Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:43:02 GMT

جاری شدن زاینده‌رود، نوروز اصفهان را نیلگون کرد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۲۷۴۶

جاری شدن زاینده‌رود، نوروز اصفهان را نیلگون کرد

به گزارش ایرنا، آب زاینده‌رود پس از حدود یک ماه از پنجم فروردین امسال مجددا در بستر این رودخانه در شهر اصفهان جاری شد هرچند در روزهای اخیر به لطف بارش‌های خوب بهاری، جریان آب موقتی از یکی از سرشاخه‌های آن یعنی رودخانه "شور" دهاقان نیز به آن رسیده و چهره خشکسالی را از بستر رودخانه زُدوده بود.

جریان آب در رودخانه زاینده‌رود بهمن سال گذشته پس از ماه‌ها خشکی و با توجه به مطالبات کشاورزان و مردم برای تامین آب کشاورزی اصفهان بطور موقت و به مدت ۱۲ روز جاری شد و در روزهای نخستین فروردین امسال نیز خروجی سد زاینده‌رود بمنظور تخصیص آب کشاورزی شرق اصفهان، افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش حجم خروجی آب از سد زاینده رود، جریان آب روز پنجم فروردین جاری به پُل‌های تاریخی اصفهان رسید تا با طی مسیر خود به سمت شرق به اراضی کشاورزی برسد و به مدت ۱۰ روز جریان داشته باشد.

در حالی که نوروز امسال در اصفهان پس از ۲ سال از شروع همه‌گیری کرونا با حضور خیل عظیم گردشگران جانی تازه گرفت، جریان یافتن دوباره زاینده‌رود نیز در این روزها موجب شور و شعف گردشگران نوروزی شد تا اوقات مُفرح و دل انگیزتری را در شهر گُنبدهای فیروزه‌ای سپری کنند.

بر اساس آخرین آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی اصفهان، تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در این استان اقامت داشته اند و بدلیل استقبال زیاد گردشگران، ظرفیت اقامتگاه های این خطه تکمیل شده است.

مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست در اصفهان نیز با وجودیکه از جریان یافتن مجدد زاینده رود، دلشاد هستند اما همچنان بر احیای زاینده‌رود و جریان یافتن دائمی آب این رودخانه تمدن‌ساز اصرار دارند و امیدوارند با بارش های بیشتر و مدیریت بهتر منابع آبی، این مهم هرچه زودتر محقق شود.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، افزایش حجم خروجی آب از سد زاینده‌رود در فروردین امسال در واقع نوبت دوم آب کشاورزی اصفهان پس از مطرح شدن مطالبات کشاورزان در پاییز سال گذشته است و این آب به مدت ۱۰ روز جریان می‌یابد.

مهران زینلیان با بیان اینکه آب جریان یافته در فروردین امسال معادل حجم آب تخصیص یافته در بهمن سال گذشته و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، افزود: این بازگشایی با ایام نوروز همزمان شد و علاوه بر اینکه برای مسافران خوشایند است به محیط‌زیست و جلوگیری از فرونشست زمین کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود نمی‌توان آب را بطور کامل گشود، اظهار امیدواری کرد که این بازگشایی محدود، بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان را تامین کند.

در حالی که مسوولان از افزایش حجم آب رودخانه زاینده رود از پنجم فروردین خبر دادند اما به گفته برخی از اعضای نظام صنفی کشاورزان اصفهان، حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود بتدریج افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هنوز جریان آب به اراضی کشاورزی شرق اصفهان نرسیده است، اظهار داشت: آب در زمان حاضر تا سد آبشار و بند رودشت رسیده و امید است فردا به اراضی کشاورزی برسد.

احمدرضا جعفری با بیان اینکه هنوز حجم آب افزایش یافته در زاینده‌رود به حدی نیست که به اراضی شرق اصفهان برسد، افزود: حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود ابتدا به مقدار کم و بمنظور مسائل زیست محیطی و جلوگیری از خشک شدن کامل بستر رودخانه در این روزها در اصفهان افزایش یافت و سپس مقدار آن بیشتر شد.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود با حدود ۴۹۰ کیلومتر طول بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که رودخانه زاینده رود در هزاران سال گذشته بسیار وسیع بوده و چندین دریاچه بزرگ در اطراف آن وجود داشته است.

این رودخانه در سال های اخیر بدلایل متعدد از جمله کاهش منابع آبی و خشکسالی بطور زمان‌بندی شده در اصفهان جریان داشت.

برچسب‌ها زاینده رود کشاورزی خشکسالی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود کشاورزی خشکسالی زاینده رود کشاورزی خشکسالی اصفهان سد زاینده رود فروردین امسال شرق اصفهان سال گذشته جریان آب حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: بودجه مصوب این منطقه در سال جاری ۸۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بودجه مصوب سال گذشته منطقه ۷ شهرداری اصفهان ۴۸۴ میلیارد تومان بود که پس از اصلاح به ۵۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این افزایش غالباً در پروژه‌های عمرانی صورت گرفت.

وی افزود: بودجه مصوب این منطقه در سال جاری ۸۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحقق بودجه سال گذشته این منطقه نسبت به بودجه مصوب ۱۰۶ درصد و نسبت به اصلاح بودجه ۹۸ درصد بوده است، گفت: بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای پروژه‌های شاخص ۳۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری با رشد ۳ برابری به ۸۵ میلیارد تومان رسیده است.

سلطان‌آقایی ادامه داد: پروژه‌های مهم منطقه‌ای در بودجه سال گذشته معادل ۵۵ میلیارد تومان اعتبار داشت که در سال جاری با رشد دو برابری به ۱۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با پروژه‌های منطقه‌ای سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب داشتیم که با رشد ۷۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای پروژه‌های محله محور در منطقه گفت: سال گذشته ۸۳ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محل محور منطقه ۷ در نظر گرفته بودیم که سال جاری همان رقم را حفظ کردیم و بر اساس همین اعتبار پروژه‌ها را تعریف کردیم.

سلطان‌آقایی تصریح کرد: ردیف‌های مستمر منطقه ۷ سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بود و عمدتاً در حوزه عمرانی مصرف شد که در سال جاری به رقم ۱۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بودجه بخش جاری منطقه ۷ از ۱۳۴ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۳۲ میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است و ۶۰ درصد بودجه سال گذشته منطقه از طریق صدور پروانه ساختمانی محقق شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به جمعیت بالا و ظرفیت‌های بالقوه موجود در این منطقه تاکید کرد: رویکرد شهرداری منطقه ۷ در سال جدید حرکت به سمت درآمدهای پایدار و توجه به افزایش پروژه‌های مشارکتی در منطقه است.

کد خبر 748707

دیگر خبرها

  • رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر