Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ت راه ارتباطی ۷۰۰ خانوار از روستاییان «انبار ضرونی» در سیل ۲ سال گذشته تخریب شد و هنوز تکمیل این پل بی‌اعتبار مانده‌است تا همچنان خسارت سیل بر کوهدشت رخ بنماید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، سامانه بارشی متراکم که در پنجم فروردین 1398 شمال و غرب ایران را گرفت، لرستان را نیز متأثر کرد و در 5 تا 9 فروردین و 11 تا 13 فروردین سیل را در شهرهای این استان به‌راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآورد اولیه خسارت سیل لرستان در همان سال بیش‌از 15 هزار میلیارد تومان گزارش شد و این سیل تخریب 57 پل و از بین‌رفتن 250 کیلومتر راه اصلی و بزرگ‌راه را در پی داشت.

حدود 30 هزار هکتار از 850 هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان بر اثر دو سیل رخ‌داده در فروردین 1398 از بین رفت و شبکه‌های آب شهر معمولان و پلدختر به‌طور کامل از مدار خارج و در شهرهای خرم‌آباد، دوره چگنی، کوهدشت، نورآباد، ازنا، الشتر و دورود نیز به شبکه‌های آب و فاضلاب خساراتی وارد شد.

سیل فروردین 1398 طبق برآورد اولیه 755 میلیارد تومان به زیرساخت‌های راه، آب، برق، اراضی کشاورزی و باغی، ابنیه شهری و روستایی لرستان خسارت زد که این خسارت در کوهدشت بنا به گفته مرحوم الهیار ملکشاهی نماینده سابق کوهدشت و رومشکان 500 میلیارد تومان عنوان شد.

قطع راه 700 خانوار

سامانه بارشی متراکم در فروردین 1398 همچنین سبب طغیان رودخانه مادیان‌رود کوهدشت شد و طبق ایستگاه‌های باران‌سنجی حوضه کشکان مجموع بارش 4 تا 12 فروردین 273.5 میلی‌متر و در حوضه مادیان‌رود برآفتاب 344 میلی‌متر گزارش شد.

این میزان بارش در روز 12 فروردین در حوضه مادیان‌رود به 116 میلی‌متر فروکش کرد و حجم 389.5 میلی‌متر در این دو سامانه بارشی کافی بود تا این رودخانه روستاهای اطراف را تحت‌تأثیر قرار دهد، به‌طوری‌که پل انبار ضرونی را تخریب و نیز راه ارتباطی 700 خانوار این روستا را قطع کرد.

زخم سیل بر راه‌های کوهدشت

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای لرستان در هشت اسفندماه 1398 گفته بود سیل 600 میلیارد تومان بر اساس برآوردهای اولیه به راه‌های این استان خسارت وارد کرده، اما در جمع‌بندی نهایی این میزان خسارات به هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

سیل همان سال بر راه‌ها، پل‌ها و ابنیه کوهدشت نیز اثر گذاشت تا بیش‌از هر چیزی میزان استحکام زیرساخت‌های این شهرستان در هنگام بلایای طبیعی رخ بنماید، به‌طوری‌که 32 پل اصلی، فرعی و روستایی در فروردین 1398 تخریب شد و راه ارتباطی 98 روستا در مرداد همان سال همچنان قطع بود.

محمدامین رحیمی مقدم رئیس سابق اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کوهدشت در مرداد 1398 در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود که طبق فهرست‌بهای سال 1397 بیش‌از 100 میلیارد تومان خسارت زیرساخت به این شهرستان وارد شد، اما این در حالی بود که تنها 180 میلیون تومان برای تعمیر ابنیه فنی کوهدشت در 1398 در نظر گرفته شده بود.

گزارش تسنیم از مصائب پس‌از سیل

خبرگزاری تسنیم در 14 دی‌ماه 1400 در گزارشی با نام « مهاجرت روستاییان کوهدشت پس‌از سیل/ پل روستای انبار ضرونی با 2 سال وعده تکمیل نشد» به مصائب رفت‌وآمد اهالی روستای انبار ضرونی پرداخت که حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان به این گزارش واکنش نشان داد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در 18 دی‌ماه سال گذشته گفته بود که مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان قول احداث پل انبار ضرونی را چند ماه پیش داده‌ بود اما کماکان در اقدام نسبت به اتمام این پروژه تعلل وجود دارد و سریع‌تر باید نسبت به رفع موانع این پروژه اقدام شود.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان احداث پل انبار ضرونی را مطالبۀ جدی برای این منطقه یادآور شد و اعلام کرده بود که اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان باید قول‌های داده‌ شده در رابطه با احداث این پل را عملیاتی کند.

حالا پس‌از دو ماه از گزارش خبرگزاری تسنیم عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از عدم تأمین اعتبار برای تکمیل پل انبار ضرونی خبر می‌دهد و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید که این پل جزو پل‌های آسیب‌دیده در سیل فروردین 1398 بود که پس‌از عقد قرارداد ساخت پل جدید با یکی از شرکت‌های پیمانکاری به‌دلیل عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز پیمانکار حاضر به ادامه کار و تکمیل پروژه نشد و به درخواست پیمانکار قرارداد خاتمه یافت.

او پل انبار ضرونی را از نوع فلزی با کوله بتنی و طول دهانه 39 متر می‌داند و اعلام می‌کند که در حال حاضر پایه‌های این پل به‌صورت صددرصد به اتمام رسیده و فقط عرشه این پل باقی‌مانده است.

تکمیل پل انبار ضرونی به 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان بر 40 درصد پیشرفت فیزیکی پل انبار ضرونی صحه می‌گذارد و اعلام می‌کند که مکاتبات لازم برای تکمیل این پروژه با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تأمین اعتبار و مجوز برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جدید انجام شده‌است.

شرفی اعتبار لازم برای ساخت، مونتاژ و نصب عرشه پل انبار ضرونی را پنج تا شش میلیارد تومان برآورد کرد و می‌گوید که حداقل سه ماه زمان برای نصب عرشه توسط پیمانکار جدید نیاز است.

پس‌از گذشت دو سال از سیل هنوز آثار این حادثه در برخی از نقاط کوهدشت نمود دارد تا همچنان زخم‌های سربازِ سیل در این منطقه عیان باشد و وعده‌های بی‌اعتبار مانده راه بازسازی زیرساخت‌های تخریب‌شده را زمان‌بر کند.

ادامه پیگیری پرونده مسیل‌ها در گناباد/ اعتباری برای ساخت پل‌ها وجود نداردگزارش میدانی تسنیم از مناطق سیل‌زده گناباد/ روان‌آب‌ها هنوز مردم را تهدید می‌کند/ خسارتی که جبران نشد + فیلمبن‌بست سیلاب در جنوب استان کرمان به روایت تصویر

انتهای پیام/ 644/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راهداری و حمل ونقل جاده ای لرستان خبرگزاری تسنیم میلیارد تومان فروردین 1398 میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردباد ویرانگر در آمریکا + فیلم

وقوع گردباد شدید در ایالت «نبراسکا»ی آمریکا منجر به وارد شدن خسارات گسترده به صدها خانه شد.

به گزارش ایسنا، تاکنون چندین مصدومیت در نتیجه حوادث مرتبط با وقوع گردباد گزارش شده اما هنوز تلفاتی به ثبت نرسیده است.

این گردباد که با بارش سنگین تگرگ نیز همراه بوده، زمین های کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ریزش کامل یک ساختمان شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که گردباد، خسارات گسترده‌ای را در مناطق مسکونی برجای گذاشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارات بخش حمل و نقل غزه از ۳ میلیارد دلار گذشت
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • نتیجه بررسی ادامه روند پرداخت طرح فجرانه به زودی اعلام می شود
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • دستگيری عاملان نزاع دسته جمعی در کوهدشت
  • گردباد ویرانگر در آمریکا + فیلم