Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@10:55:37 GMT

به کارگیری برق خورشیدی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۸۰۱۴

به کارگیری برق خورشیدی

مقدار کل انرژی خورشیدی روی زمین بسیار فراتر از نیازهای انرژی فعلی و پیش بینی شده جهان است. اگر به طور مناسب مهار شود، این منبع بسیار پراکنده این پتانسیل را دارد که تمام نیازهای انرژی آینده را برآورده کند. در قرن حاضر، انتظار می رود انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر به دلیل عرضه پایان ناپذیر و ویژگی غیرآلاینده آن، برخلاف سوخت های فسیلی محدود ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، به طور فزاینده ای جذاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خورشید یک منبع انرژی بسیار قدرتمند است و نور خورشید تا حد زیادی بزرگترین منبع انرژی دریافتی توسط زمین است، اما شدت آن در سطح زمین در واقع بسیار کم است. این اساساً به دلیل انتشار شعاعی عظیم تابش از خورشید دور است. تلفات اضافی نسبتاً جزئی به دلیل جو و ابرهای زمین است که تا ۵۴ درصد از نور خورشید ورودی را جذب یا پراکنده می کنند. نور خورشیدی که به زمین می رسد شامل تقریباً ۵۰ درصد نور مرئی، ۴۵ درصد تابش مادون قرمز و مقادیر کمتری از اشعه ماوراء بنفش و سایر اشکال تابش الکترومغناطیسی است.

تک اینورتر تامین کننده برق خورشیدی

 برق خورشیدی فناوری مورد استفاده برای مهار انرژی خورشید و قابل استفاده کردن آن است. از سال ۲۰۱۱، این فناوری کمتر از یک دهم درصد تقاضای جهانی انرژی را تولید کرد. بسیاری با سلول‌های فتوولتائیک یا پانل‌های خورشیدی که در وسایلی مانند فضاپیماها، پشت بام‌ها و ماشین‌حساب‌های دستی یافت می‌شوند، آشنا هستند. سلول ها از مواد نیمه هادی مانند آنچه در تراشه های کامپیوتری یافت می شوند ساخته شده اند. هنگامی که نور خورشید به سلول ها برخورد می کند، الکترون ها را از اتم های آنها جدا می کند. همانطور که الکترون ها در سلول جریان می یابند، الکتریسیته تولید می کنند.

در مقیاس بسیار بزرگتر، نیروگاه های حرارتی خورشیدی از تکنیک های مختلفی برای متمرکز کردن انرژی خورشید به عنوان منبع گرما استفاده می کنند. سپس از گرما برای جوشاندن آب استفاده می‌شود تا یک توربین بخار را به حرکت درآورد که تقریباً مانند نیروگاه‌های زغال سنگ و هسته‌ای برق تولید می‌کند و برق هزاران نفر را تامین می‌کند.

سیستم برق خورشیدی از دیدگاه تک اینورتر

پنل خورشیدی (که به نام سلول فتوولتائیک یا سلول خورشیدی نیز شناخته می شود) دستگاهی است که فوتون های نور خورشید را جذب کرده و آنها را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. استفاده از انرژی خورشیدی به لطف کاهش سریع قیمت ها و افزایش بهره وری، در ۱۵ سال گذشته حدود ۲۰ درصد در سال افزایش یافته است. ژاپن، آلمان و ایالات متحده بازارهای اصلی سلول های خورشیدی هستند و خدا رو شکر شاهد پیشرفت این صنعت در ایران عزیزمان نیز بوده ایم.

در سالهای اخیر، مفهوم سیستم بدون شبکه و سیستم شبکه هوشمند بیشتر رایج شده و مصرف کننده ها به انرژی پاک مانند باد و سیستم برق خورشیدی تمایل پیدا کرده اند، وابستگی به توان تأمین شونده از منابع برق معمول را حذف کرده و یا کاهش داده و به این ترتیب هزینه کلی مصرف را کاهش می دهد. یک سیستم  برق خورشیدی کارآمد و دارای ضمانت برای سالیان دراز منجر به بازیابی هزینه اولیه و تامین انرژی رایگان خواهد بود.

تجهیزات اصلی یک سیستم برق خورشیدی

در زیر تجهیزات و دستگاه های اساسی و کلی مورد نیاز برای نصب یک سیستم پنل خورشیدی در منزل ارائه شده اند. جزئیات هر دستگاه در ذیل آن بخش آورده شده است

پنل خورشیدی


پنل خورشیدی که به نام سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک نیز نامیده می شود، ستون فقرات سیستم برق خورشیدی است. انواع مختلفی از پنل های خورشیدی از جمله پلی کریستال و مونوکریستال وجود دارد. پنل های خورشیدی  مونوکریستال در مقایسه با پنل های خورشیدی پلی کریستال، بیشتر کارآمد بوده و البته کمی گران تر هستند. معیارهای انتخاب یک پنل خورشیدی متفاوت می باشند؛ مثل فضای مورد نیاز، ضمانت، کارآیی، نوع فناوری، هزینه و ... . به خاطر داشته باشید که هنگام انتخاب یک پنل خورشیدی مناسب، برای راه اندازی انرژی خورشیدی مسکونی، خروجی آن بسیار تعیین کننده است و حتمن قبل از آن با کارشناسان تک اینورتر مشورت کنید.

در کل، پنل خورشیدی به طور مستقیم به کنترل کننده بار متصل است اما انواع مختلفی برای اتصال آرایه هایی از پنل های خورشیدی مانند اتصال سری و موازی وجود دارد که به مواردی مانند محاسبه بار و انرژی خاص مورد نیاز برای وسایل منزل ، اتصال بانک باتری ، فضای سطح بام ، آب و هوا و ساعت های آفتابی بستگی دارد.

شما میتوانید به راحتی تعداد پنل های خورشیدی مورد نیاز و همینطور جریان بار مورد نیاز باتری را پیدا کرده و راهنمای مرحله به مرحله نصب پنل های خورشیدی با توان نامی اینورتر و توان پشتیبان باتری ها را با توجه به بار مورد نیاز خود دنبال کنید.

شارژ کنترلر خورشیدی

در هنگام انتخاب شارژکنترلر خورشیدی ابتدا باید ولتاژ و جریان کاری سیستم را مشخص کنیم تا متناسب با آن شارژ کنترلر مورد نظر را انتخاب کنیم. ولتاژ و جریان پنل ها نباید بیشتر از محدودیت ولتاژ و جریان مشخص شده برای شارژ کنترلر ها باشد. در هنگام انتخاب شارژ کنترلر، جریان شارژ کنترلر باید ۲۵% بیشتر از جریان اتصال کوتاه آرایه باشد. همچنین ماکزیمم ولتاژ ورودی شارژ کنترلر باید بیشتر از ماکزیمم ولتاژ سیستم باشد. تک اینورتر مرجع ترین فروشگاه برق خورشیدی است که مشاوره های تخصصی قبل از انتخاب هر گونه محصول برای شما انجام میدهد.

برای انتخاب شارژکنترلر خورشیدی باید دو عامل ولتاژ و جریان شارژ کنترلر را تعیین کنیم. ولتاژ شارژ کنترلر برابر با ولتاژ خروجی آرایه تعیین می شود. در سیستم های ۱۲ و ۲۴ ولت به دلیل اینکه اکثر شارژ کنترلر توانایی کار با هر دو ولتاژ را دارند شارژ کنترلر استفاده شده از نظر ولتاژی یکی است.

باتری خورشیدی

عیبی که سیستم های خورشیدی دارند این است که تا وقتی نور خورشید وجود داشته باشد، می توان از انرژی تولید شده توسط آن استفاده نمود. ولی در هنگام شب که نور خورشید نیست، هیچ راهی برای دریافت این انرژی وجود ندارد. در چنین زمانی باتری های خورشیدی به کمک می آیند.

این باتری ها در واقع انرژی دریافت شده در طول روز را در خود ذخیره می کنند. به این ترتیب می توان از انرژی سیستم های خورشیدی در طول شب نیز استفاده کرد. در کل باتری خورشیدی در این سیستم مسئولیت ذخیره سازی انرژی را بر عهده دارند.

اینورتر خورشیدی

اینورتر های خورشیدی خروجی DC جمع‌آوری‌شده از پنل‌های خورشیدی شما را به جریان متناوب  AC تبدیل می‌کنند، که استانداردی است که توسط همه لوازم تجاری استفاده می‌شود. اینورتر خورشیدی به عنوان دروازه بین سیستم فتوولتائیک و دستگاه ها و وسایلی که از سیستم پنل خورشیدی شما انرژی می گیرند، عمل می کنند. شما معمولاً برای هر پنل خورشیدی بزرگتر از پنج وات به یک اینورتر نیاز دارید.

در ادامه این مطلب تک اینورتر شما را با مزایای انرژی خورشیدی آشنا میکند:

منبع انرژی تجدید پذیر

در میان تمام مزایای پنل های خورشیدی، مهمترین چیز این است که انرژی خورشیدی یک منبع انرژی واقعی تجدید پذیر است. می توان آن را در تمام مناطق جهان مهار کرد و هر روز در دسترس است. برخلاف برخی دیگر از منابع انرژی، نمی توانیم انرژی خورشیدی خود را تمام کنیم.

۲. قبوض برق را کاهش می دهد

از آنجایی که برخی از نیازهای انرژی خود را با برق تولید شده در منظومه شمسی تامین خواهید کرد، قبض برق شما کاهش می یابد. اینکه چقدر در صورتحساب خود صرفه جویی می کنید به اندازه منظومه شمسی و مصرف برق یا گرما شما بستگی دارد.

۳. برنامه های کاربردی متنوع

انرژی خورشیدی را می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. شما می توانید برق (فتوولتائیک) یا گرما (گرمایی خورشیدی) تولید کنید. از انرژی خورشیدی می توان برای تولید برق در مناطق بدون دسترسی به شبکه انرژی، برای تقطیر آب در مناطقی با منابع آب پاک محدود و برای نیرو دادن به ماهواره ها در فضا استفاده کرد.

کلام آخر

انرژی‌های تجدیدپذیر، در حال تبدیل شدن به بخشی آشنا در زندگی ما بوده و شرکت تک اینورتر، به عنوان یک شرکت طراح، تامین و اجرای برق خورشیدی، خواسته‌های شما را برای بهره‌مندی از انرژی پاک خورشیدی برطرف می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان در هر مرحله از راه‌اندازی سیستم خورشیدی خود می‌توانید با کارشناسان  تک اینورتر تماس بگیرید. هم‌چنین برای خرید هرگونه تجهیزات سیستم خورشیدی مانند پنل خورشیدی، شارژ کنترلر خورشیدی، اینورتر متصل به شبکه، اینورتر منفصل از شبکه، باتری خورشیدی و سایر تجهیزات دیگر برق خورشیدی می‌توانید به فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر مراجعه نمائید.

کد خبر 1616107

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیستم برق خورشیدی پنل های خورشیدی انرژی خورشیدی ولتاژ و جریان انرژی خورشید پنل خورشیدی نور خورشید منبع انرژی مورد نیاز سلول ها پنل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۸۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان

مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: بر اساس قانون هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای کارگاهی استان زنجان ممنوع است و متخلفان جریمه و مجازات می‌شوند.

اسماعیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: بر اساس قانون هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای کارگاهی استان زنجان ممنوع است و متخلفان جریمه و مجازات می‌شوند.

وی از فعالیت مستمر گشت‌های مشترک اداره کار، فرمانداری‌ها و فراجا در سطح استان برای شناسایی نیروهای کار غیرمجاز خارجی خبر داد و یادآور شد: میزان جریمه سال‌جاری کارفرمایان متخلف که اقدام به استفاده از اتباع خارجی فاقد مجوز کار می‌کنند، به استناد بند (ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اعمال جریمه به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه است.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان افزود: جریمه به‌کارگیری اتباع بیگانه در سال‌جاری چیزی حدود یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان است که البته این جریمه برای بار اول تخلف است و اگر تکرار شود، کارفرما به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود.

آقاجانلو با بیان اینکه به‌کارگیری نیروی کار غیرمجاز خارجی در استان بیشتر در مزارع کشاورزی و در فصل برداشت محصولات، کارهای ساختمانی و گاوداری‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این موضوع در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سیاسی در روند حضور کارگران تأثیرگذار بوده و این روند در استان زنجان از سال ۱۴۰۰ تاکنون صعودی بوده است، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ کارفرمای متخلف در استان شناسایی شد که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۴ کارفرما در سال گذشته به ۳۰۰ کارفرما رسید.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تعداد کارگران افغانی شناسایی شده را ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارفرمایان متوجه تبعات سو ء باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین از شهروندان و از کارفرمایان می‌خواهیم از اجاره محل و کارگاه به این افراد خودداری کنند و اگر کارگاه تعطیلی باشد و به صورت تیمی در آنجا سکونت کنند جلوگیری کنند.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین از شهروندان خواست تا برای صیانت از فرصت‌های شغلی، اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی در سطح این استان را گزارش کنند.

کد خبر 749052

دیگر خبرها

  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین