Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@09:45:47 GMT

رونمایی از عروسک محلی ننه نقلی در بادرود

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۳۴۶۶

رونمایی از عروسک محلی ننه نقلی در بادرود

شهردار بادرود گفت:شهرداری تصمیم دارد با توجه به علاقمندی خانواده‌ها به شنیدن داستان‌های قدیمی به زبان و گویش محلی بادرودی از زبان "ننه نقلی" اطلاع رسانی و آموزش‌های شهروندی را از طریق فضای مجازی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عروسک‌های محلی جدا از عروسک‌های مصنوعی و بی روحِ در بازار است. این عروسک‌های پارچه‌ای دست دوز یکی از نمادهای کودکی ما هستند که امروزه باربی‌های پلاستیکی جای آن‌ها را در ویترین مغازه‌ها گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع عروسک‌هایی که روزگاری سرگرمی جذاب و کم‌هزینه مادرها و مادربزرگ‌های ما بودند و دهه شصتی‌ها هم لذت هم‌بازی شدن با آن‌ها را چشیده‌اند اما رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی، این عروسک‌ها فراموش شدند و در صندوقچه‌های قدیمی جای گرفتند.

علی رجبی شهردار بادرود از رونمایی عروسک محلی "ننه نقلی" با حضور مسئولان خبر داد و اظهار کرد: عروسک‌های محلی در هر منطقه نشان از فرهنگ و هنر غنی مردم این منطقه دارد و پرداختن به این فرهنگ زیبا و اصیل امری مهم است.

وی افزود: شهرداری تصمیم دارد با توجه به علاقمندی خانواده‌ها به شنیدن داستان‌های قدیمی به زبان و گویش محلی بادرودی از زبان "ننه نقلی" اطلاع رسانی و آموزش‌های شهروندی را از طریق فضای مجازی انجام دهد.

شهردار بادرود افزود: طی سال‌های اخیر خوشبختانه در شهر بادرود به اهمیت عروسک‌ها در فرهنگ بومی توجه شده و در این زمینه اقدامات مؤثری صورت گرفته که تاکنون دو مجموعه عروسک محلی از جمله سراموزه رهگشا و موزه عاروسک محلی بادرود راه اندازی شده اند.

در ادامه حسین یزدانهمر سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در این زمینه گفت: علاوه بر مهارتی که در ساخت این عروسک‌ها به کار رفته است، پوشش و قصه‌های این عروسک‌ها برگرفته از آئین کهن ایرانی است که بسیار تماشایی است.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر در شهر بادرود دو موزه "عروسک‌های محلی" و "سراموزه دکتر رهگشا" وجود دارد که گنجینه‌هایی از گذشتگان و خاطراتی که به لحاظ تاریخی پویا و زنده هستند، محسوب می‌شوند. این در حالی است که مهارت ساخت و کارکردهای آیینی عروسک (عاروسک بادرود) نیز در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 564011

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهردار بادرود بادرود شهرداری بادرود عروسک محلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عروسک ها ننه نقلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی توانمندی‌های موجود در این مناطق بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان