«مادور» از قدیمیترین کلیساهای تهران در آرامستان روسها | کلیسای «ننه مریم» که صندلی و جای اعتراف ندارد!
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۴۰۱۳
جالب اینکه در منطقه ١٤ که بافتی مذهبی دارد و تعداد مساجد و حسینیههای آن نسبت به دیگر مناطق چشمگیراست هم ٢ کلیسا به نامهای «مادور» در آرامستان روسها و دیگری «گریگوری» در آرامستان ارامنه قرار گرفته است.
همشهری آنلاین _ رضانیکنام : کلیسا، نماد دین مسیحیت و مکانی برای عبادت هموطنان مسیحیمان است. در ایران حدود ٦٠٠ کلیسا وجود دارد که قدیمیترین آن، کلیسای ننه مریم یا «مریم مقدس» در ارومیه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نکته جالب اینکه کلیسای «ننهمریم» نه نیمکت دارد و نه جایگاهی برای اعتراف و وعظ کشیش. در ورودی به صحن، کمارتفاع و به نحوی است که هنگام ورود بایستی سر خود را به پایین خم کنید. البته به جز کلیسای تارگمانچانس که همیشه در آن به روی هم محلهایهای مسیحی ما باز است دیگر کلیساهای شرق تهران که در آرامستانها قرار دارند و فقط برای مراسم تدفین از آنها استفاده میشود.
شاید نام «کلیسای مادور» برای بسیاری از شهروندان ناآشنا باشد و کمتر کسی از پایتخت نشینها از وجودش باخبر باشند. این مکان مقدس در دل آرامستان روسها قرار گرفته و در واقع نمازخانه این مکان مذهبی به شمار میآید.
انتهای خیابان تاجری درست در فاصله چند قدمی آرامستان ارامنه، آرامستان روسها واقع شده است. روی در طوسی رنگ آن، صلیبی شکسته نقش بسته که پرده از هویت اموات این آرامستان برمی دارد. اغلبشان ارتدوکسهای روسی هستند.
در آرامستان روس ها بدون هماهنگی به روی هیچ کس باز نمیشود و این کار پروسه اداری خودش را دارد. «متانت» سریدار پیر او تنها کسی است که شبوروز خود را در این جا سپری میکند و این مسئولیت را از پدرش به ارث گرفته است.
انتهای آرامستان، درست در ضلع جنوبی آن، کلیسای «مادور» قرار گرفته، ساختمانی نه چندان بزرگ با نمایی عاری از هرگونه تزئینات مذهبی به چشم میخورد. بنایی که قدمت دیرینهای دارد و احتمال زیاد از همان بدو شکلگیری آرامستان ایجاد شده است.
طبق تحقیق تهرانشناسها، این کلیسا در دوران قاجار ساخته شده است. البته به جز سرایدار آرامستان روسها کسی از تاریخچه کلیسا خبر ندارد و او هم میگوید که بعد از کلیسای تاتائوس، این کلسیا از همه قدیمیتر است.البته این مکان مقدس از مدتها پیش عاری از رفتوآمد شده چرا که دیگر کسی در آرامستان دفن نمیشود. و حالا به جز سرایدار پیرش میهمان دیگری ندارد.
طبق نوشته اعتماد السلطنه در کتاب مرات البلدان، در سال ١٣١٧ قمری، کریم خان زند دستور میدهد تا سنگ تراشان ارامنه در محلی به نام دولاب جمع شوند و این بهانهای میشود برای تاسیس این آرامستان. این احتمال هم میرود در همان زمان کلیسا ساخته شده است.
بعد از کلیسای تاتائوس قدیمیترین کلیسای تهران اینجاست!کلیسای مادور سالها، پنهان از چشم دیگران در فضای دنج آرامستان روس مکان عبادت و راز و نیاز هم محلهایهای مسیحی ما بوده است. در قسمت بالای بام مخروطی آن، علامت صلیب شکسته دیده میشود. ظاهرش اگرچه سیمانی و بدون تزئینات امروزی است اما داخلش تا دلتان بخواهد تزئینات مذهبی دارد.
به گفته متانت، بعد از کلیسای تاتائوس قدیمیترین کلیسای تهران به شمار میآید. تابوتی نمادین میان سالن گذاشته شده و روی میزی که بالای سر تابوت قرار دارد، مجسمه حضرت مسیح به صلیب کشیده قرار دارد. دیوارها مزین به تصاویر عیسی مسیح (ع) و مریم مقدس (س) است. این تزیئنات در کلیسای کاتولیکها بیشتر و در کلیسای پروتستانها دیده نمیشود.
چند قدم بعد از تابوت جایگاه استقرار کشیش است. جایگاه به واسطه سکویی از سالن جدا میشود و همین نشاندهنده آن است که کسی نمیتواند پا به آن جا بگذارد. در آیین کلیسای مادور، بانوان اجازه رفتن به جایگاه کشیش را ندارند. زنها باید با حجاب وارد شوند و مردها هم کلاهی به سر نداشته باشند.
انتهای سکو به یک دیوار منتهی میشود. دیواری که توسط یک در چوبی مشبک به اتاقکی کوچک راه پیدا میکند. طرفین در، ٢ پنجره چوبی و ٢ طاق نمای زیبا دیده میشود. البته جلوه و نمای خود دیوار هم دلرباست. روی زمینه سفید آن گل و بوتههای رنگی نقش بسته که چشمنوازی دیوار را دوچندان میکند. سرایدار درباره اتاقک پشتی میگوید:«این جا محل تعویض لباس کشیش است و به جز خودش کسی نمیتواند پا به این حریم بگذارد.»
داخل اتاقک چیزهای ارزنده دیگری هم وجود دارد. چند شمعدانی و مجسمه فلزی که شبیه به کلیسا است. اما آنچه بیشتر از همه زیبایی دارد، تصویر حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (س) است که در طاق نماها، نقاشی شدهاند. تماشای آنها حال خوشی را به مخاطبان منتقل میکند.
به گفته متانت سال هاست کسی در این جا دفن نمیشود. با این حال متانت هر روز در کلیسا را باز کرده و محوطه آن را آب و جارو میکند تا مبادا رد غباری روی درودیوار این مکان معنوی بنشیند.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: محله مسیحیت کلیسا خبر مهم همشهری محله شهرداری منطقه ۱۴ ایران و روسیه تاریخ عمومی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه میزند؟
با مشخصشدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسیهای نمایندگی، رقابتها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیدهها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابیهای پشتپرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.
به گزارش ایسنا، بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقیمانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین میشوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.
از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانهها پیگیری شد، هم چهرههای سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناحبندیها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزههای انتخابیه، اسامی چهرههایی برای تکیهزدن به صندلی ریاست مجلس شنیده میشد. با نزدیکشدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابتها رنگوبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیمسازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.
برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده میگویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجیبابایی» نام برد. شنیدهها از راهروی مجلس هم نشان میدهد این چهرهها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کردهاند؛ روندی که در آن، طرح وعدههایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.
باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریانهای مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، انتظار میرود صحنه رقابت نهتنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز جدیتر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمتوسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یکدستیهایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.
در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسیهای ریاست، گوشهچشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنیها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نهتنها تصور بعیدی نیست که به نظر میرسد تاثیر سرنوشتسازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیونهای مجلس دوازدهم برجای بگذارد.
انتهای پیام