Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:30:40 GMT

تماشای شاهکارهای معماری اسلامی در مساجد تاریخی عجبشیر

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۲۶۰۰

تماشای شاهکارهای معماری اسلامی در مساجد تاریخی عجبشیر

به گزارش ایرنا، مساجد تاریخی شهرستان عجب شیر با «ستانوندهای چوبی» (ستون های چوبی) تاریخی و منقش خود همچنان استوار ایستاده و علاوه بر ویژگی معنوی از ویژگی تاریخی و گردشگری نیز برخوردار هستند.

این مساجد به انواع طرح های زیبای اسلیمی و گل و بوته با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی شده و نقوش و جلوه های دیدنی و زیبای آن با قدمت ۴۰۰ ساله، دیدگان گردشگران را نوازش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد زیبای «قاضی» روستای «شیشوان»، زیباترین مسجد تاریخی عجب شیر محسوب می شود که از دوران صفویه به نسل های کنونی به یادگار مانده است.

این مسجد زیبای چوبی که شاهکاری از هنر معماری اسلامی است، در وسط میدان مرکزی روستای شیشوان قرار گرفته و به عنوان عبادتگاه از سوی مومنان محلی و بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف چوبی بی نظیر و دیدنی این مسجد که مزین به طرح های زیبای گل و بوته و طرح های اسلیمی می باشد، بر روی ۶ ستون چوبی با پایه هایی از قطعات سنگ استوار است.

این مسجد که از نظر معماری به مساجد تاریخی «آق مچید» (مسجد سفید) مراغه و «گوی مچید» (مسجد کبود) بناب شباهت دارد، جزو اولین مساجد تاریخی چوبی کشور بوده و دارای طاقچه های پنج و هفت قوسی است.

ارتفاع این مسجد و همچنین پایه های سنگی آن در مقایسه با دیگر مساجد چوبی منطقه کوتاه تر بوده و از سادگی خاصی برخوردار است.

مسجد جامع( شیرلو) عجب شیر نیز مربوط به دوران صفویه بوده و با توجه به کتیبه های موجود، تاریخ بنای آن را می توان به دوران قاجاریه نسبت داد.

این مسجد تاریخی و زیبا دارای شبستانی می باشد که از لحاظ زیبایی با مسجد جامع میدان بناب قابل مقایسه است.

شبستان این مسجد دارای دیوارهای آجری و ستون های چوبی با سرستون های مقرنس و قطار بندی شده و سقف چوبی منقش است.

مسجد حنیفه گوراوان، معروف به مسجد محمد حنیفه از دیگر مساجد تاریخی و زیبای عجب شیر می باشد که به هنر معماری اسلامی مزین شده و با ویژگی های خاص و دیدنی خود در روستای گوراوان شهرستان عجب شیر واقع است.

این مسجد با یک طبقه پلان مستطیل به طول ‎ ۵۰متر و عرض ‎ ۳۰متر که کشیدگی آن شرقی و غربی بوده، دارای شبستان اصلی و بخش الحاقی با کاربری سرویس و آشپزخانه در ضلع غربی است.

کف این بنا به دلیل رطوبت های سطحی پنج پله بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و تیرهای اصلی سقف به صورت یکپارچه و شرقی و غربی است.

در این مسجد ‎ ۱۲ستون بکار رفته که ۲ ستون آن آجری با قطر نسبتا زیاد و ۱۰ ستون دیگر چوبی با سرستون های معمولی بوده و دارای نمای آجری است.

قدمت اولیه مسجد حنیفه گوراوان به دوره ایلخانان باز می گردد که مساحت اولیه آن بزرگتر از حالت فعلی بوده و تغییراتی در اواخر قاجاریه در آن صورت گرفته است.

از بنای اولیه دو ستون آجری و احتمالا کتیبه ای سنگی کنده کاری شده با قاب بندی آجری به یادگار مانده که در بازسازی مسجد در گوشه شمال شرقی نصب و تاریخ آن ‎ ۷۹۴هجری قمری است.

برچسب‌ها مسجد عجب شیر بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد عجب شیر بنای تاریخی مسجد عجب شیر بنای تاریخی مساجد تاریخی عجب شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۲۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است

میرزا حسن زارع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه امروز در عرصه مدیریت نوین شهری، باید از سوی اعضای شوراهای شهر و روستا مورد ارزیابی قرار گیرد، توجه به موضوع زیباسازی شهرها و روستاها، پایبندی کامل به قوانین، آینده‌نگری و دوراندیشی، توجه به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رعایت استانداردها و ایمن‌سازی ابنیه‌ها، راهبرد حفظ و احیا معماری اسلامی و ایرانی، حفظ و توسعه فضای سبز و پاسداری از محیط زیست و مشارکت دادن جوانان در توسعه نشاط اجتماعی است.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی زیبایی از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت‌ها و شکوفایی‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که می‏‏‌توانند در نقش حلقه ارتباط با مردم به رشد و پیشرفت و پویایی بیشتر جامعه کمک کنند و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری گردیده، نقش‌آفرین بهترین جلوه‌های وحدت و وفاق باشند.

زارع با بیان اینکه بی شک یکی از مهم‌ترین کانون‌های تبلور مشارکت عمومی در عرصه مدیریت شهری و روستایی، شوراهای اسلامی است، عنوان کرد: مردم شریف ایران اسلامی با انتخاب نمایندگان خویش در این شوراها، عملاً وکلای خویش را برای کمک به تسریع در روند رشد و پیشرفت جای جای این مرز و بوم مقدس تعیین نموده و تأثیرگذاری و نقش آفرینی خویش را در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی به احسن وجه، به منصه ظهور می‌رسانند.

رئیس شورای اسلامی استان یزد اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، همواره یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی و آبادانی هر شهر یا روستا بوده و هر چه اعضای این شوراها با قانونمندی، تخصص، وقت گذاری و سخت کوشی و پرهیز از تعصبات محله‌ای با دلسوزی به ایفای نقش خطیر خویش بپردازند گامی بلند و پر اثر را در تعالی منطقه خویش برداشته و به وظیفه نمایندگی خویش به درستی عمل کرده‌اند.

زارع اظهار امیدواری کرد با همدلی و سختکوشی تمامی اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استات شاهد رشد و تعالی روز افزون استان یزد باشیم.

کد خبر 6091066

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده