Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا مرحبا درباره آخرین وضعیت مصوبه مجلس برای حذف چهار صفر از پول ملی گفت: اصلاً مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی به نتیجه‌ای نرسیده است. حذف چهار صفر از پول ملی مشکل ما در زمینه تورم را حل نخواهد کرد.

 برای بار اول ایده حذف صفر از پول ملی در سال ۱۳۷۲ مطرح شد اما این ایده هر بار به نتیجه مشخصی نرسید تا سرانجام در نهم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ هیات دولت تصویب کرد که چهار صفر از پول ملی حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس حذف چهار صفر از پول ملی فقط حسابداری و بانکداری را آسان خواهد کرد. ما در تلاش هستیم با این مصوبه پولمان را از ریال به تومان تغییر دهیم.

پس از تصویب این لایحه (اصلاح قانون پولی و بانکی کشور) در هیات دولت، این موضوع برای طی تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. سرانجام این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن ۱۳۹۸ مورد تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در اوایل سال 99 در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: ما کشوری با این تمدن هستیم و یک کلمه مغولی نام تومان را بر روی واحد پول مان گذاشته ایم. مغول‌ها به هر ۱۰ هزار سرباز شان ۱ یک تومان میگفتند.

در خردادماه سال 99 شورای نگهبان برخی ایرادات را به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی وارد دانست و این موضوع باعث شد تا مجدد لایحه مربوطه به دولت بازگشت که در این زمینه، شورای نگهبان به بندی در لایحه حذف چهار صفر از پول ملی انتقاد داشت.

مرحبا گفت: ما باید یک بار یک کلمه فارسی نام واحد پول مان را تعیین کنیم. حذف چهار صفر از پول ملی باید اتفاق بیفتد به شرطی که تورم کنترل شود. چون ما اگر تورم ۴۰ درصد را کنترل نکنیم باز شاهد خلق پول خواهیم بود و مجبور می‌شویم پول های درشت تر چاپ کنیم.

مرحبا اعلام کرد: این اتفاق در برخی کشورها افتاده و آنها ۳ تا ۴ بار صفر از پولشان حذف کرده‌اند. بنابراین حذف صفر از پول ملی مشکل ما را حل نخواهد کرد بلکه مبادلات را آسان خواهد کرد.

بدین منظور، جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر از پول ملی برگزار و اعلام شد تا زمانی که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشده، شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعی نخواهد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: این تفاوت بین ریال و تومان مشکلات زیادی را برای همه به وجود آورده است. اگر واحد شمارش ما یکسان شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. حذف چهار صفر از پول ملی باعث نمی شود تورم را کنترل کنیم و پولمان ارزش اش را از دست ندهد ولی می‌تواند به ما کمک کند تا مبادلات روزمره مردم راحت تر شود.

تاکنون این لایحه به سرانجام نرسیده  و در مجلس در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی حذف چهار صفر از پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه از امروز
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • تنفس ۲۰ دقیقه‌ای جلسه صحن مجلس برای اقامه نماز
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به پایان رسید
  • کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می‌شوند؟
  • نوری قزلجه: با زور گشت ارشاد دین حفظ نمی‌شود /موضوع لایحه حجاب هنوز در رفت و برگشت است
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه