Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست دوحه طی مصاحبه‌ای با اشاره به این‌که توافق در مذاکرات وین به نفع عراق است، تصریح کرد که همتای ایرانی در تماس با او گفته است که که مذاکرات وین به مرحله نهایی خود رسیده است.

وی در گفت‌وگو با وب سایت خبری- تحلیلی المانیتور تصریح کرد که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با او، اطلاع داده است که مذاکرات وین به مرحله پایانی خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی در خصوص نقش دیپلماتیک بغداد بین آمریکا و ایران گفت: ما با دو طرف رابطه خوبی داریم و در واقع از ابتدای مذاکرات تاکنون، با آن‌ها در تماس هستیم . آن‌ها درباره روند مذاکرات با ما صحبت می‌کردند و گاهی ما سعی می‌کنیم پیام‌هایی را میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها منتقل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که احیای توافق هسته‌ای تنش‌های داخلی در عراق و منطقه را کاهش می‌دهد، توضیح داد: «درگیری واشنگتن و ایران در خاک عراق منعکس می‌شود و در نتیجه بهای آن را، ما می‌پردازیم».

حسین در خصوص حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مراکز موساد در اربیل در ۱۳ مارس جاری، هم گفت که به احتمال زیاد این موضوع ارتباطی با مذاکرات وین یا سایر مسائل منطقه ای نداشت و ما به طور رسمی به ایران اعتراض کردیم. تحقیقات ویژه در این باره ادامه دارد و به محض تمام شدن تحقیقات، گفت‌وگوها را آغاز می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در این مصاحبه که پیش از برگزاری نشست روز شنبه (دیروز) پارلمان عراق صورت گرفت، با بیان اینکه نمی‌داند احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی می‌توانند بر اساس نتایج انتخابات ۱۰ اکتبر، بر سر تشکیل دولت به توافق برسند یا خیر، تصریح کرد: اگر دو سوم از اعضای پارلمان عراق توافق نکنند، مشخص نیست تشکیل دولت جدید در پارلمان صورت خواهد گرفت یا از طریق دادگاه فدرال.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر جنگ روسیه - اوکراین بر عراق و منطقه تصریح کرد: عراق مخالف جنگ و تحریم است زیرا ما از هردوی این‌ها رنج برده‌ایم.

حسین با اشاره به نفتی بودن کشور عراق، هشدار داد که این کشور تحت تاثیر تورم کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت و اثرات جنگ بر کشورها، به ویژه اقتصادهای در حال توسعه شدید خواهد بود.

وزیر خارجه عراق در خصوص ارتباط کشورش با سیاست‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توضیح داد: «سایر کشورهای همسایه می‌توانند بر سیاست‌های ما تأثیر بگذارند و برای این منظور برای مدیریت بحران در داخل، ناچاریم بحران‌های خارج از مرزهای خود را مدیریت کنیم».

وی در پایان گفت: عراق اولویت را برای برقراری روابط خوب با همه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داده و منتظر فرصت های موجود در نشست دوحه است.

به نوشته گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دوشنبه پیش بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش با وزیر امور خارجه عراق تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن تبریک عید نوروز، در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها گفت: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقیمانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد

کد خبر 666386 برچسب‌ها هسته‌ای - برجام ایران و آمریکا مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات ایران و عراق عراق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای برجام ایران و آمریکا مذاکرات وین هسته ای مذاکرات ایران و عراق عراق وزیر خارجه عراق مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده استونی را آزاد کرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در گفت‌وگوی تلفنی امروز (پنج‌شنبه) «مارگوس تاساکانا» وزیر امور خارجه استونی با دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل‌نظر شد.

بیشتر بخوانید: تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

طرفین در این گفت‌وگو با اشاره به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، آمادگی متقابل برای توسعه بیش از پیش مناسبات را مورد تاکید قرار دادند.

دکتر امیرعبداللهیان در خصوص تحولات فلسطین تاکید کرد: عمق فاجعه نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه می‌طلبد که تمامی کشورها برای برقراری آتش‌بس پایدار، رفع کامل محاصره انسانی، تبادل اسرا و جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر رژیم اسراییل در غزه تلاش کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست طرف استونیایی در خصوص کشتی توقیف‌شده در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و آزادی خدمه استونی اظهار داشت: کشتی توقیف‌شده که در آب‌های سرزمینی ایران رادار خود را خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به خطر انداخته در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده است و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

دکتر امیرعبداللهیان تاکید کرد: رعایت قوانین و مقررات دریایی از سوی تمامی کشتی‌ها در راستای حفظ امنیت دریانوردی امری ضروری و غیر قابل اجتناب است.

وزیر امور خارجه استونی نیز ضمن با اهمیت دانستن روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که در سایه رفع موانع، مناسبات فی‌مابین بیش از پیش گسترش یابد. وزیر امور خارجه استونی همچنین با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای، خواستار همکاری همه کشورها برای توقف جنگ‌ در غزه شد.

وی از نگاه انسانی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی خدمه کشتی توقیف‌شده قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229288 برچسب‌ها ایران

دیگر خبرها

  • حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده استونی را آزاد کرد
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران