Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی:   ر. اعتمادی  روزنامه‌نگار و  نویسنده پیشکسوت، متولد ۳۰ بهمن ۱۳۱۲، امسال تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن گرفت. از اعتمادی تاکنون ده ها رمان منتشر شده است که اغلب هم پر فروش بوده اند. می‌گوید به جز یک رمان در باقی کتاب‌هایم از امیدواری  حرف زده ام و پایان خوشی داشته‌اند. اعتمادی درباره نوروز و بهار می گوید: «بارزترین جلوه بهار نشاط و امیدواری است و این جلوه در اغلب ۴۴ داستان من نمود و ظهور بیرونی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتمادی از خرید لباس نو با پدرش سخن می گوید و اینکه هر سال نوستالوژی بوی لباس نو با پارچه وطنی را هنوز احساس می کند. آن هم زمانی که مدهای مختلف وارد بازار لباس ایران نشده بود.

 به مناسبت نوروز گفت و گویی با این نویسنده انجام دادیم . او همچنین یادداشت بهاریه‌ای که برای مجله جوانان سال ۱۳۵۱ نوشته بود  را در اختیار همشهری آنلاین گذاشت که در ادامه این گفت و گو می‌توانید بخوانید.

نوروز امسال چه کارهای عقب مانده ای را انجام می دهید. اغلب اهل قلم پاییز را پادشاه فصل ها می دانند. در مقابل نگاه شما به نوروز چگونه است؟

من همیشه از کودکی عاشق نوروز و بهار بودم. زندگی تازه با بهار شروع می شود. پاییز فصل نیم سال خوردگی کره زمین است اما بهار فصل جوانی است و من همیشه در این فصل در خودم جوانی را حس کرده ام و هم با جوان ها بوده ام و همه آثارم مربوط به زندگی جوان هاست.

متاسفانه امسال نوروز چندان مناسبی نداریم. جهان درگیر جنگ و ستیز و خونریزی است و تقریباً بحران سراسر کره زمین را دربرگرفته و آینده بشریت را تهدید می کند. این تنها یک وجه قضیه است و وجه دیگر ویرانی محیط زیست است که بشر با سرعتی شگفت انگیز به ویرانی محیط زیستش پرداخته. امیدوارم سال نو همه این جنگ ها و ستیزها و ویران گری های طبیعت جای خودش را به صلح و صفا و امید بدهد.

 نوروز امسال مسافرت می روید یا در تهران می مانید؟  

نوروز امسال تهرانم. تقریباً بخش های عمده عمرم را در خانه گذرانده ام. یک حس ناشناخته به من می گوید نوروز را در خانه بمان. جایی که درش زندگی می کنی، کار می کنی و می نویسی و من معمولاً نوروز را پشت میز کارم مشغول نوشتن یک داستان جدید می شوم.

نسل شما هم خاطرات نوروزی اش با خرید لباس و کفش نو  گره خورده است؟

می دانید که اکنون ۸۸ سالم است. در بازگشت به گذشته و دوران کودکی به خصوص تا ۱۲ سالگی، همواره بدون اینکه من و برادرم حرفی بزنیم و درخواستی کنیم، پدرمان دست ما را می گرفت و به بازار می برد و یک دست لباس نو برای ما می خرید و ما باید این لباس نوروزی را تا نوروز بعد می پوشیدیم و استفاده می کردیم.

زمانه چنان نبود که هر روز مد تازه ای بیاید و امکانات خانواده ها و به ویژه طبقه متوسط به گونه ای نبود که برای بچه هایشان چند دست لباس بخرند. من معمولاً هروقت که موسم نوروز می رسد یاد پدرم می افتم که به خانه می آمد و آن زمان ما فقط دو برادر بودیم. البته بعدها جمع بچه ها به ۷ نفر رسید.

او می گفت برخیزید که برویم و ما می دانستیم که ما را برای خرید لباس نو می برد و شور و شوق عجیبی داشتیم. با اینکه آن لباس ها لباس هایی با پارچه وطنی بود و به هر حال ریخت و پزهایی امروز را نداشت، اما هنوز بوی نو خوش آن لباس ها هر نوروز خاطرم را خوش می کند.

جلوه نوروز در کودکی، نوجوانی و جوانی در کدام آثار شما نمود و ظهوری بیشتر و پررنگ تری دارد؟

معمولاً چون داستان هایم از سوژه های واقعی الهام می گیرد، از خاطرات خودم برای خلق داستان استفاده نمی کنم و فضای داستان متعلق به قهرمانان داستان است که نزد من می آیند یا دفترچه زندگی شان را برایم می فرستند. من همواره سعی می کنم آن فضا را ترسیم کنم. به هر حال یکی از مشخصه های نوروز و بهار، امید است و من تقریباً منهای یک رمانم در ۴۴ داستانی که نوشته ام همیشه از امید حرف زده ام و پایان داستان هایم پایانی امیدبخش بوده، گرچه بعضی اوقات تراژیک.

یادداشت نوروزی اعتمادی در سال ۱۳۵۱

پیام نوروزی ر. اعتمادی

بوی خوش سال نو و بهار نو

از هم اکنون پشت دروازه سال نو و بهار نو ایستاده ام و برای دیدارشان بی تابانه لحظه ها را می شمارم و می دانم چند لحظه دیگر بهار با سرانگشتان سبز معطرش در خانه را می گشاید و خرمن خرمن گل و گیاه خوش رنگ و بو بر سر و رویم می ریزد و مرا از خود بی خود می کند.

بله، من از هم اکنون پشت دروازه سال نو و بهار نو ایستاده ام و از شدت هیجان می خواهم با صدایی که در فراخنای سرزمینمان می پیچد فریاد بزنم «هموطنم همه روزگاران تو بهاری و همه سال نو تو نوروزی باد.» من از هم اکنون کشتزاران و باغ های ایرانی را در مقدم بهار، سرسبز و شکوفاتر از همیشه می بینم، به یاد روزگار سعدی می افتم که در تصویر بهار نوروز چنین می سراید: «بساط سبزه لگدکوب شد به پای نشاط/ ز بس که عارف و عامی به رقص برجستند» و چه زیباست که در متن سبز و تر و تازه بهاری دختران و پسران امروزی ما هم در بهار عمر به شوق و نشاط برخیزند و به استقبال بهاران بسیاری بروند که در تقویم تاریخ انتظارشان را می کشد.

بله، در حالی که من با شور و شوقی تماشایی برای استقبال از نوروز نو و بهار نو ایستاده ام دروازه های عظیم کیهانی گشوده می شود و دو فرشته سبزپوش و زیباپوش نوروزی و بهاری در چشم برهم زدنی، فضای خشک و سرد زمستانی را به سبزه و گل و گیاه می آرایند. باغ ها و باغچه ها، کوه ها و دره ها به سنت هر ساله از عطر و بوی خوش بهاری جان تازه می گیرند و دل ها، جوان ها و اراده ها را برای پیوستن به جوشش زندگی نوتر و مصمم تر می سازد و من صدای فرشته بهاری را می شنوم که می گوید: «من بهارم. بهاران شکوفه تر و نوروزی فرخنده تر. من بهارم.»

کد خبر 665463 برچسب‌ها ادبیات کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتاب - داستان و رمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات کتاب داستان و رمان نو و بهار نو لباس ها لباس نو سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • ترکیب تیم مسعود شجاعی با یک بازیکن ناشناخته
  • ملیکا نوروزی از کسب مدال بازماند
  • نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • خواهش لاپورتا از ژاوی: مربی بزرگ نیست، بمان!
  • پیام اعتراضی هوادار بارسلونا پس از ماندن ژاوی: یک مرد باید سر حرفش بماند + عکس