) برای اقامت مسافران افزوده شود هرچند پیش بینی می شود تا ورود سیل آسای مسافران به این استان بخصوص در بندر گناوه همچنان رو به افزایش باشد.

بر اساس آخرین آمار، در چند روز اخیر ۳۷۴ هزار خودرو مسافر نوروزی وارد استان بوشهر وارد شده‌ که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۹۶ افزایش یافته است؛ بیشترین خودروهای وارد شده به این استان متعلق به فارس، اصفهان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

ورود حجم بالای مسافر به ساحل گناوه

در استان هرمزگان نیز حضور مسافران در سواحل و بخصوص جزایر گردشگری استان محسوس است به طوری که از ۲۵ اسفندماه تا چهارم فروردین ماه امسال یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر مسافر در بنادر و جزایر این استان تردد کرده‌اند و ۱۲۸ هزار خودرو بین سرزمین اصلی و جزایر هرمزگان جابه جا شده اند. این حجم از ورود مسافر ازدحام در اسکله‌های مسافری شده به طوری که در اسکله شهید حقانی بندرعباس که گردشگران از آنجا عازم جزایر قشم و هرمز می شوند، گاهی انتظار برای سوار شدن به شناور بیش از سه ساعت است.

در جزیره کیش هم شرایط حضور مسافران به نحوی است که به گفته مسئولان جزیره بیش از ۱۷۵ هزار متر مربع فضا در قالب کمپ های اسکان نوروزی و کمپ های ویژه شرایط بحرانی برای ارایه خدمات به مسافران آماده شده است تا امکان نصب ۳۶۰۰ چادر نوروزی فراهم باشد و در صورت بروز شرایط بحرانی گردشگران دچار مشکل نشوند. از ابتدای آغاز سفرهای نوروزی حدود ۹۰ هزار مسافر وارد این جزیره مرجانی خلیج فارس شده اند.

مسافران منتظر در اسکله حقانی بندرعباس​​

استان خراسان رضوی نیز از ابتدای تعطیلات نوروزی پذیرای بیش از چهار میلیون زائر از سراسر کشور بوده است؛ جدای از کسانی که پیش از سفر نسبت به رزرو مراکز اقامتی شهر مشهد اقدام کرده بودند، عده ای از مسافران با تصور اینکه همچون سال های گذشته در بدو ورود به این شهر می توانند زائرسرا و حتی خانه ای برای توقف چند روزه خود اجاره کنند، راهی این سفر شدند که نتیجه آن با توجه به سرمای هوا از سویی و نیز حجم بالای سفرها کمیاب شدن مراکز اقامتی بود.

ظرفیت اقامتی مشهد در هر شبانه روز ۳۷۲ هزار نفر - شب برآورد می شود که به گفته فرماندار مشهد، با توجه به ورود چهار میلیون مسافر به مشهد در این ایام، ۱.۴ میلیون شب اقامت یاد شده در واحدهای اقامتی رسمی و اضطراری اسکان داده شده اند و مسافران می توانند برای آگاهی از اماکن اقامتی خالی با شماره ۱۳۷ تماس گرفته و از ظرفیت های اقامتی رسمی و اضطراری در نظر گرفته شده اطلاع یابند.

البته مشکل مسافران در مشهد به مراکز اقامتی محدود نمی شود بلکه با توجه به اینکه بیش از ۸۱ درصد مسافران با خودروی شخصی وارد این شهر شده اند، مشکل تامین فضای مناسب برای توقف خودرو زائران بخصوص در اطراف حرم مطهر رضوی نیز وجود دارد که سبب شده تا زائران ساعت ها در خیابان های اطراف حرم به دنبال جای پارک باشند.

اسکان زایران در اقامتگاههای اضطراری در مشهد

نوروز امسال پس از دو سال رخوت صنعت گردشگری از خجالت مازندرانی ها درآمد به طوری که تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی گردشگری در پی ورود حجم بالای مسافر همزمان با برودت دما و بارش‌های پی در پی در مازندران طی موج نخست تعطیلات نوروزی سبب افزایش چشمگیر نرخ ویلاهای استیجاری شده و بازار این اقامتگاهای غیر رسمی را گرم کرده است.

مسوولان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران هم اعلام کرده اند که از تاریخ ۲۶ اسفند ماه تا سوم فروردین تمام ظرفیت اقامتگاه های گردشگری استان و خانه های مسافر اشغال شد و در حال حاضر  حتی در ۱۷ شهرستان طبق تاکید استاندار و در شرایط اضطرار از تمامی ظرفیت ها مدارس، مساجد و اماکن متبرکه و سالن های ورزشی نیز برای اسکان مسافرها استفاده شده است. علاوه بر ورود حجم بالای مسافر، تعطیلات جاری در مازندران با سرمای هوا و بارش های مداوم همراه شده که نه تنها بساط چادر خوابی در این استان را برچیده بلکه اقامت در هر فضای بازی را  غیر ممکن کرده است.

استقبال زیاد مسافران برای اقامت در مازندران و همچنین برودت هوا که طبق گفته هواشناسی در نیمه دوم تعطیلات عید نیز ادامه خواهد داشت سبب شده است که نرخ ویلاهای استیجاری در مازندران به رقم های نجومی برسد. قیمت  اجاره یک شب ویلا  از پنج میلیون تومان آغاز می شود و بنابر بررسی ها در برخی از مناطق و وهمچنین ویلاهای استخردار تا ۲۰ میلیون نیز افزایش می یابد. 

حضور گردشگران در باغ جهانی عباس آباد بهشهر

در استان گیلان نیز ازدحام مسافر بیداد می کند به طوری که در کنار لغزندگی جاده‌ها به دلیل بارش های مداوم باران و برف، ورود بیش از اندازه خودروهای شخصی ترافیک را در راههای این استان شدت بخشیده است. اوج این ترافیک در ورودی جنوبی استان و از آزادراه قزوین - رشت ثبت شده است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تا چهارم فروردین بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و ۷۱۸ هزار و ۹۴۹ خودرو وارد این استان شده اند و ظرفیت‌ واحدهای اقامتی گیلان تکمیل شده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که سردی هوا و بارش برف در ارتفاعات گیلان، مسافران را ناگزیر کرده که بهای گزافی را بابت اجاره ویلاها در مناطق کوهستانی گردشگرپذیر از جمله قلعه رودخان و ماسوله بپردازند که حتی تا شبی ۲ میلیون تومان نیز پرداخت شده است.

در استان یزد آنطور که احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفته، ظرفیت‌ تمام اقامتگاه‌های رسمی استان تکمیل شده است و ستاد تسهیلات سفر از ظرفیت حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و دیگر امکان برای اسکان اضطراری مسافران بهره می گیرد که به گفته استاندار ۲۰۰ هزار مسافر از ابتدای نوروز در این استان اسکان یافته اند. ترافیک بالا در جاده‌ها و شهرهای استان و ازدحام مسافران در شهرها و مناطق گردشگری یزد از جمله مشکلاتی است که در روزهای اخیر در یزد مشاهده شده است.

حضور مسافران نوروزی در یزد​​​

ثبت حدود ۱۲ میلیون تردد از ابتدای اجرای طرح نوروزی (۲۵ اسفند) تا پایان روز سوم فروردین سال جاری در جاده‌های ارتباطی اصفهان حکایت از آن دارد که این استان هم معبر گردشگران بوده و هم از حضور مسافران نوروزی بی نصیب نمانده است. البته طبق آمارها مجموعه جهانی باغ فین در شهرستان کاشان تاکنون در رتبه نخست شمار بازدیدکنندگان نوروزی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان قرار داشته است.

البته استقبال مسافران از جاذبه های شهر اصفهان به حدی بوده که ظرفیت تمام تاسیسات اقامتی استان پر شده و ستاد تسهیلات سفر برای استفاده از ظرفیت خانه‌های استیجاری و سالن های ورزشی برای نصب چادر برنامه ریزی کرده است. از سوی دیگر آموزش و پرورش اصفهان حدود ۷۷ هزار مسافر را در ۴۱ پایگاه و ۷۴۰ مدرسه تجهیز شده استان تا سوم فروردین اسکان داده است که بیانگر حجم بالای مسافرت ها به این شهر است.

برچسب‌ها هرمزگان قشم فارس پروندهٔ خبری نوروز ۱۴۰۱ در نگارستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان قشم فارس هرمزگان قشم فارس حجم بالای مسافر تعطیلات نوروزی حضور مسافران میراث فرهنگی مراکز اقامتی خراسان رضوی سوم فروردین صنایع دستی جاده ها هزار نفر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • آیا جنگ سرد بعدی یک مسابقه ازدحام پهپادی خواهد بود؟
  • ملیکا نوروزی از کسب مدال بازماند
  • مسافران ایستگاه مترو میرزای شیرازی در پیچ و خم خروج از مترو + تصاویر
  • کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا + فیلم
  • سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی