Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای امنیت سازمان ملل بعدازظهر جمعه در نشست ویژه‌ای که در واکنش به ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان برگزار شد، در بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که افغانستان در آستانه فروپاشی است، گفت همه دختران در افغانستان باید به مدرسه بروند، زیرا آموزش یک حق جهانی برای همه کودکان است و این شامل دختران افغانستان نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در این بیانیه که محتوای آن را نمایندگان کشورهای نروژ، امارات متحده عربی، آلبانی، برزیل، فرانسه، ایرلند، مکزیک، بریتانیا و ایالات متحده تایید کرده‌اند، آمده است: «تصمیم طالبان مبنی بر محروم کردن دختران بالاتر از کلاس ششم از آموزش خلاف تعهدهای این گروه است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر باعنوان بخشی از تعامل با جامعه بین‌المللی داده‌اند. این یک عقب‌گرد عمیقا نگران‌کننده است.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد و محروم شدن دختران از آموزش، این بحران را تشدید می‌‎کند. آموزش‌وپرورش عنصر اصلی هر جامعه است و در صورتی که نیمی از جامعه از حق تحصیل محروم شوند، نمی‌توان آینده‌ای امن و با ثبات را برای افغانستان تصور کرد.

هفته گذشته، ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان که دبورا لاینز در راس آن قرار دارد برای یک سال دیگر تمدید شد. این اقدام نشان داد که سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده می‌خواهند به حمایت از مردم افغانستان و تقویت ارزش‌های حقوق بشری در آن کشور ادامه بدهند.

با وجود اینکه طالبان به سازمان ملل متحد و دولت‌های پشتیبان حقوق بشر در افغانستان تعهد داده بود که در سوم فروردین مدارس برای همه دانش‌آموزان دختر و پسر باز می‌شود، اما روز چهارشنبه گذشته این تعهد عملی نشد و بیش از یک میلیون دختر با اشک و اندوه به خانه‌ها بازگشتند.

در این بیانیه آمده است: «بیش از یک میلیون دختر در افغانستان این هفته در خانه‌هایشان گریه کردند. ما نمی‌توانیم آن‌ها را ناامید کنیم.»

در همین حال، وزیران امور خارجه کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، نروژ، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم طالبان مبنی بر تعطیلی مدارس برای دختران بالاتر از کلاس ششم، از این گروه خواستند هرچه سریع‌تر از این تصمیمشان عقب‌نشینی کنند.

در این بیانیه آمده است که اقدام طالبان در تضاد با تضمین‌های عمومی این گروه به مردم افغانستان و جامعه جهانی است. کشورهای نامبرده با ارسال مبلغ‌های هنگفت به افغانستان از احیای سیستم بهداشت و آموزش حمایت کردند و این تصمیم طالبان را خلاف انتظار و توقع جامعه جهانی و مردم افغانستان دانستند.

وزیران خارجه این کشورها افزودند: « این تصمیم طالبان پس از آن گرفته شد که ماه‌ها تلاش جامعه جهانی برای حمایت از معلمان و دانش‌آموزان، این امیدواری را ایجاد کرده بود که همه دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حاضر شوند.»

گروه طالبان تاکنون پاسخ روشنی به واکنش‌های گسترده جهانی درخصوص تعطیلی مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم نداده است.

اعضای این گروه روز چهارشنبه گذشته گفتند تا نهایی شدن طرح حجاب اسلامی برای همه دختران دانش‌آموزان، مدارس برای دختران بالاتر از کلاس ششم تعطیل است. این گروه مشخص نکرد که این طرح چه زمانی نهایی خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا در واکنش به این تصمیم طالبان، مذاکره با این گروه را که قرار بود در دوحه انجام شود به حالت تعلیق درآورد.

رویترز گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده آمریکا گفته‌اند پس از آنکه طالبان تصمیم خود مبنی بر بسته ماندن مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم را اعلام کرد، آمریکا تمامی جلساتش با طالبان را لغو کرد. این جلسات قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شوند.

لغو جلسات گفت‌وگو با طالبان نخستین مخالفت آشکار ایالات متحده با عملکرد طالبان‌ در هشت ماه گذشته است که نام شماری از رهبران آن را هم در فهرست سیاه قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «تصمیم طالبان نقض ناامیدکننده و غیرقابل توضیح تعهدات این گروه در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی است. آمریکا برخی تعاملات از جمله نشست‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده در دوحه را لغو و به‌صراحت اعلام می‌کند که این تصمیم یک نقطه عطف بالقوه در تعامل با طالبان است.»

رویترز به نقل از سه منبع معتبر نوشت که جلسات لغوشده قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه و در حاشیه نشست «دوحه فارم» میان مقام‌های آمریکایی و طالبان برگزار شود. بنا بود در برخی از این جلسات، نمایندگان سازمان ملل متحد و بانک جهانی هم شرکت کنند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان نیز تایید کرد هیئتی از طالبان با حضور امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه، قصد داشت به دوحه سفر کند.

رویترز به نقل از این سه منبع افزود که هیئت‌های آمریکایی و طالبان قرار بود در این جلسات درباره آزادسازی پول‌های نقد و صدها میلیون دلاری که در حال حاضر در صندوق امانات بانک جهانی برای امور آموزشی افغانستان اختصاص داده شده است، مذاکره کنند.

به نوشته رویترز، یک دیپلمات وزارت خارجه طالبان که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، گفت: «هواپیمای قطری که قرار بود هیئت امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، را از کابل به قطر انتقال دهد، نیامد.»

وزارت خارجه قطر در این مورد اظهارنظری نکرده است.

نشست دو روزه «دوحه فارم» قرار بود در قطر برگزار شود. در این نشست، نمایندگان ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل متحد و نمایندگانی از برخی از کشورهای غربی و تعدادی از زنان افغان نیز دعوت داشتند.

پیش از این نیز نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در دوحه با شماری از رهبران طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود؛ با این حال تصریح شد که این دیدار به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا سازمان ملل متحد مردم افغانستان تصمیم طالبان دانش آموزان جامعه جهانی امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۳۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است

به گزارش جماران، پیتر روتلند، استاد در دانشگاه وسلین و دانشیار مرکز دیویس برای مطالعات روسیه و اوراسیا در دانشگاه هاروارد در تازه ترین نوشتار برای Responsible Statecraft درباره خطرات توهم فروپاشی حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نوشت:

ماکسیم ساموروکوف از مرکز کارنگی اخیراً مقاله‌ای را با عنوان «رژیم شکننده پوتین» در فارن افرز منتشر کرده و استدلال کرده که مانند حکومت شوروی ، سیستم سیاسی پوتین نیز همیشه در آستانه فروپاشی است.  این استدلال بر اساس یک قیاس مستقیم تاریخی به دست می آید. نظام شوروی قوی و تغییرناپذیر به نظر می رسید و عملاً هیچ کس فروپاشی آن را پیش بینی نمی کرد  اما فروپاشید. به همین ترتیب، سیستم پوتین قوی و مقاوم به نظر می رسد و کمتر کسی می تواند فروپاشی آن را تصور کند. اما فروپاشی آن نیز رخ خواهد داد.

می توان فهمید که چرا این استدلال برای Foreign Affairs جذاب است. آرزو همیشه مخاطب را جذب می کند: مردم دوست دارند آنچه را که می خواهند بشنوند به آنها گفته شود. شاید بهتر باشد اینطور القا شود که بدون هیچ چشم‌اندازی برای یک ضد حمله موفق در اوکراین، محتمل‌ترین سناریو برای پیروزی اوکراین، فروپاشی رژیم در روسیه است.

قیاس های تاریخی می توانند جذاب اما گمراه کننده باشند زیرا ممکن است توجه ما را بر شباهت های سطحی متمرکز کنند، در حالی که تفاوت های ساختاری را نادیده می گیرند. واقعیت این است که چندین جنبه مهم وجود دارد که رژیم پوتین در مکان بسیار متفاوتی با اتحاد جماهیر شوروی قرار دارد.

اولاً، میخائیل گورباچف تنها شش سال در قدرت بود و هرگز نتوانست کنترل مؤثری بر حلقه داخلی رهبران شوروی و یا بوروکراسی در کل ایجاد کند. در نتیجه، ابتکارات سیاستی او با اجرای مؤثر همراه نشد و او را مجبور به اتخاذ اقدامات رادیکال‌تر کرد که کل سیستم را بی‌ثبات کرد. در مقابل، پوتین خیلی سریع پس از به قدرت رسیدن در سال 2000، کنترل قوی بر نخبگان رقیب اعمال و «عمود قدرت» را احیا کرد. او 24 سال است که این مسئولیت را بر عهده داشته است و اکثر تحلیلگران موافقند که پایه های نهادی رژیم پوتین قوی است و احتمالاً پس از مرگ بنیانگذار خود ، نیز جان سالم به در خواهد برد. دوم، یکی از عوامل مهم در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این واقعیت بود که این شوروی در حال مبارزه با یک جنگ غیرقابل پیروزی در افغانستان بود که آن را مجبور به مذاکره با غرب کرد. روسیه در حال جنگ در اوکراین است در حالی که هنوز به پیروزی خود مطمئن است. سوم، اتحاد جماهیر شوروی ورشکست شده بود، کسری تجاری داشت و در خارج از کشور پول قرض می گرفت. اما اکنون علیرغم فشار تحریم های غرب، روسیه در سال گذشته 50 میلیارد دلار مازاد تجاری داشت. اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده شوروی سفت و سخت و گودالی از یارانه‌های دولتی بود.  بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی، روسیه دارای یک اقتصاد سرمایه داری پویا است که به خوبی با اقتصاد جهانی ادغام شده و کارآفرینان آن در دور زدن تحریم های غرب ماهر شده اند. چهارم، اتحاد جماهیر شوروی، فدراسیونی بود که 52 درصد جمعیت آن را روس‌ها تشکیل می‌دادند. روسیه پوتین یک کشور متمرکزتر است که روس ها 82 درصد از جمعیت آن را تشکیل می دهند.

مسلماً احتمال شورش اسلامگرایان در قفقاز شمالی یک چالش امنیتی بالقوه است. اما منطقی که رمضان قدیروف، رهبر چچن را به یک رعیت وفادار مسکو تبدیل کرد، در مورد هر جانشینی صادق است:  بهتر است از جریان کمک های مسکو لذت ببرید و لامبورگینی بخرید تا اینکه آواره ای با جیب خالی باشید.  چچنی ها از جنگ های اول و دوم درس گرفته اند: استقلال طلبی ارزش تلاش ندارد. هیچ یک از جمهوری های قومی دیگر در فدراسیون روسیه علاقه ای به آغاز جنگ با مسکو ندارند.

حمله 22 آوریل به تالار شهر کروکوس نه تنها یادآور این نکته بود که تروریسم اسلام گرا همچنان یک تهدید امنیتی برای روسیه است، بلکه نشان دهنده شکست اطلاعاتی گسترده توسط سرویس های امنیتی روسیه بود. ایالات متحده از قبل به آنها هشدار داده بود که چنین حمله ای در راه است: آنها باید نگهبانان مسلح را در تمام سالن های کنسرت در مسکو قرار می دادند. با این حال، حملاتی مانند کروکوس باعث تغییر رژیم در روسیه نمی شود.

تروریست ها نه از قفقاز شمالی، بلکه از تاجیکستان آمده اند. این نشان می دهد که 8 میلیون کارگر مهاجر از آسیای مرکزی یک خطر امنیتی بالقوه هستند. اما ارزش آنها در اقتصاد روسیه با نیروی کار کم، حداقل در حال حاضر از چالش امنیتی آن بیشتر است.

شورش واگنر در ژوئن 2023 یک تحول خارق‌العاده بود؛ جدی‌ترین تهدید برای ثبات رژیم پوتین از زمان تأسیس آن در سال 2000. ما هرگز نمی‌دانیم اگر او به کرملین می رسیدچه اتفاقی می‌افتاد. اگر یوگنی پریگوژین به عقب برنگشته بود، اما به نیروهای خود دستور داده بود تا به سمت مسکو پیشروی کنند چه سناریویی شکل گرفته بود.   آنچه ما می دانیم این است که قیام شکست خورد. پریگوژین مرده و دفن شده  و ثبات رژیم به سرعت برقرار شد.

اجازه دادن به گروه واگنر برای توسعه تا جایی که بتواند آن شورش را به راه بیندازد، یک اشتباه جدی از سوی پوتین  پس از تصمیم او برای آغاز تهاجم تمام عیار به اوکراین بود. اما یک امر دور از ذهن باقی می ماند و نمی تواند به عنوان پایه ای برای سیاست ایالات متحده عمل کند.

برای پیروز شدن در دیپلماسی و جنگ نیاز به ارزیابی واقع بینانه از نقاط قوت و ضعف دشمن است. فروپاشی ناگهانی اتحاد جماهیر شوروی به ما یادآوری می کند که انتظار چیزهای غیرمنتظره را داشته باشیم  اما پوتین (و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ) از اشتباهات گورباچف درس گرفته اند. واشنگتن نباید سیاست روسیه خود را با این فرض استوار کند که صاعقه دو بار به یک مکان برخورد خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است