Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بر پایه مطالعات انجام شده، شهرستان فریدن که در تاریخ باستانی ایران پرتیکان نام داشت، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است؛ این شهرستان همچون سایر نقاط استان اصفهان از هنر صنایع دستی برخوردار است، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ماشتا و جاجیم، زرگری، قلم‌زنی و کنده‌کاری از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریدن از دیرباز به عنوان یکی از مراکز تجاری، اقتصادی و گردشگری مورد توجه همگان بوده است.

پل تاریخی و آبشار نوغان، سرچشمه آغچه، بیشه‌زارهای دهستان اسکندری و موغان، لاله‌زار فریدن، رشته‌کوه دالانکوه، سرچشمه افوس و چندین مکان دیگر از مراکز منحصر به فرد گردشگری این شهرستان به حساب می‌آیند؛ بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان فریدن شناسایی شده که ۱۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان فریدن با مساحت ۳۲۸۰ کیلومتر مربع در صد و ۳۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد؛ فریدن در مسیر راه ارتباطی اصفهان–خوزستان و در حدفاصل شهرستان‌های خوانسار، تیران و کرون، چادگان، فریدونشهر و شهرستان بویین‌میاندشت قرار گرفته است و دارای دو بخش زنده‌رود و مرکزی است.

کشک، خامه، کره، ماست، دوغ محلی، موسیر، قارا، لواشک آلو، آبغوره مرغوب خانگی،گردو، بادام، دف‌ها و تنبک‌های ساخت عشایر همراه با قالیچه و صنایع‌دستی فریدن و انواع دمنوش‌ها و گیاهان دارویی سوغات بی‌نظیری است که در هر جای ایران علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

کلیساهای ارامنه

کلیساهای واقع در روستاهای غرغن، نماگرد، سینگرد، سواران و اردوگاه ارامنه واقع در روستای نماگرد از جمله ابنیه به جای مانده قدیمی در این شهرستان است.

طبیعت بکر و زیبای شهرستان فریدن

شهرستان فریدن به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی و هم‌جواری با دامنه‌های زاگرس از طبیعتی بکر و زیبا به ویژه در فصل‌های معتدل سال برای بهره‌برداری توریستی برخوردار است؛ از جاذبه‌های طبیعی فصل‌های بهار و تابستان در شهرستان می‌توان به طبیعت سرسبز، گل و گیاهان متنوع و در فصل زمستان ورزش‌های زمستانی و پیست اسکی اشاره کرد که به همراه مقبره امامزادگان و دیگر بقاع متبرکه از جمله مراکز مهم گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.

منطقه گردشگری دشت لاله‌زار دره بید بالا

دامنه رشته‌کوه‌های مرتفع روستای دره بید بالا از مهم‌ترین مناطق نمونه گردشگری جنوب غرب شهرستان در دامنه رشته‌کوه‌های مرتفع زاگرس است که واقع در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان واقع است.

امامزادگان عبدالله و ابراهیم(ع) شهر دامنه

وجود امامزادگان عبدالله و ابراهیم(ع) شهر دامنه در دشت دامنه و در میان اراضی کشاورزی و در کیلومتر ۵ حاشیه جاده ارتباطی دامنه به سمت اصفهان یکی از نقاط مهم زیارتی منطقه است که از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه در منظر ساکنان شهر دامنه و دیگر شهرها و روستاهای همجوار، آستان این امامزادگان در مناسبت‌های مذهبی و ایام سوگواری پذیرای جمعیت کثیری از عاشقان امامت و ولایت است.

کوه مرتفع دالانکوه

ابتدای ورود به شهرستان از سمت مرکز استان خصوصاً در فصل بهار و تابستان با وجود دشت قهیز دامنه در کنار کوه مرتفع دالان‌کوه با ارتفاع ۳ هزار و ۹۱۵ متر از سطح دریا با اراضی و کشتزارهای وسیع و پهناور و سیستم آبیاری آن که از نوع بارانی است و طراوت و جلوه‌ای خاص به منطقه را که چشم هر مسافر ورودی به شهرستان را به خود جذب می‌کند از دیگر جلوه‌های مناطق بکر شهرستان است.

آتشکده
در نزدیکی قله دالان‌کوه واقع در جبهه شمالی بقایایی از یک بنا وجود دارد که روایات تاریخی آن را آتشکده یا قلعه معرفی کرده‌اند که گفته می‌شود با آتشکده کوه آتشگاه در اصفهان در ارتباط بوده است و در مباحث نظامی و جنگی به منظورهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌شده است.

شهرستان چادگان؛ بهشتی در استان اصفهان

شهرستان چادگان یکی از شهرستان‌‌های استان اصفهان است و در واقع به دلیل طبیعت بکری که دارد به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود؛ شهرستان چادگان به دلیل آب و هوای معتدل و مطبوعی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تمام فصول سال محسوب می‌شود.

یکی از عوامل پیدایش شهرستان چادگان، زاینده‌رود است، چادگان بر روی تپه‌های کم ارتفاع قرار دارد که این امر باعث می‌شود تا جلوه‌ای خاص به خود بگیرد؛ طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری اصفهان برای گردشگران و توریست‌ها مبدل شود.

چادگان تا مرکز استان اصفهان، یعنی اصفهان فقط ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد، تیران و کرون، فریدن و فریدون‌شهر از شهرها و شهرستان‌های نزدیک به چادگان هستند؛ همچنین شهرستان چادگان، با استان چهار محال و بختیاری هم مرز است، از نظر آبادانی شهرستان چادگان زبانزد خاص و عام است و آب و هوای مساعد، دلیل دیگر این سرسبزی محسوب می‌شود.

روستای انالوجه

شهرستان چادگان در کنار طبیعت زیبا و سرسبز، روستاهای بسیار زیبایی هم در دل خود جای داده است، روستای انالوجه یکی از مشهورترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای شهرستان چادگان است.

این روستا بر دامنه شرقی ارتفاعات دالانکوه واقع شده است، آب و هوای معتدل و کوهستانی را می‌توان از دلایل محبوبیت روستای انالوجه چادگان نام برد؛ جالب است بدانید که در فصل تابستان روستای انالوجه با آب و هوای مطبوع و طبیعت فوق‌العاده بکر خود مقصد بسیاری از گردشگران است، همچنین در اطراف روستای انالوجه دشت‌های وسیع و چشمه‌های متعددی نیز وجود دارند که جزو چشمه‌های اطراف چادگان به شمار می‌روند.

مشهد کاوه

مشهد کاوه را می‌توان به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان نام برد؛ مشهد کاوه یکی از دهستان‌های شهرستان چادگان است که با نام‌های دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهد کاوه شناخته می‌شود، مشهد کاوه در قدیم کودلیه نام داشت، بعدها با گذشت زمان و قیام کاوه آهنگر تغییر نام داد و به مشهد کاوه مشهور شد؛ آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش هم در این دهستان قرار دارد، این آرامگاه تجلی عشق به ایران زمین کاوه آهنگر یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.
نکته جالب در مورد مردم مشهد کاوه این است که همه اهالی منطقه از پیر تا جوان کاوه را می‌شناسند و روایات مربوط به کاوه را با جزئیات و به شکل جذابی بازگو می‌کنند.

خانه معظم‌الملک میر پنج

از آثار تاریخی مهم در شهرستان چادگان می‌توان به خانه معظم‌الملک میرپنج اشاره کرد، خانه معظم‌الملک میرپنج جزو آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ وقتی که وارد ساختمان این بنا می‌شوید خود را داخل یک بنای اروپایی تصور خواهید کرد؛ زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آیینه‌کاری‌های ظریف این حس عجیب را به شما القا خواهد کرد.

تزئینات خانه معظم‌الملک میرپنج چادگان، تأثیرگرفته از طراحی و تزئینات قرن‌های گذشته اروپایی‌ها است، ولی ساخت خانه مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه چادگان بنا شده است، به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلوی ایوان اتاق خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه طراحی و ساخته شده است، همچنین حوضی بزرگ که تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌کند، جلوه و زیبایی خاص و منحصربفردی را برای خانه بوجود آورده است.

دریاچه سد زاینده‌رود

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان، دریاچه سد زاینده‌رود است؛ دریاچه سد زاینده‌رود با مساحت ۴۵ کیلومترمربع، در مجاورت شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است، ارتفاع دریاچه زاینده‌رود حدود ۲ هزار متر از سطح دریا اندازه‌گیری شده است، ماهیگیری یکی از تفریحات پرطرفدار در دریاچه سد زاینده‌رود برای توریست‌ها و گردشگران محسوب می‌شود.

پل تاریخی اورگان

پل تاریخی اورگان به همراه مسجدی به همین نام در فاصله ۳۲ کیلومتری چادگان قرار گرفته است؛ این پل در سال ۱۳۰۸ خورشیدی، یعنی چیزی در حدود یک قرن پیش به منظور ایجاد راه عبوری برای روستاییان و به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی بر روی زاینده‌رود احداث شده است.

پل تاریخی اورگان با گذشت زمان به نمادی از پایداری و استقامت ایل بختیاری تبدیل شد، این سازه از طولی معادل ۹۰ متر و ارتفاعی معادل ۵ متر در قوس میانی برخوردار است، از دیگر ویژگی‌های ساختاری این پل می‌توان به وجود ۱۲ پایه، ۱۱ دهانه آب گذر و مخفی‌گاهی اشاره کرد که درون آن تعبیه شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح/

منبع: فارس

کلیدواژه: طبیعت فریدن طبیعت چادگان دهکده تفریحی چادگان دالانکوه روستای انالوجه دریاچه سد زاینده رود دریاچه سد زاینده رود خانه معظم الملک روستای انالوجه استان اصفهان محسوب می شود کاوه آهنگر پل تاریخی مشهد کاوه آب و هوای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| دشت لاله های واژگون آستانه دهاقان

آفتاب‌‌نیوز :

رویش و شکفتن لاله‌های واژگون که به گل سربه‌زیر، لاله سرنگون، اشک مریم و اشک سیاوش نیز معروف است از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • قدردانی از ۱۰۶ نفر از اعضای شورا‌های شهرستان فریدن
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • (تصاویر) جشنواره گل‌های لاله آسارا
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • تصاویر| دشت لاله های واژگون آستانه دهاقان
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در شهرستان فریدن
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد