Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بورس تابناک، امیر توپچی پور در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: هرگونه دخالت دولت در قیمت‌گذاری با روح بازار آزاد در تضاد است و چند نرخی بودن ارز نیز موجب ایجاد رانت می‌شود که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک‌نرخی شدن آن به نفع اقتصاد کشور بوده و بازار سرمایه نیز از این موضوع منتفع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرف دیگر کنترل کامل بر چگونگی توزیع و استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی دشوار و تا حدودی غیرممکن است. این احتمال وجود دارد که ارز ترجیحی در نظر گرفته شده به‌منظور تولید کالا‌های اساسی، برای این کار مصرف نشود و همچنین به دلیل سودآور بودن این موضوع پای دلالان خارجی برای قاچاق کالا‌های اساسی به میان بیاید. پس به همین دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به حذف برخی از فساد‌های ایجادشده در اقتصاد می‌شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ بر روی کدام صنایع تاثیرگذار است؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایعی که تحت تأثیر این اتفاق قرار می‌گیرند، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیر مثبتی بر بخشی از صنایع روغن خوراکی، صنایع غذایی، زراعت و دارویی دارد. اگرچه این شرکت‌ها بخشی از مواد اولیه خود را با این ارز خریداری می‌کنند، ولی بخشی از مواد اولیه نیز با نرخ نیمایی خریداری می‌شود. البته نرخ فروش شرکت‌ها تحت کنترل دولت است که به ضرر این شرکت‌ها تمام می‌شود.

توپچی پور ادامه داد: از طرف دیگر طی سال‌های اخیر فقط اسم ارز ۴۲۰۰ تومانی باقیمانده است و عملاً اثری از آن دیده نمی‌شود. افزایش نرخ مواد غذایی در یک سال اخیر نیز گواه بر این موضوع است و این ارز کمکی به کنترل قیمت‌ها هم نمی‌کند. پس چه بهتر که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. در گروه دارویی به مرور بسیاری از دارو‌ها از لیست تخصیص ارز ترجیحی حذف شده‌اند و در این صنعت هم صرفاً نام ارز ۴۲۰۰ تومانی باقیمانده است.

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه قیمت روغن نیز باعث شد تا جذابیت قاچاق این نوع کالا‌ها به کشور‌های همسایه افزایش یابد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر بورس دارد؟

توپچی‌پور تأکید کرد: حفظ سودآوری شرکت‌ها در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به واکنش مثبت سهامداران می‌شود. سودآوری شرکت‌ها زمانی حفظ می‌شود که افزایش نرخ نیز داده شود و تولیدکننده بتواند هم‌زمان با افزایش نرخ خرید مواد اولیه، قیمت تولیدات خود را به همان میزان افزایش دهد تا حاشیه سود شرکت منطقی شده و درآمد ریالی‌اش نیز رشد کند. همچنین میزان افزایش نرخ این شرکت‌ها نیز یکی از مهم‌ترین مسائل است که بر سودآوری شرکت‌ها تأثیر دارد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: درصورتی‌که افزایش نرخ شرکت‌ها متناسب با بهای تمام‌شده صورت گیرد تأثیر آن بر سودآوری شرکت‌ها کاهش می‌یابد، ولی با وجود این نیز آزادسازی قیمت‌ها در بلندمدت تأثیرات مثبتی خواهد داشت که این موضوع قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به تورم نمی شود؟ راه حل چیست؟

توپچی پور درباره انتقادات صورت گرفته نسبت به حذف این ارز خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به تورم می‌شود، اما باید در نظر داشت که در حال حاضر نیز خرید و فروش کالا‌ها بیشتر بر اساس نرخ ارز آزاد صورت می‌گیرد و سود حاصل از این موضوع به جیب عده خاصی می‌رود.

وی راه حل این موضوع را پرداخت یارانه حمایتی به دهک‌های پایین دانست و گفت: این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز برقراری عدالت شود و این رانت را از بین ببرد. در وضعیت فعلی، یارانه از جیب دهک‌های پایین به جیب دهک‌های بالای جامعه واریز می‌شود در حالی که با اجرای اصولی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توان امیدوار بود که این مشکل برطرف شود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به ایجاد شفافیت معاملات و صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود و درصورتی‌که فعالیت شرکت‌ها شفاف شود سهامداران نیز استقبال می‌کنند.

توپچی پور در پایان تأکید کرد: استراتژی دولت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز مشخص نیست. حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزینی یک باره ارز نیمایی می‌تواند منجر به افزایش قیمت یک باره برای صنایع شود و باید دید دولت چه استراتژی در این زمینه پیاده خواهد کرد

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن ارز دولتی دلار ۴۲۰۰ تومانی بورس مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن قیمت گوشی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر سودآوری شرکت ها بازار سرمایه شرکت ها افزایش نرخ کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد

تاجر شرکت کننده در اکسپو به عملیات وعده صادق از زبان وزیر صمت واکنش نشان داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تاجر شرکت کننده در اکسپو به عملیات وعده صادق از زبان وزیر صنعت، معدن، تجارت واکنش نشان داد.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • کگهر سهامدار حقوقی جدید کگل!
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته