Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای سید محسن دهنوی گفت: اگر دولت با مجلس همسو است و شعار توسعه صنعت فضایی را می‌دهد، به این معنا نیست که نمایندگان این حوزه را رها کنند؛ بلکه نظارت مجلس جدی‌تر می‌شود تا هدف پیشرفت صنعت فضایی محقق شود.

دولت سیزدهم «توسعه صنعت فضایی» را از اهدافش معرفی کرده. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست رأی اعتماد مجلس صنعت فضایی را از برنامه‌هایش اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور ۵ آذر ۱۴۰۰ اولین نشست شورای عالی فضایی را پس از وقفه‌ای حدوداً ۱۰ ساله برگزار کرد؛ آقای رئیسی در این نشست تأکید کرد که «صنعت فضایی در ایران باید ارزان و بومی‌سازی شود.»

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «سپاه» و «ارتش» از دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه فضایی ایران هستند.

رئیس جمهور دولت سیزدهم در شورای عالی فضایی گفت «نهادها و دستگاه‌های فعال در این صنعت باید از تجربه‌هایشان استفاده داشته باشند و از موازی‌کاری پرهیز کنند تا خواسته آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین محقق شود.»

آقای رئیسی تأکید کرده دستیابی به فناوری تثبیت شده برای مدار نزدیک به زمین(LEO) باید با برنامه‌ریزی دقیق به سرعت انجام شود و خواسته که پس از این اتفاق «با برنامه ریزی دقیق و کار مجاهدانه»، ایران به مدار ۳۶ هزار کیلومتری (GEO) برسد.

آقای زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته این دستور رئیس جمهور «غافلگیرانه» بوده اما اعتقاد دارد با کار شبانه‌روزی و حمایت دولت دسترسی به این مدار ممکن است.

چرا دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برای ایران مهم است؟

مدار GEO در ارتفاع حدوداً  ۳۵.۷۹ کیلومتری از زمین قرار دارد که ماهواره‌ها در این مدار می‌توانند در سرعتی نزدیک به سرعت چرخش زمین به دور خودش، حرکت کنند. 

ماهواره‌ها در مدار GEO می‌توانند یک سوم از زمین را پوشش دهند که کارشناسان می‌گویند با سه ماهواره در این مدار تقریباً می‌توان کره زمین را به جز مناطق قطبی پوشش داد. همچنین این مدار یک منبع محدود شناخته می‌شود که در زمان واحد، تعداد مشخصی از ماهواره می‌تواند در آن قرار بگیرند.

رئیس سازمان فضایی ایران به خبرگزاری فارس گفته هدف اول این سازمان «رسیدن به مدار ۵۰۰ تا هزار کیلومتری زمین است» و هدف دوم «دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است.»

آقای مرتضی براری اضافه کرده که «ماهواره‌‌برهای سیمرغ، سریر، سروش قابلیت قرارگیری در مدار ۳۶ هزار کیلومتری را دارند.» او گفته «ما نیاز به حمایت بیشتری در حوزه فضا داریم.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم صنعت فضایی صنعت فضایی ایران مدار ۳۶ هزار کیلومتری صنعت فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار

مهدی عسگری درباره ضرورت تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار، گفت: ریشه‌ بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است، روندی که در صورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد، ادامه داد: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است.

وی اضافه کرد: مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی مساحت سکونتگاهی کشور، تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد