Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- امام جمعه شیراز با بیان اینکه مبارزه با گرانفروشی و احتکار و کم فروشی باید فرهنگ شود، گفت: در مسئله رباخواری متاسفانه بانک‌ها هم دچار شدند و اگر مردم مطالبه و حمایت نکنند مبارزه با فساد اقتصادی صورت نمی‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام ظهر امروز در خطبه‌های نخستین نماز جمعه با بیان اینکه راهی جز تقوا به سمت سعادتمندی وجود ندارد، اظهار داشت: تاریخ بشر را از ابتدا تا آخر مطالعه کنید، هیچ کس جز از مسیر تقوا به سعادتمندی نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تقوا برای همه لازم است اما در سن جوانی عظمت بیشتری دارد، گفت: در آغاز سال که متصل به ماه رمضان است جوانان برای کسب عزت و عظمت به سمت تقوا بروند بنابراین تقوا درس اصلی برای سال 1401 باشد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر طی مسیر معنویت به یکی از گام‌های این مسیر که ورزش است، اشاره کرد و افزود: در ورزش همگانی هدف اصلی و مهم سلامت بدن همه مردم است پس باید ورزش‌های همگانی را در جامعه رواج داد.

آیت‌الله دژکام باید سبک زندگی اسلامی را رواج داد که ورزش در این سبک اصلی مهم است، بیان کرد: علاوه بر ورزش همگانی توجه به ورزش رزمی است که این نوع ورزش آماده نگه داشتن توانایی و توانمندی بدنی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه باید به ورزش‌های رزمی برای حفظ آمادگی دفاعی رواج داد، تصریح کرد: رواج ورزش‌های رزمی خود به خود بازدارندگی ایجاد می‌کند تا دشمن به خود جرات ندهد به کشور نگاه چپ بیندازد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نوع دیگر ورزش قهرمانی است، گفت: قهرمانان ما در عرصه بین‌المللی وقتی پرچم را بالا می‌برند عزت ما تامین می‌شوند پس ورزش‌های قهرمانی نیز حفظ آبرو، عزت و عظمت ایران اسلامی است باید به قهرمانان بها دهیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی افزود: این نقشه تهیه شده که در این نقشه درباره ورزش نیز مطالبی قید شده که تاکید نخست بر ورزش همگانی است و در راستای تحقق آن باید فضاهای انجام ورزش همگانی و امنیت آن را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به ورزش همگانی فقط به شهرها خلاصه نشود بلکه در روستاها هم باید این امر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: ورزش‌های بومی و پهلوانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد همچنین توجه به کارکردهای ورزش که در نقشه مهندسی ذکر شده باید از سوی ورزش و جوانان استان پیگیری شود.

امام جمعه شیراز در ورزش‌های پهلوانی در حین ورزش بحث اخلاقی و معنوی نیز مطرح می‌شود، گفت: از این سبک ورزش باید در دیگر ورزش‌ها استفاده شود اگر ریتمی در ورزش لازم است چه لزومی دارد که از غرب به عاریه گرفته شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به تاکید پیامبر اسلام بر ورزش کردن افزود: مسلمانی بهترین سبک برای زندگی است و محدود به چند مورد خاص نیست باید این سبک را به مردم بشناسانیم و در جامعه رواج دهیم.

وی در خطبه‌های دوم نماز خطاب به مدیران استان گفت: در سال‌های پیش وقتی رهبری نام یک سال را معین می‌کردند دنبال این بودیم که باید چکار کنیم، بایدها مشخص نبود اما با درایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های حکیمانه امروز اگر یک مدیری بگوید نمی‌دانم چکار کنم حکایت از عدم شایستگی این مدیر است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه سیاست‌های کلی در هر بعدی از سوی رهبری اعلام شده است، افزود: نقشه مهندسی فرهنگی استان و جزئیات برنامه‌های سال 1401 نیز در این نقشه مشخص و سهم و وظیفه دستگاه‌ها هم تبیین شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مدیران باید در این مسیر حرکت کنند، تصریح کرد: فرهنگ بیگانه از تولید و اقتصاد نیست، رهبری فرمودند که فرهنگ مثل هوا است همه جا موجود است پس همه جا باید روح فرهنگی و خط مشی فرهنگی نظام اسلامی حاکم شود.

وی با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی یک نگاه جامع دارد، گفت: کار فرهنگی گستره همه زندگی ما را دارد، در این راستا هماهنگی بین بخش فرهنگ و مدیریت اجرایی ایجاد شود و جهت‌گیری فرهنگی به مدیر مربوطه آموزش داده شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بحث تولید باید جهانی دنبال شود، افزود: در نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس روحیه مشارکت، تعاون، رقابت سالم، ایجاد فرهنگ مبارزه با مفاسد اقتصادی و  مبارزه با رباخواری بیان شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مبارزه با گرانفروشی و احتکار و کم فروشی باید فرهنگ شود، بیان کرد: در مسئله رباخواری متاسفانه بانک‌ها هم دچار شدند و اگر مردم مطالبه و حمایت نکنند مبارزه با فساد اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید محصولات فرهنگی و صنایع هنری بومی در این نقشه بیان شده است، تصریح کرد: خلاقیت و تولید متناسب با ارزش‌ها باید مورد توجه فعالان فرهنگی باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات داخلی از تاکیدات این نقشه است، گفت: افزایش کیفیت همواره مورد توجه هنرمندان شیرازی بوده نباید این فرهنگ ضربه بخورد باید کاری کنیم که این فرهنگ در همه ابعاد رواج یابد.

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بوشهر رونمایی شدامام جمعه شیراز: سال 1401 نخستین سال اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس باشداستاندار فارس: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی را در اولویت قرار گیرد

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه کالای استان فارس باید در بازارهای بین‌المللی روی دست ببرند، افزود: برای رسیدن به این مقوله باید کار فرهنگی شود اگر فرهنگ را رشد ندهیم در تولید شکست می‌خوریم.

وی با بیان اینکه در تبلیغ و امور بازرگانی نباید شائبه دروغ مطرح باشد، تاکید کرد: این سند باید خوانده و پیگیری شود تا در افق 1404 درخشش ایران اسلامی به تحقق برسد.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی امام جمعه شیراز آیت الله دژکام ورزش همگانی مورد توجه ورزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...

مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!

من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.

ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!

مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.

توضیح این ادعا چنین است؛

۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.

این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " می‌باید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم می‌آئیم و حرف‌هایمان ‌را می‌زنیم. هیچ کس هم مجبور نیست‌ منطق ما را بپذیرد."

و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."

۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .

اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»

در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود،  ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.

۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.

اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.

آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ‌ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمی‌کشد که بافت فرسوده می‌شود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.

مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم  را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.

امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم‌!

بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.

۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر  بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا  ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.

او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت"  و نقد "ارباب دیانت".

استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمی‌کنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."

۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.

او چنین میگفت :

"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولت‌های آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند. تبعیض‌ها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید می‌کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."

استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت‌ میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقده‌های روانی است و عقده‌های روانی تولید انفجار خواهد کرد!"

شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»

بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟

 

دیگر خبرها

  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود